Jako každý rok, i letos je tu mé bilancování uplynulého roku. Již 11. rokem shrnuji, co se mi událo a klíčové milníky, které mi slouží jako takový aktuální snímek toho, kde se nacházím a co řeším.
Letos jsme v SupportBoxu udělali obrovský posun. V první půli roku jsme si udělali jasno v tom, kdo je náš ideální zákazník, proč a co potřebuje. Je zajímavé, že čím déle člověk funguje v určité oblasti / oboru, tím je mu vše, co se tam děje jasnější a jakoby “vidí do budoucnosti”. Nikdy jsem to moc nechápal, co tím zahraniční autoři myslí. Ale jsou to ty stovky rozhovorů s klienty a s dalšími lidmi z oboru, které dávají větší jasnost a smysl danému odvětví.
Na začátku prázdnin to vedlo k tomu, že jsme se pustili do vytvoření dalších dvou modulů, které přidáme ke stávající správě e-mailů, a to live chatu a telefonů. Oboje nyní testujeme s klienty v beta testu a máme desítky zájemců, kteří čekají, až na ně přijde řada. Což mě nesmírně těší.
Nicméně zde musím přiznat, že jsem trošku přecenil naše síly a podcenil rychlost růstu. Můj původní předpoklad byl, že oba moduly vypustíme na podzim. Protože vše stihneme v “okurkovém” létě připravit. Ale okurka se nekonala. Léto bylo velmi akční.
Takže byť jsou oba dva moduly funkční, tak mi tam ještě stále chybí ty třešničky, které to celé posunou na úplně jinou úroveň. Neboli, nyní je to ve stavu, jak říkal Henry Ford – “Můžete si vybrat libovolnou barvu, pokud to bude černá”. Což pro uvedení do běžného provozu není nejvhodnější.
Ale postupně vše ladíme, není kam spěchat, cíle si klademe pouze my sami :). Nakonec jsme za letošek vyrostli o krásných 119 %. Všechna další čísla jsou také super, takže máme dobře vykročeno. Viz. graf růstu MRR za 2018:
Před dvěma týdny jsem vyhlásil #250challenge. Co to je? Dal jsem nám cíl příští rok vyrůst o 250 % (tedy na 3,5násobek aktuální velikosti). Už se přidala desítka dalších lidí, pokud se chceš přidat i ty, napiš mi na FB, nebo dole do komentáře, přizvu tě do FB skupiny.
Abychom toho mohli docílit, tak jsem se pustil do překopání toho, jak fungujeme. O celém frameworku, podle kterého plánujeme a zavádíme procesy napíšu samostatný článek.
Chci příští rok přehodit SupportBox na samostatnou firmu a zkusit vzít investici a mentoring od Tiny Seed Fundu. Stojí za ním Rob Walling, který úspěšně vybudoval a prodal Drip do LeadPages (můj podcast s jedním ze zakladetelů LeadPages si poslechněte zde). S Robem jsem se dvakrát potkal v Praze, když tady pořádal konferenci Microconf (můj report z konference).
Na tomto fondu se mi líbí dvě věci. Tou první je, že jsou zcela OK dát jen jednu investici a nechtějí nutit foundery do nekonečného cyklu dalších a dalších investic. Tou druhou je záměr mentoringu a vzájemné podpory founderů, kteří budou zainvestováni v daném kole.
AffilBox jede pěkně svým tempem. Je to nádherně stabilní byznys, ani neroste, ani neklesá. Zájem o affiliate marketing stále je. Trh se mění a spolu s tím se mění i příležitosti.
Vloni jsem psal, že se pustíme do redesignu. Taky pustili, koncem dubna jsem dostal od grafika a kodéra finální verzi šablon a pustili jsme se do programování.
Po pár dnech jsem si dlouze volal s programátorem a nakonec kývnul na jeho návrh, že bychom AffilBox přepsali a aktualizovali jeho vnitřnosti. Takže to, co mělo trvat cca 2 měsíce, zabralo nakonec asi 3/4 roku. Ale přepis je hotový, AffilBox je postaven na nových velmi solidních základech. (Stará verze nešla např. upgradovat na PHP7, řada věcí se duplicitně řešila na více místech apod.) Takže nyní bude hračka přidávat nové funkce a pluginy.
Před Vánoci jsme nechtěli nic pouštět ven a zatěžovat e-shopaře se změnami. Měli toho až nad hlavu. Ale máme již nachystán testovací server, kde poběží nová verze a bude možné ji testovat souběžně s verzí starou, na stejných datech a obsahu. Takže si snadno půjde odladit nový vzhled a potom pouze přepnout instanci. Máme na to super postavenou architekturu, takže tyto úpravy jsou hračka.
Před koncem roku jsem také AffilBox přesunul na samostatnou firmu AffilBox s.r.o., spolu s dalšími mými affiliate aktivitam, kurzy, katalogem atd. Takže bude vše přehlednější a jasnější. Spolu s novým designem to bude nová etapa pro AffilBox. Moc se na to těším, protože jsem jej poslední dva roky dost zanedbával ve prospěch SupportBoxu, který bylo potřeba nastartovat.
Co se neuskutečnilo z plánů na letošní rok, byl vstup na zahraniční trhy. Nakonec jsem to vyhodnotil, jako velmi riskantní krok. Zahraničí neznám a neumím, takže mi přišlo lepší věnovat čas a finance pro SupportBox.
Podobně, jako vloni, i letos jsem byl mnohokrát na pódiu, či školil.
V květnu na konferenci o zákaznické péči SupportDay, kterou pořádáme každý rok. Mimochodem, těšte se na příští rok, bude to pecka!
Dále na třech veřejných školeních péče o zákazníky. Sedmkrát jsem školil privátní školení podpory ve firmách. A také jsem si střihl poslední vlastní veřejný termín školení affilu. Dále jej budu školit už jen pro firmy, či coby hostujícía lektor (např. zopakujeme začátkem roku opět školení affilu pro APEK).
V březnu jsem spolu s Aničkou Šenk garantem části věnované péči o zákazníky v rámci Czech On-line Expo. Poslechněte si celý rozhovor, co si myslím o zákaznické péči v roce 2019, kterou se mnou dělal Jan Kalianko, pořadatel Czech On-line Expo:
Příští rok to vidím na další hromadu akcí a školení. Do konce června jsem napočítal, že budu přednášet/školit celkem 13x. A to věřím, že tam některé nové termíny ještě přibudou.
Také jsem uspořádal dva Mastermind víkendy, kde se sešla parádní parta lidí a mákli jsme na podnikání každého z nich. Po 14 dnech jsem si s každým zavolal a zkontroloval, zda udělali úkoly, které si ze setkání odnesli. Na tyto živé setkání jsme navázali on-line mastermind skupinami, které moderuji a kde se setkáváme pravidelně co 14 dní. Co je pecka, je feedback, který dostávám a jak tato forma pomáhá, viz. třeba kus konverzace s jedním ze srpnových účastníků:
Pokud chceš taky posunout své podnikání a dostat na něj nový pohled, napiš mi a já ti pošlu bližší informace, jak to probíhá a i dotazníček s pár otázkami, na základě kterých vybírám, kdo pojede a kdo ne a jak sestavím skupinky, aby si vzájemně všichni účastníci byli maximálně nápomocní. Jeden termín je na konci ledna a druhý na začátku dubna.
Letošní rok jsem měl za cíl omezit množství informací, které konzumuji. Myslím, že se mi to podařilo. Letos jsem na Pocketu pouze mezi top 5 % čtenářů. Předchozí 3 roky jsem byl vždy v top 1 %. Obdobně i podcastů poslouchám tak polovinu, možná jen třetinu.
Knížek jsem letos přečetl pouze pár. Ale přešel jsem hodně na audioknihy, které mi aktuálně vyhovují mnohem více.
Tato kniha přichází s velmi zajímavým konceptem rozdělení peněz, které v daný měsíc přijdou, dle přesně stanovených % na pět částí. Je to velmi podobné klasické obálkové metodě, kterou znáte od svých maminek :). Do jedné obálky si šetříme na dovolenou, do druhé na mobil atd.
Jen zde je to převedeno do podnikatelského prostředí a musím říci, že to je skvělý a přehledný systém, který opravdu zjednoduší práci z financemi a zamezí nepříjemným překvapením.
Typy účtů:
Celý systém spočívá v poměrném rozdělení příchozích plateb. Výhoda je, že máte odloženy peníze bokem na daně, takže nepřijde překvápko, že není z čeho je zaplatit. Obdobně si předem odkládte přesně stanovené %, jako zisk.
Ke všemu má pěkné tabulky, ze kterých lze cca vypočítat, kolik % by mělo jít na jaký typ účtu. Pro ČR je potřeba lehce ta procenta poupravit, ale to je detail.
Kniha od stejného autora a opět velmi dobře uchopené koncepty, jak nastavit procesy a systémy ve firmě. Kniha mi přišla velmi vhod, protože jsem ji poslouchal právě v období, kdy jsem vše ve firmě přenastavoval.
První částí je analýza, kolik času, každý z firmy a následně pak v průměru celá firma, tráví nad 4D – Doing, Deciding, Delegating a Designing. Dává opět velmi dobré návody na to, jak to velmi snadno spočítat a kolik by cca měla jak velká firma trávit času v jednotlivích typech práce.
Následuje určení hlavního smyslu firmy, který je třeba chránit a kdo jej vykonává (nutně to nemusí být zakladatel). Např. u chirurga je to samotná operace srdce, ale vše ostatní může udělat méně zkušený chirurg. To stejné má každá firma. A tuto činnost a maximum času na ni je potřeba chránit právě delegováním činností na další lidi.
Další částí je zaznamenání procesů a systémů práce. Dává návody jak na to, kdo to má dělat apod.
Zajímavá byla i část o balancování týmu, aby byly zachovány správné poměry typů práce pro co nejefektivnější fungování firmy.
A závěrem je měsíční dovolená. Jak se na ni připravit a jak si během ní otestovat, že firma šlape jako hodinky bez vás.
V osobní rovině to byl velmi zajímavý rok. Maxíkovi už byly dva roky a je s ním čím dál větší zábava. Je velmi šikovný, zvídavý a moc si s ním užívám každou chvíli (jasně i ty, kdy mě štve :)).
Užili jsme si mnoho výletů, minidovolených a cest. Zatím nic letecky, jen autem, ale myslím, že příští rok se někam proletíme.
Na podzim jsem se přesunul do kanceláře. Mrkněte, jak vypadala před a po.
Dlouho jsem tento krok odkládal. Ještě než se Maxík narodil, měl jsem sen být s ním co nejvíce času, až se narodí. To jsem si maximálně splnil a kancelář byla další krok.
Čím byl Maxík starší, tím více mi chodil bušit na dveře a volal “Táta, táta”. V tu chvíli jde soustředění stranou a v hlavě se mi bila potřeba pracovat s chutí jít si s ním hrát.
V prvních týdnech v kanceláři jsem měl v poledne vše hotovo a šel jsem s Maxíkem ven, nebo jel dřív domů apod. Postupně, jak jsem si zvykl na nový režim, jsem začal jezdit domů s pocitem, že mám ještě hromadu další práce.
Když jsem se pak na to podíval blíže, tak jsem si uvědomil, čím to je. Doma jsem trávil “hlubokou prací” max. 1h denně, zbytek byla různá operativa. Nyní se klidně na 3h ponořím do jedné věci a najednou je půl dne pryč :).
Mnohem více pracuji také na koncepčních věcech a řeším problémy do hloubky. To samozřejmě vyžaduje čas, ale výsledek je o jeden až dva řády lepší.
Těším se, co přinese příští rok. Rád bych do kanceláře v Pardubicích našel kolegu/yni, která by nám pomohla s péči o zákazníky a převzala část administrativy. Tím se mi značně odlehčí a budu mít prostor na další věci.
Poslení cca 3 roky jsem téměř nesportoval (max. 1x měsíčně). Stále jsem si to dával jako předsevzetí a ne a ne se do toho dostat. Když jsem o prázdninách byl ve fitku, tak jsem napsal na FB tento příspěvek. Radek mi poradil HIIT trénink. Tak jsem to jeden večer zkusil a chytlo mě to. Aktuálně cvičím cca 3x týdně HIIT + fitko / brusle / běh / tenis. Teď přes Vánoce teda ne, to si dávám od všeho “musím“ pohov, a jen si užívám :).
Chtěl jsem zhubnout z 86+ kg na cca 80. Aktuálně mám někde okolo 81.5 kg. Takže -5kg. Ale to hlavní bylo mít fyzičku a energii, když si půjdu zasportovat, nebo blbnout s Maxíkem, aby mě potom hned nebolely záda a byl jsem stále fresh. To se podařilo na výbornou. Právě ten HIIT je v tomto skvělý, že spolu s protahováním to rozhýbe tělo a moc mi to vyhovuje. Takže v této oblati je nyní spokojenost.
O tom, co dělám, nad čím přemýšlím, co čtu, na co se dívám, jaká myšlenka mě zaujala apod., jsem začal natáčet Stories na Instagramu. Pokud mě ještě nesleduješ, tak si mě přidej, nebudeš litovat. Tento krátný 15s formát mě chytl. Nijak to nevyžaduje dlouhé přípravy, stačí jen vzít telefon a sdělit, co potřebuji.
Také jsem začal dělat páteční review, ve kterých shrnuji uplynulý týden. Mám blok, kam si zapisuji několik typů informací každý den. V pátek je pak okomentuji na video.
V první sekci si zapisuji věci, kterým chci aktuálně věnovat pozornost a chci sledovat, zda jsem se jim opravdu věnoval, či nikoliv. Ty akutální jsou:
Druhou částí je Review, neboli klíčové momenty a udáslosti, které se daný týden staly.
Dále Lesson, kam si zapisuji klíčové poučky, na které nechci zapomenout, které vyplynou z konzultací, diskuzí, čtení apod.
Gratefullness je vděčnost. Můžou to být drobnosti, nebo velké věci, lidi, situace, za které jsem vděčný a jsem velmi rád, že se mi dějí.
Ideas jsou potom nápady a myšlenky do budoucna, jejichž čas teprve přijde. Pročítám si je několik měsíců zpětně a využívám ty, na které nadešel čas.
Sledujte každé nové video na mém Facebooku, nebo se přihlaste k podcastu, kde můžete poslouchat každou epizodu, coby audio.
Na Facebooku mají tato videa sledovanost 300-800 shlédnutí. V podcastu pak 80-140 se značně rostoucí tendencí s každou epizodou cca +10.
Vloni jsem psal, že to letos odpálíme. Já bych spíše řekl, že jsme letos doběhli realitu.
Obecně žiju v myšlenkách a plánech asi tak 2 roky před tím, než se stanou relitou. Takže revenue, kterou jsem plánoval pro 2016/2017 jsme dali letos. Obdobně mi to funguje i v osobním životě.
Vloni jsem řadu cílů a plánu na letošní rok zkopíroval z roku předchozího. A podařilo se je naplnit. Což je za mě asi ten největší úspěch. Tedy nežít v nějaké představě, či honbě za něčím, co ani není reálné, ale opravdové cíle s jasným plánem, jak je naplnit.
Těším se na rok 2019 a vše co přinese v osobní i pracovní rovině. Opět to budou věci zajímavé. Věřím, že se nám podaří naplnit většinu cílů, které jsem nám dal, ale také, že řadu věcí ještě vůbec netuším.
Ako vždy pecka Mário! 🙂 SupportBox má obrovský potenciál a budem rád za článok o spolupráci s prvým investorom. Tiež si myslím, že ma to tento alebo budúci rok neminie. Pridávam aj svoj report: https://www.chodelka.sk/rok-2018/
Veľmi pekný report a páči sa mi to zapisovanie a každotýždenný Review. Čím ďalej tým viac zisťujem sám na sebe aké to je prospešné si zapisovať množstvo vecí, ale hlavne plánovať a spätne vyhodnocovať apod. Týmto konceptom skupín: Lesson, Gratefullness, Ideas sa tiež mierne inšpirujem. Ďakujem za tip. Ešte by ma zaujímalo odkiaľ to je ten nápad k tomu, alebo či si si to vytvoril sám počas nejakého obdobia tieto kategórie a systém na Review.