Jaký byl rok 2014

Turbulentní, jízda, mazec, krásný, živý, akční.

Toto je už moje šesté shrnutí událostí uplynulého roku a toho co se podařilo a nepodařilo. Když jsem si teď četl shrnutí minulých let, tak mi přijde, že to co se událo letos je stejné množství událostí, jako za všech pět předchozích let dohromady. No posuďte sami a dejte mi vědět v komentářích.

Začátek roku

Mário, který vstupoval do roku 2014 není ten samý Mário, který z něj vystupuje. V mém životě se v tomto roce změnilo prakticky vše a na všech rovinách. Ne vždy to bylo tak hladké, jak by se mohlo zdát. Ne vždy bylo vše příjemné a pozitivní. Letošní rok byl obrovsky emotivní na obou stranách spektra. Zažil jsem si jak dny neskutečné radosti a štěstí, tak také dny silně depresivní, kdy jsem měl pocit, že se něco nepodaří. V danou chvíli to nebylo nic příjemného, ale na druhou stranu jsem tento rok opravdu žil. Cítil jsem ten pocit, že žiju, že dělám přesně to co chci, s kým chci a jak chci se všemi klady i zápory.

Abych shrnul, co bylo na začátku roku a uvedl vás tak do vývoje událostí, které budu dále popisovat. Začátkem roku jsem byl součástí Firmy 2.0, kde jsem coby člen „rady starších“ pomáhal směrovat a rozvíjet firmu a projekty v ní obsažené. Na konci roku 2013 jsem si určil tři slova, která by měla vystihnout můj letošní rok: „Automatizace, spolupráce, optimalizace„, o pár týdnů později jsem přidal ještě „iPad„. Chtěl jsem, aby co nejvíce věcí bylo automatických a bylo tak více prostoru věnovat se dalším projektům. Chtěl jsem, aby jednotlivé části Firmy 2.0 spolupracovaly s ostatními částmi. A také aby to vše fungovalo co nejoptimálněji, aby se nevytvářely věci, které nejsou potřeba a také aby se lidi neptali na věci, které mohou vyřešit sami. Slovíčko iPad jsem si přidal proto, protože jsem cítil, že jsem přikován k počítači a na dovolené a výlety s sebou beru MacBook, pro případ, že by někdo něco potřeboval. Chtěl jsem tedy vše upravit a nastavit tak, abych mohl cestovat pouze s iPadem / iPhonem a vše šlapalo. Začátkem roku jsem netušil, jak moc důležitá budou pro mě tato 4 slova o pár měsíců později.

Začátkem roku jsem také provozoval software AffilBox a FAPI, kde jsem měl 50% podíl a čas od času působil jako affiliate manažer. Zbytek mého času jsem věnoval Firmě 2.0.

Bydlel jsem a pracoval v Praze. V září jsem požádal Lucku o ruku a pomaličku jsme plánovali svatbu. Byli jsme v Praze spokojení a ruch velkoměsta nám vyhovoval.

Když jsem si určil tři slova, která by měla charakterizovat můj rok, tak jsem si také určil cíl, že chci dosáhnout obratu 10M Kč, abych si udělal rezervu a mohli jsme v roce 2015 začít stavět baráček. Tento finanční cíl se mi naplnit nepodařilo. Proč a jak se dozvíte dále.

Leden – duben

Letošní rok můžu rozdělit do několika etap. Každá obsahovala určitý důležitý milník a měla vliv na další sled událostí. Leden začal velmi hekticky. Hned 7. ledna jsem pomáhal launchovat 3 projekty v jeden den pro 3 různé lidi. To byl docela masakr, ale multitasking mi jde velmi dobře a všechny tři byly spuštěny bezvadně.

Koncem ledna se konal Digital Summit, což byla konference pro cca 800 lidí o trendech internetového marketingu. Pro mě byla tato konference důležitá obzvláště z pozice jednoho z přednášejících. Možností přednášet v ČR pro 850 lidí mnoho není. Pokud se nepletu, tak mimo Digital Summitu tu byl pouze Marketing festival (kde se na affiliate marketing dívá skrz prsty), který nabízí takové obecenstvo. Byla to naprosto úžasná zkušenost, kterou si chci rozhodně znovu zopakovat. Jaký Digital summit byl si můžete přečíst v mém článku.

Mnoho z účastníků začalo na svém affiliate programu pracovat a rok 2014 byl pro affiliate taková ochutnávka toho co přijde. Rozjelo se tu spousta pěkných provizních programů v rozličných oblastech. Vznikají tu affiliate programy, které jsou neobvyklé a daří se jim výborně. Jako příklad můžu uvést MT nábytek (affil). Prodávat nábytek on-line není určitě nic snadného a mít na to super fungující provizní program určitě také ne. Podobně také různé jazykové kurzy se v affiliate velmi dobře chytily, např. OnlineJazyky.cz (affil). Nebo třeba výrobce outdoor oblečení Hanibal.cz (affil).

Takže jak je vidět, tak tento marketingový kanál objevily také e-shopy, které získavají přístup k úplně novým zákazníkům, které doteď neuměli oslovit. Myslím si, že rok 2015 bude právě ve znamení růstu affiliate právě v oblasti e-shopů a e-commerce. Uvidíme, jak se tento můj odhad naplní.

Začátek února byl velmi klidný a právě to byl začátek obrovské změny. Měl jsem více času přemýšlet o směrování kam dál. Neustále jsem si opakoval ta čtyři slova, co jsem si zvolil, že budou popisovat můj rok. A začal jsem si uvědomovat, že ani v nejmenším se mi je nedaří naplňovat. Neustále musím něco dělat, jsem zavalen dotazy a ve Firmě 2.0 zastávám 22 pozic. To je šílené číslo se šíleným zápřahem. S Davidem jsme se sešli a popovídali si o tom, že má vize kudy a kam chci jít se odchyluje od toho kudy a kam jdu nyní. Dohodli jsme se, že postupně většinu těchto aktivit zruším a předám někomu jinému a uvidíme, jak to bude potom.

Po dalších pár týdnech sepisování procesů a předávání práce jsem začal cítit, že to chce razantnější změnu. Byl to tehdy jen obrovsky silný pocit, který jsem racionálně neuměl vysvětlit, ale nedalo se jej přehlédnout. Domluvil jsem se tedy s Davidem, že z Firmy 2.0 odejdu. Že se vydám na samostatnou pouť. Aby se vše v pohodě předalo a vše hladce jelo, domluvili jsme se na spolupráci do konce března.

Chtěl jsem také rozhodnout, jak to bude s mým 50% podílem ve FAPI. Když už se vydávám na samostatnou pouť, tak jsem nechtěl řešit další vazby a mít volné ruce. Mám takovou trošku úchylku, že potřebuji věci vlastnit a řídit. Tudíž tu byla na stole varianta, že koupím podíl já od Davida, nebo David ode mě. Nakonec to skončilo prodejem mého podílu ve FAPI. 

Aby těch změn najednou nebylo málo, tak se nám objevila také turbulence v osobním životě. Poslední únorový den, když jsme byli zrovna v Berlíně a na cestě do ZOO jsme obdrželi telefonát od paní, která nám pronajímala v Praze byt, že jej potřebuje zpět pro sebe a dává nám z něj výpověď. Byli jsme v Praze spokojení a v pohodě. Byla to taková jistotka, že tam máme zázemí, takže se můžu vydat na vlastní dráhu. Následovalo tedy hledání bytu nového, procházení stovek nabídek a chození na prohlídky. Bohužel žádný byt se nám nezamlouval a nelíbil. Ten v kterém jsme bydleli byl opravdu krásný a najít něco odpovídajícího + lepšího (chtěl jsem pracovnu, klidnou část atd.) nešlo. Jeden večer jsem tedy prohlásil, že na to s…u, že když není byt v Praze, že si koupíme barák v Pardubicích, vždyť to vyjde stejně. Lucka se této myšlenky chopila a našla dva. Jeden byl pouze ukázkový a v reálu nestál, tudíž jsme se jeli podívat na ten druhý. Ihned při první návštěvě jsem se do něj zamiloval.

Museli jsme si ještě chvíli počkat, než se majitelka vystěhovala, sepsaly se kupní smlouvy, uplynula zákonná lhůta pro zápis do katastru a my jsme se mohli v květnu nastěhovat. Také se hodily peníze za prodej FAPI, protože jsem je ihned mohl investovat právě do nákupu baráčku. Tímto jsem tedy předběhl o více než rok můj plán stavět. Když to nyní vidím zpětně, tak je to jedině dobře, protože s už stojícím domem je spousta práce a dodnes jej vylepšujeme a dolaďujeme. Nedokážu si ani představit, kolik by toho bylo v novém.

Koncem února mi také napsala Katka Střelcová, zda by se pro ni nenašlo něco ve FAPI. Že se jí ten software líbí a chtěla by pomoci jej dále rozvíjet. Ve FAPI nic nebylo, ale chtěl jsem jí dát prostor v rámci AffilBoxu. Katka je nesmírně šikovná a má úžasnou schopnost vysvětlit technické věci jednoduše (ať žijí skřítkové a trpaslíci :)). Postupně se usídlila na podpoře pro zákazníky AffilBoxu. Myslím, že bych si nemohl přát lepší osobu. Dostávám na Katku jen samou chválu a pozitivní ohlasy. Byl to první krok v razantní přeměně AffilBoxu z softwaru, za kterým plně stojím já v samostatně fungující business. Do této doby se na AffilBoxu mimo mě podílel pouze Honza, který stojí za veškerým kódem této aplikace.

Dalším krokem v AffilBoxu a jeho vylepšování z našeho interního pohledu bylo zavedení kompletně nového systému e-mailů. V hlavě jsem ho měl již pár měsíců, ale vzhledem k mým předchozím aktivitám jsem nevěnoval těmto věcem takovou pozornost, jakou jsem chtěl. Čistě náhodou mě napadl Jakub Čižmář (PNI), o kterém jsem věděl, že se e-mailingem zabývá. Když jel do Prahy, tak jsem se s ním domluvil na společném obědě a pokecu. Nadhodil jsem mu své myšlenky a vize, co by se s e-mailingem dalo udělat a že není v ČR moc lidí, kdo by podobné věci umělo. Jakuba tato myšlenka nadchla a během pár následujících měsíců jsme kompletně překopali celý systém komunikace se zákazníky v rámci AffilBoxu. O tom, co a jak jsme udělali, si můžete přečíst kompletní case study. Výsledkem bylo o 50 % zvýšení aktivních zákazníků. Jak si AffilBox nakonec vedl se dočtete dále.

Díky uvolnění rukou jsem mohl začít realizovat projekty a činnosti, které jsem si přál udělat a nenalezl jsem na ně dostatek času, kvůli obrovskému vytížení. Tou první novou činností bylo spuštění Affiliate školení. Díky správě provizních programů a komunikaci se zákazníky jsem získal obrovské množství zkušeností, které jsem chtěl předávat dalším. Vzniklo z toho personalizované školení přesně na míru účastníkům. Celkem jsem jich uspořádal 5 a prošlo jimi 29 účastníků, kteří nyní makají na svých provizních programech. Od účastníků mám skvělé zpětné vazby, jak moc jim pomohlo (a hlavně vidím jejich výsledky). Na základě školení se mi ozvalo dalších 5 firem, ve kterých jsem uspořádal individuální školení přímo na míru dané firmě. A koncem roku jsem školil také v Bratislavě v rámci Pricemania Academy.

První třetina roku byla tedy ve znamení odchodu z Firmy 2.0, vyhození z bytu. Mé pocity v březnu byly hodně depresivní, neměl jsem náladu se s nikým bavit, nic dělat, ani nic budovat. Hledal jsem cestu dál. Pracoval jsem naprosto minimálně, některé dny vůbec. Postupně jsem se začal ujišťovat, že má cesta je v budování firmy, vlastního teamu skvělých lidí, se kterými se mi bude báječně pracovat a budou posouvat veškeré aktivity kupředu. Následovalo ukotvení osobního života v podobě vlastního bydlení a nového projektu Affiliate školení.

Díky předání zákazníků AffilBoxu do rukou Katky a odchodu z Firmy 2.0 se prakticky zrušila veškerá nutnost mé přítomnosti u počítače a veškerá komunikace se dala vést z iPadu. Tudíž se realizovalo první slůvko z mého předsevzetí na tento rok – iPad.

Za první čtyři měsíce jsem vydělal naprosté minimum. Vůbec jsem na nic neměl náladu, nic jsem netlačil kupředu, neprodával, neinzeroval, nenabízel. Osobní aktivity jsem také utlumil, takže jsem nedával o sobě nikde vědět apod. Příjmy se v tomto období propadly někde na úroveň okolo 100.000 Kč. Což je velmi málo, když člověk vezme v úvahu, že z těchto peněz je nutno zaplatit lidem, se kterými spolupracuji, servery, různé on-line nástroje, pronájmy, cesty atd.

Květen – srpen 

Květen byl ve znamení stěhování. Kompletně jsme se odstěhovali z Prahy a zařizovali nový domeček. Na dveře také klepala svatba, která nás čekala koncem června, takže veškerý volný čas jsme věnovali její přípravě. A abych opět získal nové zkušenosti, tak jsem si střihl affiliate management k jedné kampani. Díky této kampani jsem dostal pár zajímavých nápadů, které jsem chtěl předat dále. A během jednoho školení mě napadlo napsat knihu.

Když mě něco nadchne, tak se do toho také velmi rychle pustím a na nic nečekám. Ihned po skončení kampaně na začátku června jsem se pustil do psaní. První týden jsem psal jako divý a měl jsem teprve jednu čtvrtinu obsahu. To mě dosti otrávilo a začal jsem přemýšlet co s tím. Takto to do svatby nestihnu vydat. Určil jsem si datum vydání na 1. 7. 2014. Po prvním týdnu mi došlo, že je potřeba využívat silných stránek a moderních technologií. Určitě je mou silnější stránkou mluvení, než psaní a proto jsem ulehl v sobotní odpoledne do postele s telefonem a mikrofonem a zbytek knihy jsem namluvil. Následně jsem tyto nahrávky dal přepsat kamarádovi. Výsledkem byl hrubý obsah, který jsem pak již jen upravoval, doplňoval a ladil.

Byť jsem knihu o affiliate chtěl vydat v červenci, tak jsem si uvědomil, že bych si vůbec neužil svatbu, protože bych řešil co s tiskárnou a také jsem si uvědomil, že je potřeba pověnovat se marketingu ještě předtím, než kniha vyjde. Také jsem nebyl v úplně pracovním tempu, pracoval jsem velmi málo. A tak jsem vydání přesunul na září.

To čemu jsem se plně chtěl věnovat byla svatba. Člověk se žení (většinou) pouze jednou, tak proč si tyto krásné okamžiky nechat ujít kvůli práci, která počká. Svatba byl můj nekrásnější den v životě. Bylo to to nejhezčí a nejlepší z letošního roku. Podrobnosti o svatbě a fotky naleznete v samostatném článku. Svou ženu Lucku miluji a každý den, co jsme spolu, si nesmírně užívám. Je mi oporou a poradkyní v každodenních i pracovních záležitostech. Je to člověk za kým můžu jít kdykoliv s čímkoliv. Děkuji Lucinko!

Po svatbě jsem chtěl pokračovat v psaní knihy a zase trošku rozjet aktivity okolo AffilBoxu. No nakonec se mé plány změnily. Pár dní po svatbě na mě komplet padla únava a nechuť cokoliv dělat. Takže celý červenec se nesl ve znamení her. Nainstaloval jsem si World of Warcraft, League of Legends, Warthunder apod. A prakticky celý červenec propařil. Pracoval jsem pár minut ráno. Než se Lucka nasnídala a oblíkla do práce, já jsem měl hotovo, vyprovodil jsem ji a než se vrátila, tak jsem hrál hry, nebo četl knížky, koukal na seriály, které jsem měl rozkoukané a uložené a podobně odpočíval.

Vždy když hraju hry, tak si na pozadí pouštím videa, podcasty a jiné vzdělávací materiály, takže se stále dozvídám něco nového. A koncem července se mi do ruky dostal jeden geniální zahraniční info-produkt o e-mail marketingu. Naprosto mi zbořil mé dosavadní představy o tom, jak by se měl marketing přes e-mail dělat. Ihned jsem ho nasdílel Jakubovi a začali jsme spřádat plány, jak kompletně změníme celou strategii komunikace s mými zákazníky a čtenáři blogu. To co na začátku vypadalo snadno se změnilo v tříměsíční masakr. Ale nakonec se nám podařilo vybudovat velmi skvělý stroj, kde na jedné straně přijde zákazník a je proveden vším co je potřeba, aby mu nenásilně a pohodově bylo nabídnuto pouze to o co má zájem. Výsledkem je, že se komunikuje pouze s určitým zlomkem celé mé databáze, neposílám nic hromadně, nespamuju. Je to krása. Každý den mě to nepřestává fascinovat, co se nám podařilo nastavit.

Díky tomuto novému systému komunikace se zákazníky se začalo naplňovat další slůvko z mých předsevzetí a to automatizace. Na automatizaci je vždy nejdůležitější, aby ji co nejméně (ideálně vůbec) pocítili zákazníci. Na konci srpna jsem si uvědomil že i spolupráce, kterou jsem si předsevzal funguje. Jednotliví kolegové spolu komunikují, aniž bych já musel dělat prostředníka a vymýšlet jim, co mají udělat, kdy komu poslat apod. Vše se dělo samo. Před půl rokem bych si toto ještě neuměl představit, musel bych mít nad vším kontrolu a o všem rozhodovat. Díky tomu, že jsem neměl náladu na práci a cokoliv dělat, tak se to událo. A mě to posunulo dále. Paradoxně je občas méně práce super směr ke změně. Kdybych kompletně práci nevypustil, nikdy bych nepovolil otěže a nenechal kolegům volnost v jejich činnostech a rozvoji.

Když jsem v 24 letech složil státnice a přijel domů, oznámil jsem rodičům, že chci jít do mých 30 let do důchodu. Tudíž chci, aby mi vše fungovalo samo, lidi a systémy mezi sebou vzájemně komunikovali a vše jelo s minimem mého úsilí. Aniž bych prakticky pracoval, tak červenec byl v tu dobu nejlepším dosavadním měsícem. Můj sen o důchodu se naplnil. Netrval ovšem dlouho. Nedělání mě v srpnu začalo pěkně štvát. Měl jsem velmi špatnou náladu, štvalo mě všechno. A taky mě čím dál více začaly hlodat informace o e-mailingu o kterých jsem psal výše. Pustil jsem se tedy opět do práce a nastartoval druhou půli roku, která byla násobně aktivnější.

V srpnu jsem také chtěl spustit svůj další software nazvaný SupportBox, se kterým mám záměr změnit způsob, jakým internetové projekty komunikují se zákazníky a obecně způsob, jakým se přistupuje k e-mailové schránce. Software mi programovala softwarová společnost. Bylo to poprvé, co jsem kompletně outsourcoval vývoj aplikace. Bohužel to nedopadlo úplně nejlépe a tak jsem v srpnu přijmul dalšího člověka do teamu. Tentokrát to byl Patrik Gmitter, skvělý programátor, který vzal vývoj tohoto software za svůj a rozhodli jsme se jej kompletně od základů přepsat. Chci aby tento nástroj splňoval nejvyšší požadavky, aby jej mohly používat teamy, které mají 3 lidi, tak také teamy, které mají na podpoře třeba 50 lidí. Nyní jej aktivně využíváme my a pár zákazníků. V průběhu ledna jej spustíme do veřejné beta verze a následně plně spustíme se vším, co k tomu patří.

Září – prosinec

Poslední třetina roku je jízda. Jízda při které spouštím nové projekty a makám na 150 %. A je to vidět.

Hned na začátku září jsem vydal svou knihu. Během prvního dne se jí prodalo 224 kusů. Co vše jsem dělal před spuštěním knihy do prodeje a jak proběhl první den si můžete přečíst v mém článku. Celkem je ke dnešnímu dni prodáno 601 knih a 74 jsem jich rozdal na školeních, kamarádům a obchodním partnerům. Myslím si, že to je super výsledek a sám jsem v létě chtěl do konce roku prodat alespoň 200 knih. Cíl jsem si tedy více než 3x překonal.

Na knihu dostávám obrovsky krásnou zpětnou vazbu. Můj záměr bylo poskytnout lidem učebnici, podle které by si zvládli spustit vlastní provizní program a dále jej spravovat a vylepšovat. A právě ve zpětných vazbách, které mi čtenáři píšou se tento můj záměr objevuje, což mě naplňuje radostí a spokojeností. Vydání knihy byl také můj sen. Chtěl jsem ji tištěnou držet v ruce. Splnil jsem si jej.

V říjnu jsem začal dělat na kompletně novém projektu s názvem Virtuální affiliate manažer. Říkám to již déle než rok, psal jsem to v knížce a stále tu je obrovský nedostatek volných affiliate manažerů. Rozhodl jsem se tuto díru na trhu využít a pomoci obchodníkům s přípravou a správou jejich provizních programů. Zaučoval jsem na to nového člověka, který by jako virtuální affiliate manažer působil. Vše jsem připravil. Vybral jsem 80 % činností, které se v provizních programech neustále opakují a které zdržují a znesnadňují práci s affiliate programem. Udělal jsem z toho balíčky, připravil procesy, systémy, checklisty a Virtuální affiliate manažer byl na světě.

Celý projekt jsem spustil na webináři 5 nejčastějších chyb v provizních programech. Bylo to zatím mé nejlepší spuštění nového projektu, jaké jsem kdy měl. Během prvních tří hodin po webináři mi přišly objednávky za 550.000 Kč. Byl jsem nadšený.

Ovšem, jak jsem již psal na začátku tohoto shrnutí. Tento rok je obrovsky turbulentní a ve chvíli, kdy na horské dráze vyjedu nahoru a svištím si to ve vozíčku krásně dolů a užívám si tu jízdu, tak někdo zatáhne za ruční brzdu a já vylítnu a pěkně si natluču. Nejinak tomu bylo i u VAM. Klučina, kterému jsem se měsíc věnoval a kterého jsem zaučoval, se najednou ukázal neaktivní. Uplynuly dva dny a on neudělal nic z toho co měl. Třetí den proběhla výměna pár e-mailů. Čtvrtý a pátý den zase nic. Potom pár SMS a po deseti dnech jsem se s ním musel rozloučit.

Přišel mi první rozhořčený e-mail od zákazníka, ke kterému jsem se nedostal, protože ostatním jsem se musel věnovat sám. Původně jsem celý projekt koncipoval tak, že abychom dokázali udržet super nízkou cenu, tak vše bude probíhat mimo mě a já to budu jen dohlížet a konzultovat změny a návrhy pro rozvoj daných provizních programů. Ihned jsem musel najít náhradu. Přijmul jsem hned dva nové manažery. Po měsíci to vypadá, že jsme projekt stabilizovali a spustili 11 provizních programů, kterým se další rok budeme starat o správu a rozvoj. Dalších 5 nás čeká na leden, kdy s nimi začneme a zbylých deset je teprve v přípravě, protože se někde na někoho čeká.

Vypadá to tedy, že se podařilo projekt stabilizovat a můžu se naplno začít věnovat jeho marketingu a dalšímu rozvoji. Cílem je do roka mít 100 zákazníků, kterým se budeme o provizní program starat. Pokud chcete patřit mezi ně, tak mi napište na info@virtualniam.cz a já vám dám super skvělou cenu, kterou jsem nabídl účastníkům výše zmíněného webináře. Správa provizního programu vás vyjde na pouhých 25.000 Kč za rok a ještě k tomu dostanete AffilBox na rok zdarma. Ušetříte tak 40.000 Kč, oproti měsíčním platbám.

Na začátku prosince jsem rozšířil team ještě o Vojtu Kotouse, který nám bude připravovat kompletně grafiku webů, aplikací, webinářů atd. Grafická stránka je něco, co mě trošku trápilo a řekl jsem dost, musíme to změnit. Udělali jsme si super vánoční setkání celého teamu na společnou večeři. Spolupracujeme na dálku, každý odkud chce. Takže bylo velmi příjemné se vidět a popovídat si. Od půlky prosince jsme přešli na odpočinkový režim a po velmi hektickém závěru jsme si dali čtrnáct dní odpočinku a klidu, abychom nabrali síly na věci a projekty, které nás v novém roce čekají.

Ale nebyl bych to opět já, abych něco nekoumal. Takže jsem se plně pustil do zkoumáná PPC na Facebooku a nadchlo mě to úplně stejně, jako v létě e-mailing. V hlavě se mi honí spousta myšlenek a plánů, jak jej využít a jak to nastavit. Uvidíme, zda se mi to povede.

V posledních měsících jsem se hodně začal zamýšlet nad firemní kulturou. Co to vůbec je, jaká je ta naše a co chci aby reprezentovala. Tomu potom odpovídá také to, s jakými lidmi chci spolupracovat a kam chceme směřovat.

Také poslední dva měsíce chodím do posilovny a více se zaměřuju na zdravější životní styl. Více sportu je moje heslo pro příští rok.

A nesmím zapomenout na jednu radost na konec roku, kdy jsem si pořídil nové BMW 320 xDrive. Pokukoval jsem po Tesle, ale její cena je mimo to, co jsem aktuálně ochotný dát za auto. Dosud jsem jezdil v 11 let starém Golfu IV. Plně mi dostačoval, ale v poslední době hodně cestuji, takže jsem chtěl něco pohodlnějšího a bezpečnějšího, abych se dostal do cíle v pořádku a krásně odpočatý. Byl to takový můj vánoční dáreček.

Obecné

Miluji předávání informací a vzdělávání ostatních. Začal jsem to letos skrz školení a také skrz mou knihu. V příštím roce to chci nastartovat ještě mnohem více a chystám on-line kurz affiliate marketingu. Plus další drobnější kurzy na vybraná témata.

Také v současnosti mentoruji 3 lidi, radím a pomáhám jim s rozvojem jejich podnikání, aby se nedopouštěli chyb, kterými jsem si prošel já sám. Umožnil jsem jim nahlédnout do mé firmy a buď se přímo účastnit našich setkání, nebo shlédnout záznam apod.

Také jsem začal formovat koncept open-source firmy, kde veřejně dám k dispozici všechna data a informace. Něco obdobného, jako tento report. Nakonec se mi tato myšlenka přerodila v něco kompletně jiného. To že čtete report vám do podnikání moc nedá. Protože informace, které v něm čtete jsou už dosti zkreslená a z pohledu zpětně vypadají, že to přesně tak bylo vymyšleno a plánováno. Některé slepé uličky ani nejsou zmíněny. Proto jsem se rozhodl udělat kompletně něco jiného. A to VIP klub (pracovně nazvaný Mega, protože je to má cesta k milionu měsíčně z pravidelných plateb), kde nahrávám každý týden audio nahrávku s mými myšlenkami ohledně daného projektu. Aktuálně monitoruji rozvoj SupportBoxu a Virtuálního affiliate manažera. Zaznamenávám aktuální plány, informace, počty zákazníků, ale i pocity a dojmy. Také plány a jaký test jak vyšel, co fungovalo a co ne.

Myslím, že toto real-time představení nějakého plánu a pak dokumentování jeho realizace je mnohem zajímavější. Protože se posluchač dozví nejen co dělat, ale také co nedělat. A možná co je ještě důležitější, že podnikání není jen sranda, spousta peněz na účtu a zábava, ale také dřina, neúspěchy a prohry. Důležité je monitorovat ten myšlenkový proces a jak z toho ven a co zkusit, aby se to podařilo.

V prosinci jsem se také pustil do implementace dashboardu a vytažení všech možných důležitých čísel, která jsem posbíral ze všech zdrojů, kde je měříme. Během následujícího měsíce až dvou chci tuto nástěnku vylepšovat a vylaďovat, aby poskytla jasný přehled o tom, kolik lidí nám vstupuje a co kupují. Také kolik nás to stojí a případně kde máme mezery, které je potřeba poladit a vylepšit.

Poprvé po několika letech jsem na jedné obrazovce tato čísla viděl. V hlavě sice nějaké odhady mám, ale konečně jsem viděl reálná čísla s přesností na koruny, procenta na desetiny promile apod. Ještě je dost věcí, co se bude dát vizualizovat a vylepšovat, ale jako dobrý základ nám to poslouží. Obecně bych chtěl během roku 2015 zavést systematické měření a vyhodnocování všeho co děláme a také A/B testování a zlepšování na základě získaných výsledků.

Co AffilBox?

AffilBox se neustále rozvíjí a začíná nabírat na síle. Jednak díky skvělé Katce, ale také díky novinkám, které neustále uvádíme. Tou poslední jsou třeba kompletně přepracované statistiky. Dva měsíce dozadu jsem přešli na kompletně nové servery, což nám nyní umožňuje obrovsky škálovat na tisíce zákazníků, či klidně do jiných států atd.

Vloni na konci roku jsme měli 493 zákazníků, což se nám letos podařilo téměř zdvojnásobit na 927. Více než 16 tis. partnerů přivede tržby přes 8M Kč a partneři si rozdělí 3M Kč na provizích. Tato čísla se za uplynulý rok ztrojnásobila. To je skvělý start do dalšího roku, kdy bych si přál minimálně růst o dalších 100 %. Uvidíme, jak se nám to podaří.

Obrovský prostor vidím obzvláště mezi e-shopy, které affiliate využívají minimálně, přitom pro ně to je kanál, který jim může navýšit tržby o 10-40 %. Máme pro ně přichystáno spoustu novinek, jako plug-iny pro nejčastěji používané e-shopové systémy apod.

Jak je to s těma financema?

Na začátku jsem zminil můj plán na obrat 10M Kč. Ten se mi nepodařilo naplnit díky prvním čtyřem měsícům, kdy jsem šel jinou cestou, a následnému letnímu odpočinku. I přesto si myslím se mi podařilo dosáhnout velmi pěkných výsledků. Žádný měsíc jsem neklesnul pod 100.000 Kč a ve dvou měsících jsem přesáhl 1.000.000 Kč. Skvělé je, že mé podnikání je vysokomaržové, takže i přes obrovské výdaje, které si nákup domu, svatba i koupě auta vybraly, jsem skončil s velmi pěkným zůstatkem na účtu.

Velkou část příjmů jsem věnoval také do nových projektů. Jen do SupportBoxu jsem za uplynulého půl roku investoval 420.000 Kč. Chci z něj mít špičkovou aplikaci na světové úrovni. Nové servery, nastavení, propojení atd. mě stálo dalších pár desítek tisíc. No a stále rozrůstající se team lidí, kteří jsou špičkou v oboru a kteří posouvají projekty kupředu jsou tou nejvyšší položkou (sedmicifernou). Ale také současně tou, kterou dávám nejraději! Také software a nástroje, které využíváme stojí desítky tisíc mesíčně.

Co dál?

Moc se těším na rok 2015. Rok 2013 byl takový zkušební co vše by šlo. 2014 bylo budování zázemí. Jak osobního, tak také pracovního. Musel jsem se naučit pracovat s lidmi a otočil jsem své podnikání o 180 stupňů. Méně jsem pracoval ve firmě a více jsem pracoval na firmě. To by měl být i trend následujícího roku. Velmi rád bych rozšířil počet kolegů na 10 (z aktuálních 6).

Rok 2015 bude o škálování mého podnikání. Jak do šířky, tak do výšky. Bude to rok, kde chci plně využít zkušeností, které jsem posbíral za poslední dva roky. Volného kapitálu, který mi leží na účtu + volného kapitálu, který není problém získat externě. Chci tento kapitál využít k tomu, abych dosáhl pravidelné a stabilní měsíční recurring revenue na úrovni 1.000.000 Kč do konce roku. A překonat hranici obratu 10M Kč.

Chci začít plně využívat možností Facebook PPC a díky němu zajistit neustálý přísun nových zákazníků do jednotlivých činností.

Chci spustit nový software (SupportBox), do kterého vkládám obrovské ambice. Rád bych jej během následujících 2-3 let dotáhl na 1M Kč měsíčně.

Chci spustit on-line vzdělávací kurz o affiliate marketingu, kde bych byl rád, aby jej absolvovalo 250 účastníků.

Chci spustit pár menších kurzů, videí, nástrojů, které bude používat přes 1.000 zákazníků.

Chci ve Virtuálním affiliate managerovi mít 100 stálých zákazníků, kterým se budeme starat o jejich provizní program.

Chci zdesetinásobit svou e-mailovou databázi. Ze stávajících 5.000 na 50.000.

Zavést plně CRM, kde budeme mít jasný a detailní přehled o každém zákazníkovi a dokážeme mu tak přesně na míru poskytnout péči, jakou si zaslouží.

Mít vychytaný dashboard, kde uvidím všechna důležitá firemní čísla a kdykoliv budu potřebovat dokážu vytáhnout informace odkud kam chodí kolik lidí, kolik nás to stálo a kolik si toho koupili.

Těším se na věci, které ještě dnes netuším a které přijdou a budou mnohem větší, než co si teď dokážu představit.

Chceš mi pomoci?

Vím že aby se mi podařilo realizovat výše uvedené cíle, tak budu potřebovat pomoc. Letos se nám podařilo docílit skvělých věcí, byla to jízda, kterou jsme si ohromně užili. Chceme si stejně užít i příští rok a ještě jej pěkně znásobit. Pokud tě zaujalo to co zde čteš a chceš se zapojit do této jízdy, tak jsi plně vítán.

Vidíš nějakou oblast, kterou jsem popsal, ve které jsi skvělý a dále se chceš rozvíjet? Rezonuje s tebou něco, co prostě musíš zažít?

Natoč kraťoučké 1 minutové video, ve kterém mi sděl kdo jsi a co s tebou rezonovalo a kde vidíš možnost naší vzájemné spolupráce. Odkaz na toto video mi pošli na info@mariorozensky.cz a já se budu těšit na to, co spolu dokážeme.

Líbil se ti zhodnocení mého roku? Dej mi vědět v komentáři, co tě zaujalo nejvíce.

Zasílat články o podnikání e-mailem

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. dysm. napsal:

    Radost číst takové poměrně detailní reporty, kor když je to s happy endem (nebo spíš happy současností :))

  2. ZB napsal:

    Parádní čtení, díky! Sám zdaleka nejsem tak daleko, ale však ono to přijde 🙂 Report sepíšu až po Novém roce, zatím milá meta 100k hrubého za rok při studiu není špatný začátek 🙂

  3. Mag napsal:

    Hodně se mi líbí ten nápad s iPadem, určitě je to příjemná změna, než aby člověk všude tahal notebook a pracoval na něm. Gratuluji k převážně dobrému roku 2014 a hodně štěstí a splněných cílů v tom nadcházejícím.

  4. Honza napsal:

    Mário, super motivující report, ať se ti daří i v novém roce!

  5. Alžběta napsal:

    Díky za skvělou inspiraci. Asi udělám něco podobného :-).

  6. CHOZE napsal:

    Parádní počteníčko. Opravdu detailně rozebráný celý rok. Líbí se mi tvůj postup i příběh. Je vidět, že jsi normální člověk (jednou jsi nahoře – jednou dole) prostě normální reálný život. Paráda. Držím palce ať dosáhneš požadovaného cíle. Já jsem obrat 10M překročil tento rok a je to fajn až na to, že se od ledna musíme stát měsíčním plátcem DPH… 🙂 díky za tvůj blog a třeba někdy můžeme zajít na kafe, oběd rád bych pokecal i v reálném životě… 🙂

  7. Hana Anna-Marie napsal:

    Velice inspirativní ,moc děkuji za vaše e-maily,a za vaši knihu ,nelze vše zažít najednou, ale věřím,že se to vše povede .Ještě jednou díky 🙂

  8. Ahoj Mario.
    Inspirativni pocteni. Je videt kus prace. At se ti dari i v novem roce.

    Doplnim pro tve ctenare odkaz na me dnesni shrnuti roku 2014 a prehled konkretnich planu na 2015: http://www.hardyn.cz/shrnuti-roku-2014-plan-2015/

  9. Petr napsal:

    Děkuji, Mário. Je to pro mě natolik inspirující, že využiji čas, než vyrazím o Silvestra na jih za rodinou, a poprvé v životě udělám bilanční balanc 😉 jako podklad pro plány na 2015.
    Přeji i nadále úspěch, prosperitu a pohodu v duši 🙂

  10. Erik Gyepes napsal:

    Slusne si to rozpisal, musel som si to ulozit do Pocket-u a chvilu mi to trvalo preluskat.

    Drzim palce, nech 2015 vyjde podla ocakavani!

    Tu je moje zhrnutie failov a uspechov 2014: http://depi.sk/2014/12/29/faily-uspechy-roku-2014/

  11. frances napsal:

    Super report Mário, vidím že jsi to měl letos jak na horské dráze. Přidal jsem tvůj i Michalův report do mého seznamu:) http://blog.frantisekszabo.cz/jaky-byl-rok-2014-a-jaky-bude-rok-2015/

  12. Ahoj Franto. Dobry napad. Take jsem doplnil odkazy na reporty do meho clanku. 🙂

  13. Jerry napsal:

    Pekne shrnuti, jak uz jsem psal na twitteru.

    Jenom me zaujala ta cast o tom, ze jsi proparil cely cervenec v kontrastu s tim, co jsi rikal v jednom podcastu. Nevim presne co byla pointa, ale pamatuju si, ze jsi rikal, ze jsi schopny rozkoukat serial, v pulce ho pauznout a dokoukat jindy, proste aby byl cas vyuzity do posledni minuty. Zajimal by me na to tvuj nazor takhle zpetne.

    Ja osobne si treba myslim, ze kdyz clovek ma flow, tak maka, kdyz ho nema, tak dela neco min produktivniho (samo je teda problem, kdyz prevazuje ta neproduktivni cast) a prave uz tehdy u toho podcastu jsem si rikal, ze to je celkem hardcore zacinat koukat na serial kdyz vim, ze ho v pulce vypnu 🙂

    Kazdopadne preju hodne uspechu, byznysovych i osobnich, v roce 2015 🙂

    • Jerry – Máš pravdu, to o té produktivitě jsem říkal, ale asi jsem trošku uvařil motor, nebo něco a potřeboval jsem si odpočinout. Myslím, že ten podzim to krásně vyvážil a ten odpočinek, nabrané vědomosti a energie to krásně vyvážily. A kde je řečeno, že ten seriál musíš dokoukat? Ty jsi přece pánem svého času a rozhoduješ si co a kdy budeš dělat. Ne nějaký filmař, který ti předepíše, že teď 43 minut a 25 sekund jsi jeho a nesmíš dělat nic jiného.

      S tím flow naprosto souhlasím a dělám to také tak. Mé nejlepší věci vznikly, když jsem ležel v posteli, snažil se usnout, napadla mě drobnost, nad kterou jsem pak seděl do tří do rána. Takhle vznikly věci, které jsem předtím řešil třeba měsíc.

  14. Radek napsal:

    Pěkně obsáhlý report a dost mě překvapilo, že jsi tak upřímný i co se týče problémů a podělíš se o story z VirtualManagera, když ti to tu čte i cílovka 🙂

    Ohledně toho sledování seriálů to mám často podobně. Když jsem v pracovní náladě a jedu, tak si dám seriál třeba jen během oběda a až dojím, stopnu to a jdu pokračovat v práci.
    Je ale zase jiná situace, když mám fakt volnej den a chci relaxovat, to pak čas moc neřeším a sleduju filmy a seriály klidně celej den.

  15. Pavol napsal:

    Veľmi dobre sa také niečo číta, keď sa nelamentuje nad tým, ako sa dnes ťažko žije atď…ale hľadajú sa možnosti…veľmi inšpiratívne…už teraz som zvedavý na koncoročný report 🙂

  16. TomL napsal:

    Hezký, tak ať se dále daří 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *