Jaký byl rok 2017?

Toto je shrnutí již desátého roku, co píši tento blog. Každý rok shrnuji, co se mi událo a klíčové milníky, které mi slouží jako takový aktuální snímek toho, kde se nacházím a co řeším.

Před prázdninami jsem sepsal shrnutí, jak se dařilo v první půli letošního roku. Budu na tento článek navazovat, abych se znovu neopakoval.

SupportBox

SupportBox mi letos dělá ohromnou radost. V předchozím článku jsem se zmínil, že v květnu byl poprvé letos v plusu. Od té doby směřuje jen nahoru a doprava. Za letošní rok jsme vyrostli o 146 %. V malých číslech to není tak náročné. Mnohem důležitější je to, že je aplikace profitabilní s naprosto minimálním churnem (ubýváním zákazníků).

Měsíčně přijdeme o <2 % zákazníků a to hlavně těch, co u nás mají 1-2 uživatele na účet. Propustí asistentku a jdou zpět na gmail, aby nemuseli platit. Což naprosto chápu. Naopak u účtů, kde je 10+ uživatelů přibývají další, jak firma roste. Takže nám sice měsíčně pár zákazníků ubyde, ale ti existující jejich obrat nahradí a máme záporný churn revenue (tzn. že i když nezískáme žádného nového zákazníka, náš obrat roste).

K tomu se nám daří získávat nové zákazníky s čím dál větší velikostí. Mám z toho velkou radost. Loga některých, které můžeme zveřejnit najdete na webu.

Graf MRR za rok 2017

Před vánoci jsme hodně zapracovali na pozadí aplikace, abychom bez problémů zvládli vánoce a nikdo ze zákazníků nic nepoznal. To se nám skvěle podařilo, z čehož mám radost. Nyní budeme moci udělat údržbu a trošku poklidit.

Na začátek nového roku plánujeme spuštění live-chatu. Chtěli jsme jej vypustit už letos, ale nakonec jsme to nezvládli, protože jsme se věnovali vylepšování helpdesku na základě podnětů od zákazníků. Chceme dát týmu podpory jeden nástroj, kde se bude sdružovat jak komunikace e-mailem, tak také chat. Nebude muset přepínat a hledat informace na více místech.

Dodělali jsme také napojení na další aplikace, jako Fakturoid, či Freelo. Naučili jsme SupportBox mluvit anglicky pro týmy s mezinárodním působením (pro zákazníky SupportBox mluví ještě slovensky, německy, anglicky, maďarsky a rumunsky).

Spustili jsme podcast, kam si zvu zajímavé hosty a bavím se s nimi o různých tématech spojených se zákaznickou péčí. Venku jsou první 4 díly a na příští rok mám domluveny další hosty.

Dal jsem si za cíl na 2018, abychom vyrostli na trojnásobek současné velikosti. Plán mám, uvidíme, jak se jej podaří realizovat :).

AffilBox

AffilBox pokračuje pěkně svým tempem. Měli jsme letos rekordní měsíce a zajímavé je, že jsme měli také jeden nejhorší za 26 měsíců. Celkově jsme vyrostli, ale jen o pouhých 10 %. Důvodů je vícero. Trh se mění. Již nepřibývá tolik nových programů, jako v letech předchozích. Svou roli hrálo také to, že jsem se letos více věnoval SupportBoxu.

Začátkem roku jsme spustili AffilBox Pro se spoustou skvělých funkcí. Hodně jsme pracovali na aplikaci samotné a jejích vnitřnostech. Na venek to není poznat, ale vylepšili jsme trackovací kódy, které se umisťují na web a mnoho částí zrychlili. Chystali jsme si půdu na to, co přijde začátkem příštího roku.

Chystáme kompletní redesign. Aplikace vypadá stále stejně od dubna 2012, není responzivní a některé novinky se nám do ní již těžko zapracovávají. Po šesti letech tak dostane nový plně responzivní kabátek, který bude přehlednější a sjednotí všechny prvky do přehledného a moderního prostředí.

Druhou novinkou, na kterou se nesmírně těším je, že jdeme s AffilBoxem do zahraničí! Bude to jízda. Dlouho jsem se tomu bránil. Ale myslím, že nyní je ten pravý čas. Bál jsem se toho, že je v zahraničí velmi konkurenční prostředí. Když jsem si udělal podrobnou analýzu, nevypadá to tak zle. Na trhu je 23 řešení, které aspoň trošku někdo používá a aspoň trošku fungují. Z nich je drtivá většina buď nedostatečně funkčních, nebo naopak mega řešení s tisíci funkcemi. A někde uprostřed, kam cílíme i my, jsou pouze 4 konkurenti. To by šlo.

Další motivací byla moje letošní zkušenost s několika zahraničními programy a sítěmi, kde jsem zjistil, že jim to moc nefunguje. Do jednoho programu jsem poslal 2 zákazníky a ani za jednoho jsem nedostal provizi. Podpora nebyla schopná konverzi přidat ručně, přestože zákazníka viděla atd. Takže to až tak skvělý za hranicemi není, jak jsem si představoval. 😀

No a tou úplně největší motivací je, že jsem našel parťáka. Myšlenku toho, že já budu vyvíjet aplikaci a postarám se o technické věci a aby běžela a on se postará o marketing a rozdělíme si prodeje, jsem v posledních dvou letech nadhodil pár lidem. Nikdo se jí nechopil, až do letoška. Více zatím prozrazovat nebudu, protože si to zaslouží svůj vlastní článek.

Konference, školení, přednášky

Letošní rok jsem si na pódiích velmi užil. Přednášel jsem navlastní konferenci SupportDay, 6 cizích konferencích, Digisemestru, Eshop akademii, 3 veřejných školeních péče o zákazníky a 4 soukromých školeních ve firmách.

Na příští rok už mám domluvených hned několik akcí.

Hned na začátku roku 31.1. pořádám Školení zákaznické péče

V březnu budu povídat 7.3. o GDPR a affiliate+customer care na GDPR v marketingu

Na konci května 30.5. pořádám další ročník SupportDay (bližší info vypustíme v lednu)

Mám domluveny další 3 přednášky na konferencích a chci zopakovat také školení affiliate, protože množství zájemců, které mám poznačené roste.

Vzdělávání

Abych dokázal ve svých přednáškách i klientům, se kterými spolupracuji dodat co nejvyšší hodnotu, musím se sám vzdělávat. Velmi jsem ořezal množství informací, které čtu. Odhadem jsem tak na 1/4 blogů a podcastů oproti loňskému roku. Mnohem více dbám na kvalitu a zaměření daného obsahu.

Letos jsem přečetl celou řadu knih, ale v hlavě mi zůstaly pouze dvě.

Expert Secrets od Russella Brunsona


Russell je tvůrce SaaS aplikace pro vytváření prodejních funnelů ClickFunnels. Má můj obrovský respekt, protože aplikaci spustil v roce 2014 a letos by měly příjmy z aplikace překročit 90 milionů dolarů. WOW.

Russell prodává aplikaci skrze vzdělávání, webináře a živé kurzy a jde mu to skvěle. A přesné postupy, slajdy a myšlenkové pochody za tím, proč dělá to co dělá, popisuje v knize.

Už při čtení mi začalo zacvakávat, proč některé moje webináře byly úspěšné a některé ne. Můj nejúspěšnější osobní webinář mi vydělal 620 tisíc Kč. Dnes vím proč. Protože jsem poskládal několik věcí vhodně za sebou.

To, co jsem se v knize naučil jsem měl možnost uvést do praxe asi o měsíc později. Připravil jsem webináře pro mého klienta a ten dopadl luxusně. Konverzní poměr účastníků na nákup byl 15 % (stejný, jakého dosahuje Russell). A webinář vydělal 524 tis. Kč.

Make The Noise Go Away od Larry G. Linne

Velmi krátká (cca 100 stran) a rychle čtivá kniha, která vypráví příběh majitele firmy a jeho pravé ruky, kteří se sejdou na horské chatě a dávají postupně dohromady, co vedlo k úspěchu firmy. Jak pravá ruka majiteli pomohla k úspěchu a odstínit od něj rušivé elementy a pomoci mu tak soustředit se na to důležité.

Postupně identifikují deset principů, které vedou k úspěšné spolupráci. Na konci každé kapitoly jsou sepsány důležité body, kterými by se měl řídit jak majitel firmy, tak jeho pravá ruka.

Osobně mě velmi kniha oslovila, protože toto přesně ve firmě řeším. Potřeboval bych právě najít takovou šikovnou pravou ruku / asistentku, která by mi pomohla věci dotahovat. Já jsem skvělý v jejich vymýšlení a nastavení systému a tam přidávám největší hodnotu. Následné  dodržování a vylepšování tohoto systému potřebuji předat na někoho dalšího.

Pokud budeš číst tuto knihu a budou ti kroky pro „second-in-command“ dávat smysl, napiš mi, velmi rád s tebou budu spolupracovat.

Osobní

Byl to můj první celý rok s Maxíkem. Je zajímavé, jak narození mimča změní život. Je to ze začátku taková bomba :). Ale po čase si vše sedne a někdy od léta máme celkem pravidelný režim, takže můžu pohodově plánovat a vím, kolik čeho stihnu. Je to vidět také na mé produktivitě, která je vyšší, než bývala před narozením syna. Je to proto, že vím, že mám omezený čas přes den, protože si pak s ním chci jít hrát. A v takto omezeném čase je mnohem méně prostoru na vymýšlení blbostí a vytváření nových projektů. Daleko více se tak soustředím pouze na to, co funguje.

Mnohem méně jsem se začal piplat s drobnostmi, které jsou pod určitou úroveň. Místo toho, abych něco lehce ladil, nebo vytvářel hezčí grafík, tak to radši nedělám a jdu se ven projít s kočárkem. Při té procházce mě napadnou dvě věci, které jsou 10x lepší a mají větší přínos, než zlepšování grafu. Celkem dobře se mi toto daří dodržovat.

Mám více pohybu a začal jsem i trošku cvičit. Tomu jsem celý rok moc nevěnoval pozornost, protože si myslím, že buď se můžu věnovat práci, rodině, nebo cvičení. Ale nikdy všem třem věcem nemůžu dát plnou pozornost. V práci se mi podařilo posunout věci tam, kam jsem potřeboval, takže jsem mohl více polevit a věnovat se i cvičení. V příštím roce bych rád zhubnul na svou obvyklou váhu.

Závěr

Na příští rok se velmi těším. V roce 2016 jsem firmu opravoval. V roce 2017 jsem firmu připravoval. A v příštím roce to odpálíme. Těch výzev na nás čeká mnoho. Bude to náročné, bude to dřina. Ale nyní je na to ten nejlepší čas a příležitost. Takže věřím, že se to podaří. A kdyby náhodou ne, tak tu budete mít za rok zajímavý článek ke čtení :).

Mário Roženský
Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikací AffilBox a SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu.
Komentáře
  1. Adam Gajdečka napsal:

    Skvělý článek. SupportBoxu moc fandím, příští rok určitě poroste ještě více než letos.

  2. Peter napsal:

    Veľmi pekné zhrnutie – som zvedavý ako sa bude dariť na zahraničnom trhu s affilboxem ale myslím že je tam veľká šanca na úspech a že to môže byť gamechanger a veľká zmena života apod. a najmä aj výzva :).

    Som zvedavý na tie dve knihy čo odporúčaš, z popisku ma zaujali a momentálne to mám tiež tak ako ty – že obmedzujem množstvo a čítam a zameriavam sa iba na kvalitu a najmä od ľudí ktorí niečo fakt reálne dokázali, pretože aj v literatúre a v oblasti kníh existuje na trhu množstvo bullshitov.

    • Mário Roženský Mário Roženský napsal:

      Jojo, bude to velká změna, ale těším se na to.

      Dneska je 100x více nekvalitních knih a článků, než těch kvalitních. Je strašně důležité i kontext, v jakém je autor, který knihu píše. Pokud to je CEO, co dostal 10M$ a říká, jak musím nahirovat 10x salesáky, tak mi to je rada úplně na nic zase v mém kontextu. A opačně má rada, jak růst postupně a reinvestovat je mimo pro něj, protože musí svým investorům doručit zhodnocení x10.

      Takže vybírat správně, co čteme 😉

  3. Michal Hardyn napsal:

    Ahoj Mário, díky za výborný report. Se SupportBoxem se to hodně povedlo. Je to skvělý segment a bomba, že máš globální ambice.

    Ať máš parádní rok 2018!

  4. Daniel Gottwald napsal:

    Jako vždy velmi zajímavé shrnutí roku a díky za doporučení knih. Přidávám vlastní shrnutí roku: http://danielg.cz/jaky-byl-rok-2017-a-plany-na-2018/.

  5. Martina napsal:

    Já jsem taky přišla na to, že nemá cenu číst si něco do zásoby a spíš hledat informace a návody ke konkrétnímu problému. Na ukládání článků na potom (čti nikdy) mám pocket 😀 Letos se chci začít víc věnovat affilu, tak snad se do některých kampaní affilboxu zapojím. Přeju hodně štěstí s expanzí do zahraničí a těším se na další report 🙂

  6. Manuel Nuněz napsal:

    Skvělý report, gratuluji k úspěśnému podnikání Mario 🙂 Ať se daří i v roce 2018 !

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *