Jaký byl rok 2019

Opět tu je po roce shrnutí toho, co se tento rok událo. Nebylo toho rozhodně málo.

Pokud vás zajímají má shrnutí z předchozích let:

Letošní rok byla pěkná houpačka. Začalo to velmi nepřijemným sešupem dolů, který vystřídala krásná jízda směrem nahoru. Pomohlo mi to naučit se mnoho nových věcí a poznat více sám sebe. Pojďme se na to podívat podrobně.

Na letošní rok jsem si naplánoval, že bychom v SupportBoxu mohli vyrůst 2-3 násobně. Vycházel jsem z růstu 119 %, který se nám podařil v loňském roce. Povedlo se?

Výpadek

Začátek roku začal skvěle. Dotáhli jsme a vylepšili pár věcí. Na začátek února jsme si naplánovali běžnou údržbu aplikace, databází, aktualizace některých součástí. Běžná rutina, která měla zabrat 2-3 hodiny.

Po aktualizaci databázového serveru ovšem databáze nenaběhla. Začali jsme ihned řešit alternativní scénáře a přepnuli se hned na repliku DB. Tam se ovšem chyba projevila také. Takže jsme hned otevřeli naši znalostní bázi a začali jet dle krizového scénáře. Obnova dat ze zálohy, nastartování všech kontaktních míst, zveřejnění stránky s informacemi, co se stalo a na čem se aktuálně pracuje.

Přijít na to, co se stalo a jak to rozchodit nám zabralo celou noc a dopoledne. Nakonec výpadek trval asi 16 hodin. Byla to drsná zkouška. Spát jsem šel asi po 40 hodinách, poté co bylo vše rozchozeno a všichni klienti informováni.

Hned další den jsme si udělali post-mortem a celou situaci rozebrali do detailů. Zjistili jsme že se jedná o chybu přímo v MySQL, která je tam již hodně dlouho a nás se týkala díky shodě více okolností najednou.

Nicméně ve výsledku jsme to vše zvládli. Prověřili si krizové plány a odkomunikovali vše na výbornou. Ve výsledku nám neodešel jediný klient (to byla má největší obava). Dokonce řada klientů nás velmi podporovala, dva nám nabídli i své programátory. To byla úplně skvělá podpora. Nicméně problém netkvěl nakonec v programování, ale největší brzdou bylo kopírování dat. Takže jsme několik hodin seděli a koukali na to, jak se kopírují databáze pár set gigabytů dat, než jsme mohli ověřit další hypotézu.

Lekce:
Vždy měj připraven krizový plán komunikace. Podrobný článek o krizové komunikaci na jsme sepsali i na našem blogu.

Výsledkem bylo urychlení plánu přejít na novou infrastrukturu serverů. O tom dále.

Nepříjemné období

Od Vánoc jsme se doma potýkali se zdravotními problémy a předávali si mezi sebou rýmičky a kašlíky. To se samozřejmě odrazilo v únavě a i mentální energie šla dolů. Poté, co vypadly servery, jsem dosti znejistěl a začaly na mě chodit depky, že to dělám špatně, co asi tak vypadne zítra a podobné nedobré věci.

Samozřejmě, že v podnikání se občas něco nepovede, něco nefunguje, něco vypadne, nějaký klient odejde. A stejně tak se dějí i ty skvělé věci, kdy se podaří získat skvělého klienta, mít rekordní měsíc, zvládnout Vánoce bez ztráty kytičky atd.

A právě to, jak na dané situace reagujeme je v naší hlavě a v přístupu. Tu realitu okolo si utváříme sami. A je právě nesmírně důležité udržet si ten pozitivní mindset i v těžkých časech. Najít řešení a to realizovat.

Mně se to nepodařilo.

Lekce:
Mindset je v podnikání 75 % úspěchu.

V následujících týdnech jsem přestal kompletně věřit věcem, které jsem si nastavil koncem roku a vlastně nechal to tak nějak na autopilota. Bez toho drivu na dokončování a dodržování cílů.

Krásně je to vidět i tady na blogu, kdy poslední článek vyšel na konci ledna a od té doby nic. Obdobně jsme měli i v SupportBoxu pár měsíců, kdy jsme se plácali od nikud nikam a řešili jen každodenní rutiny.

Cesta ven

Každý pátek u sebe na Facebooku a v podcastu vydávám shrnutí za uplynulý týden. Nechávám tam nahlédnout pod pokličku a také nějaké byznysové lekce, které jsem si odnesl. Na základě jednoho takového shrnutí mi zavolala kamarádka a říkala mi, že si něčím podobným také prošla a jak postupovala, co změnila v jídle a jaké zavedla výživové doplňky.

Tím nejhlavnějším byl hořčík. Začal jsem jej také brát a myslím, že mi hodně pomohl. (Pozor na správnou formu hořčíku, ne všechny jsou stejně kvalitní a ten běžně dostupný v lékárně má velmi nízké procento elementárního hořčíku.)

To mi pomohlo získat zpět část energie a tu věnovat zpět do práce a opět vrátit vše na správnou cestu.

Nicméně ono drobné zaváhání se projevilo i na revenue. Přestali jsme růst a ztratili dva velké klienty. Krásně to jde vidět na grafu, kde první dva měsíce (a třetí setrvačností) rosteme v obdobném tempu, jako vloni. A pak ono „vypnutí se“ v podobě stagnace a následného propadu.

Sport

Druhým krokem bylo, že jsem se začal více hýbat. Více sportovat. To jsem i díky nemoci kompletně v lednu zanedbával. Jak začalo být teplo, začal jsem jezdit do kanceláře na bruslích.

Postupně jsem přidával váhy a upravoval jídelníček. Omezil jsem přes léto pečivo a jakékoliv mlsání. Přidal další výživové doplňky a to vše vedlo k tomu že se cítím skvěle. Jsme v nejlepší kondici, v jaké jsem kdy byl.

Na konci září jsem si zaběhl svůj osobní rekord na 5 km a to pod 30 minut. Ještě rok dozadu bych tomu nevěřil. Teda ani bych neuběhl těch 5 kilometrů :).

Váha se mi zastavila pod 77 kg. Což jsou další 4 kg dole oproti konci loňského roku. A prakticky o 10 kg méně, než jsem měl vloni v létě, kdy jsem se trošku zhrozil a začal se sebou něco dělat.

Všechny tyto věci vedly k tomu, že se cítím skvěle. Mnohem snáze se mi překonávají různé nepříjemnosti a mám mnohem více energie, než dříve. Tím pádem i více času a prostoru něco vytvářet a vymýšlet a je to hned vidět na výsledcích.

Lekce:
Dbejte o své zdraví a kondici, obrovsky to ovlivňuje vaše mentální nastavení a tedy i výkon. Správné výživové doplňky nejsou nic špatného. Nenahradí špatnou stravu. Ale doladí tu správnou.

Nové servery

V srpnu jsme po třech měsících usilovné práce nasadili SupportBox na nové servery. To co na začátku znělo velmi jednoduše („přejdeme k jinému poskytovateli a přidáme pár serverů“) bylo nakonec projekt za stovky tisíc a mraky práce.

Aplikaci jsme rozdělili na několik dílčích částí a dle důležitosti a náchylnosti jsme mnohem více věcí zdvojili (a zvícenásobili). Nastavili jsme si cíle, že kterákoliv část aplikace se musí dát obnovit do hodiny i při totálním výpadku.

Všechny servery máme nyní vytvářené dynamicky přes Terraform a Ansible. Takže nahodit další kopii daného serveru je otázka pár vteřin a následný deploy pár minut. Do oné hodinky se vejdeme velmi hladce.

Je to pro mě dosti magické, jak krásně to funguje. Celé jsme to otestovali teď o Vánocích. Během posledních 4 týdnů před Vánoci vzroste počet dotazů na naše klienty cca 3-4x. Takže i zátěž serverů je násobně vyšší, než během roku.

Vloni jsme v prosinci ani nemohli nasazovat nové verze, protože servery se přehřívaly a jen tak tak držely pohromadě. Letos jsme nasazovali i deset novinek za den během špičky a nikdo si toho nevšiml.

Servery běží na cca 10 % své kapacity (a to nejsou nijak výkonné, jen jsme vhodně rozdělili architekturu). Takže nám umožní vyrůst na pětinásobek současného počtu klientů a nebudeme muset nic měnit a budou nás stát přibližně stejně. Vtipné na tom je, že cenovka je jen o 30 % vyšší, než byla předtím. Jen předtím jsme byli na maximu, co se dalo dosáhnout, protože by to už servery neustály. Nyní můžeme.

Lekce:
Co tě dovedlo sem, je jiné, než to, co tě povede dále.

Nový AffilBox + prodej

Příprava nových serverů se prolínala také s přípravou nového redesignu AffilBoxu. A jeho následné spuštění během září.

Bylo to velmi náročné, protože jsem se AffilBoxu v posledních letech věnoval jen pár hodin týdně a najednou to bylo 4-5 hodin denně. Což vedlo i k rozhodnutí, že bych jej prodal.

Jak to celé probíhalo jsem podrobně sepsal v samostatném článku, doporučuji si ho přečíst. Jak to vnímám po dvou měsících?

Že to byl naprosto správný a ideální krok po všech stránkách. Slyšel jsem mnoho hororových příběhů, jak někdo prodával firmu. Nicméně zde u mě panuje naprostá spokojenost. Tři týdny po prodeji bylo vše kompletně předáno a v plné režii nových majitelů.

Uchopili to parádně a už jsou vidět venku i první výsledky a nové funkce. Což mě nesmírně těší a jsem rád, že AffilBox sviští. Jak to vidí Jarda s Ondrou měsíc po koupi, si můžete přečíst v článku u Ondry.

Držím jim palce, aby se jim dařilo i v příštím roce.

Školení a konzultace

Zjistil jsem, že jsem v letošním roce měl 17 školení a prezentací na konferencích. To je ohromné číslo. Když si vezmu, že ať je to školení, nebo konference, tak mi to zabere celý den na místě prezentování. Potom 1-2 dny přípravu. Takže je to tak 20-25 dní (tedy celý měsíc), který jsem věnoval vzdělávání. WOW.

K tomu ještě 8 webinářů a vysoké desítky hodin konzultací. No odškolil jsem toho opravdu mnoho. Jo a ještě dvě přednášky a mentorování na vysoké škole.

Samozřejmě nesmím zapomenout také na SupportDay, tedy naši konferenci věnovanou pouze zákaznické péči. (Aktuálně máme spuštěn předprodej vstupenek na příští rok za skvělou cenu). Byl to zatím nejlépe hodnocený ročník a věřím, že příští rok to opět o kousek posuneme.

Před třema rokama jsem si dal osobní cíl „Zlepšit zákaznickou péči u 1.000 firem v ČR“. Věřím, že se mi to podařilo, respektive odškolil jsem jich za ty 3 roky přes 1200. Zda jsem zlepšil u všech úplně nezměřím. Ale u těch, se kterými spolupracuji blíže, tam to mám potvrzeno daty a čísly.

Proto jsem si tuto laťku zvedl na 10.000 firem. To už je hodně pěkné číslo a chci jej docílit skrze knihu o zákaznické péči kterou jsem začal psát. Rád bych ji vydal v příštím roce a změnil vnímání zákaznické péče u nás. Z knihy mám zatím první část ze sedmi a dvě další rozpracované, takže je to na skvělé cestě.

Hned v lednu mě čeká další veřejné školení zákaznické péče a k tomu dvě soukromá. Moc pěkný začátek.

Závěr roku

Tak jak byla první půle roku velmi vyčerpávající a dosti pesimistická, tak se to v létě otočilo. Podařilo se nám dotáhnout řadu dílčích projektů, což nám dodalo sebevědomí a energii. Dále uvolnění rukou díky prodeji AffilBoxu a zlepšení fyzičky se promítlo do skvělého růstu v závěru roku.

Vidět to je i na celkovém grafu MRR.

Listopadová čísla jsou naprosto luxusní a rekordní. A hlavně velmi zdravá ve všech oblastech.

Cíl vyrůst o 250 % se nám letos nepodařilo docílit. Nicméně podařilo se nám postavit skvělé základy po všech možných stránkách. Technických, finančních, personálních, mentálních. A na tom budeme stavět příští rok.

Lekce:
Focus je nesmírně důležitý. A to tím více, čím jsou projekty větší.

Další zajímavé reporty 2019

František Szabó
Štefan Polgári
Karel Dytrych

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Broněk napsal:

    Ahoj, super shrnutí. Rád bych se blíže optat na ty doplňky? Jaké si konkrétně bral, respektive jaké ti pomohli (ať už ve sportu nebo psy. rozpoložení). Řešil jsem něco podobného, tak se rád nechám inspirovat. PS: v jaké formě to magnézium bereš? Díky, Broněk

  2. Veľmi pekný report, Mário. Odkazujem naň v tom svojom: https://vojkovsky.sk/rok-2019/

    Páči sa mi, ako úprimne píšeš o tom, keď niečo nejde podľa plánu. Je dobré vedieť, že si podobnými pocitmi precházajú aj ďalší podnikatelia a že to nemám iba ja. 🙂

    Gratulujem tiež k predaju AffilBoxu.

    K tomu horčíku – vieš mi ku tomu dať, prosím, viac info? Ja som skúšal ten klasický z lekárne, ale nemal som pocit, že to niečo robí, tak som s tým prestal.

  3. Som rada, ze spominas to zdravie a horcik, lebo samozrejme zdravie suvisi s energiou, ktoru mame aj na pracu a vela ludi si to neuvedomuje. Drzim palce v 2020 🙂

  4. Martin Prodaj napsal:

    Ahoj Mario, pekny report, specialne pozeram ako sa ti dari posuvat svoju vahu:) Moj cieľ je uz niekolko rokov dostat sa na 80 ale furt mi to dajako unika, tak snad tento rok to dam.
    Nech sa dari.
    Prikladam aj svoje report
    https://www.martinprodaj.sk/zhrnutie-roka-2019/

  5. Michal Hardyn napsal:

    Ahoj Mário, jako každý rok super report. Díky moc. Přečetl jsem ihned po vydání. Jen mi delší dobu trvalo dokončit to moje shrnutí roku 2019. Tak zde je:

    Shrnutí roku 2019 🤓👍🏼
    👉 první TV kampaň pro TIPLI
    👉 první mobilní appka pro TIPLI připravená
    👉 50.000.000 Kč v tržbách z affiliate a reklamy
    👉 ambice teď překonat 100.000.000 Kč v tržbách
    👉 koupání v ledu, zhubnutí -5,5 kg, výstup na horu 4.000 mnm
    https://www.hardyn.cz/shrnuti-roku-2019/

  6. Tomáš napsal:

    Ahoj, rád jsem si přečetl Tvůj článek. Přidal jsem Tvůj článek také do svého reportu zde https://www.servistl.cz/blog/shrnuti-meho-roku-2019/

  7. Super shrnutí roku 🙂 Tyto shrnutí rád čtu. Jsou inspirativní a motivující do toho pořádně šlapat. Asi se také brzy rozhoupu a sepíšu své shrnutí :))

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *