Prodal jsem AffilBox

Poslední týden byl velmi hektický. Předávání otěží, všech možných aplikací a informací, pohltilo prakticky veškerý můj čas. Proto jsem se nedostal k napsání článku dříve.

Udělal jsem něco, co jsem si myslel, že se nikdy nestane. Prodal jsem aplikaci, kterou jsem 8 let budoval.

Historie AffilBoxu

Vraťme se o trošku zpět, do roku 2011 a začátku 2012, kdy jsem AffilBox spustil. Tvrdě jsem bojoval o každého klienta a zájem byl velmi vlažný. Na začátku roku 2012 jsem odletěl do Austrálie trošku si urovnat myšlenky. No jedna z nich byla, že AffilBox prodám. Obeslal jsem asi 10 tvůrců e-shopových systémů s nabídkou, zda to nechtěj za pár kaček koupit. Tři mi odepsali, že nechtěj a další mě ignorovali úplně.

Před návratem jsem si dal limit 3 měsíce a buď se mi podaří AffilBox posunout kupředu a úspěšně jej prodávat a růst, nebo jej vypnu a nechám se zaměstnat dále jako programátor.

Vše, co jsem si na druhé straně zeměkoule přečetl a naposlouchal, začalo nést své ovoce. Dařilo se mi o affiliate marketing budit zájem a následně prodávat i software.

Během léta jsem začal spolupracovat s Davidem Kiršem a dělal jsem affiliate manažera u jeho největších kampaní. To vystřelilo AffilBox raketovým tempem kupředu a kompletně se mi podařilo penetrovat trh info-podnikatelů. Když je zlatá horečka, je skvělé prodávat krumpáče a lopaty. Podařilo se jich prodat vysoké stovky.

Když se začalo ukazovat, že ne každý dokáže prodávat své znalosti (resp. ne každý má znalosti o které by měl zájem dostatečný počet lidí), otočil jsem kormidlem a od léta 2014 jsem se začal soustředit na e-shopaře. V září 2014 jsem vydal knihu o affiliate marketingu, která pomohla “legitimizovat” affiliate i ve světě e-shopů. A z šedé zóny jej přesunula mezi zajímavé marketingové kanály. Což vedlo k dalšímu výraznému růstu AffilBoxu.

Začátek SupportBoxu

V roce 2014 jsem také začal pracovat na SupportBoxu a začátkem roku 2015 jej spustil. Zájem byl ze začátku velmi malý, podobně jako u AffilBoxu. Bylo to také dáno tím, že jsem se propagaci nijak nevěnoval. To se změnilo až v létě 2016, kdy jsem se musel rozhodnout, zda se na SupportBox vykašlu (a odepíši pár milionů, které jeho vývoj stál), nebo do toho půjdu naplno a rozjedu jej.

Od léta 2016 jsem tak postupně začal zákaznickou péči upřednostňovat před affiliate marketingem. Vzdělával jsem se, četl, psal a promoval pouze tuto část mého podnikání. Affiliate se u mě postupně dostával na druhou kolej. Odmítal jsem školení a konzultace, či jsem je přehazoval na další lidi. Naopak jsem bral každou možnost šířit důležitost zákaznické péče.

Postupně jsem AffilBox nechal jet na autopilota. Ještě mi problikla hlavou myšlenka, zda to nerozjet v zahraničí. Ale po diskuzích s pár kamarády, kteří to zkusili a pěkně v tom zahučeli, jsem to vzdal. Dělali jsme jen drobné úpravy a vylepšení, podle toho o co si psali zákazníci. Vše skvěle šlapalo, každý měsíc generoval AffilBox pěkný profit, který platil náklady na vývoj SupportBoxu.

Redesign AffilBoxu

V roce 2018, když už byl SupportBox soběstačný a vydělal si na sebe, jsem dostal nápad věnovat se zase nějakou dobu AffilBoxu. Sedl jsem si s grafikem a nachystali jsme nový design. Myšlenka byla, že uděláme nové responzivní a pěkné šablony a bude to za měsíc dva hotovo. Postupně se to táhlo s grafikem, kodérem a během léta jsme udělali první šablony a při napojování zjistili, že by bylo lepší tu a tam něco přepsat.

Koncem roku se nám ovšem parádně rozjel SupportBox a byla potřeba každá ruka, takže i programátorské síly jsme přehodili směr SupportBox. Během toho jsem stále přemýšlel, jak to uchopit, že je ten redesign potřeba a kolik času by tak mohlo zabrat celou aplikaci přepsat, aby byla rychlá, moderní, snadno rozšiřitelná, abychom se zbavili technického dluhu a nepoužívaných částí kódu.

Na začátku letošního roku padlo rozhodnutí kompletně od základů AffilBox přepsat, aktualizovat a udělat z něho aplikaci hodnou roku 2020. To se nám skvěle podařilo i přesto, že jsem myslel, že budeme mít hotovo začátkem prázdnin. Nicméně vánoční sezónu stále stíháme.

V létě jsem začal psát knihu o zákaznické péči. Chtěl jsem ji za léto mít komplet napsanou. To se mi bohužel nepodařilo. Mám napsanou první část ze sedmi. Protože finální ladění, úpravy, nasazování, testování a to vše stále dokola, také přepisování návodů, úpravy textů atd., braly nesmírně moc času, na psaní knihy se ho nedostávalo.

Rozhodnutí AffilBox prodat

Na začátku září jsem si po dvou letech dopřál delší dovolenou. Byla naprosto parádní a velmi jsem si pročistil hlavu. Během té dovolené při diskuzi se ženou u večeře se mě ptala na knihu, kdy bude atd. Dost drze jsem odpověděl, že na ni vůbec nemám čas, že je teď priorita AffilBox a místo 4h týdně mi zabírá 4h denně.

Načež mi položila záludnou otázku, zda jej nechci prodat a věnovat se jen zákaznické péči a SupportBoxu, tak jak to stejně poslední 2 roky je. Jen bych nemusel myslet na další věci.

Už vloni v létě jsem ukončil všechny své vzdělávací on-line kurzy a odmítám všechna školení affiliate. Jediné, co za poslední 2 roky dělám, jsou konzultace a školení zákeznické péče. A ten uvolněný prostor a čas, který i správa kurzů, jejich prodej a komunikace okolo, je vidět (byť to bylo pár hodin týdně).

Co by se stalo, kdybych měl další desítky hodin každý týden?

No myšlenka prodeje pěkná, ale komu? Nejde jen tak jít na Facebook a tam se zeptat, kdo by chtěl AffilBox. Během testování nové verze jsme postupně zapojovali řadu majitelů affiliate programů a affil manažery, aby nám pomohli s jeho laděním. Protože aplikaci znají a denně ji používají.

Jednoho krásného večera, poté co jsem se celý den věnoval jen AffilBoxu a veškeré své úkoly na ten den jsem musel přehodit na zítra a ani cvičit jsem se nedostal, jsem napsal beta testerům, zda by nechtěli AffilBox koupit. Výběr, komu napsat, byl docela jednoduchý.

Už během léta jsem se potkal s Ondrou Martinkem a Jardou Janíčkem, byť tehdy za úplně jiným účelem. Kluci chtěli navázat na Affiliate Academy, kterou jsem vloni uzavřel a vytvořit vlastní kurz. Během schůzky z nich čišelo to nadšení vzdělávat affiláky i inzerenty, které jsem měl já před 5 lety. Také mi hned dali pár doporučení, jaké funkce by se jim v AffilBoxu líbily a co říkají na nový design. Tehdy jsme se rozešli s tím, že budu velmi rád, pokud budou v kurzu o AffilBoxu informovat a že jim za to velmi rád dám licence mnohem levněji.

Ondru znám řadu let. Už od prvních affiliate čtvrtků. Také má stejně starou dcerku, jako já syna, takže se potkáváme v Lumpáriu a ve školce, kam oba chodí. Ondra také spravuje řadu úspěšných provizních programů, jako například Econea. No, ale hlavně je autorem snad jediného aktuálně užitečného blogu o affiliate marketingu. Na všech jiných médiích buď sítě perou špinavé prádlo, nebo si affiláci stěžují, jak je to nyní náročné.

Jardu znám kratší dobu, ale zase je našim největším affilákem, tedy nám nosí nejvíce zákazníků. Ví, jak AffilBox prodat. Také nám dal nejvíce zpětné vazby a podnětů, co opravit, nebo zlepšit v průběhu testování. Navíc má i zkušenosti s nasazováním AffilBoxu, protože jsem mu předával zákazníky, kteří chtěli připravit a nastavit provizní program na klíč. Aplikaci tedy velmi dobře zná.

Osobně si nemůžu přát lepší kupce. V obou vidím ten zápal pro affiliate trh, který jsem já měl v roce 2014-2015. Také špičkově znají affiliate prostředí v ČR a SR. Znají se s inzerenty, partnery, rozumí marketingu, propagaci i vývoji aplikací. Ondra již několik let vyvíjí SaaS aplikaci Pravopisně.cz.

Také jsou oba velmi svědomití a záleží jim na skvělé zákaznické péči. Chtějí aplikaci dále rozvíjet a když mi představili své plány, tak z 50 % se protnuly s tím, co jsem měl dále v plánu i já s AffilBoxem. A druhá polovina byly super nápady, které by mě ani nenapadly.

Budoucnost AffilBoxu

Nyní po spuštění nové verze je ideální čas předat kormidlo novým kormidelníkům. Redesign nebyl o revolučních změnách, ale o předělání aplikace do moderního kabátku s kompletně novými zdrojovými kódy. Takže je ten správný okamžik na nové funkce a možnosti, které bude AffilBox umět. Já bych šel nějakým směrem. Noví majitelé možná půjdou jiným, ale to už je na nich.

Sám budu ještě spolu s ostatními kolegy z týmu okolo AffilBoxu nějakou dobu zapojen do předávání a zaučování, jak vše v aplikaci chodí, jak jsme co řídili a dělali. Už teď můžu říci, že to kluci uchopili skvěle, takže mě zanedlouho nebude třeba.

Stejně tak budu stále AffilBoxu, jeho klientům a partnerům nápomocný v čemkoliv, co by bylo potřeba.

Osobně se velmi těším, co kluci s AffilBoxem dokážou a kam jej zavedou. Jsem také velmi rád, že mu bude věnována dostatečná marketingová pozornost, kterou jsem mu já nedával.

Nyní je na trhu ideální čas. Jsou zde rozhádané sítě, které si skrze články vyměňují názory. Letos skončily 2 konkurenční softwary. A to jsou vše příležitosti, které lze parádně marketingově využít. Já už na to neměl prostor.

Pokud budete mít k afiliate marketingu, či AffilBoxu, jakékoliv dotazy, rád vám je zodpovím. A držím palce AffilBoxu na jeho nové cestě!

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Marek Dlugos napsal:

    Super clanek, Mario!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *