Poznámky k Poslední středě

Čtenářka mého blogu Petra Mikulášková napsala do komentáře pod záznam Poslední středy, že si poznačila 21 poznámek o affiliate marketingu. Poprosil jsem ji, zda bych je mohl zveřejnit, že by se mohly hodit také dalším čtenářům. Zde je tedy jejich přehled.

Affiliate v obecné rovině

  • Ideální stav je věnovat se affilu 8 hodin denně (ze strany inzerenta).
  • Inzerent by měl dát odkaz na affiliate program na web (do patičky svého webu). Ať affil partneři vědí, že nějaký máte.
  • Affiliate program lze taktéž registrovat do affiliate katalogů. (http://katalog.affilblog.cz/http://webdeal.cz/affiliate-marketing/)
  • V zahraničí startupy (inzerenti) prvně udělají affiliate program. U nás se zúčastní prvně soutěží, teprve pak řeší propagaci přes affiliate.
  • Affiliate se hodí více pro inzerenty, kteří mají vybudovaný brand, protože snáze seženou partnery. Nehodí se malé e-shopy.
  • V affiliatu nejde o brand, ale o prodej produktů.

Partneři

  • Partnery je třeba vyplácet minimálně na dohodu o provedení práce, nebo živnostenský list.
  • Jako potenciální affiliate partnery může inzerent oslovit svoje zákazníky.
  • Inzerent by měl mít více úrovní partnerů, ty top si hýčkat a motivovat třeba vyšší provizí nebo bonusy.
  • Pro partnery je dobré čas od času udělat párty, sraz, ať jsou spokojeni.
  • Objednávky od Affiliate partnerů nabíhají pomalu, nejde to zrychlit, je potřeba dát čas partnerům pro přípravu stránek, kampaní, testování.

Práce s partnery

  • Inzerent musí být aktivní a ne pasivně čekat na dotazy od partnerů.
  • S partnery je třeba často komunikovat a věnovat se jim taktéž individuálně.
  • Partnerům je nutno sdělovat novinky, co se připravuje, co frčí, upozorňovat na nové bannery.
  • Pokud je plánována slevová akce, akce na Vánoce, tak na to musí být partneři upozornění v předstihu.
  • Partneři potřebují občas vodit za ručičku (zejména ti s obratem pár tisíc za měsíc) > inzerent by měl připravit návod, jak na to (př. po registraci http://www.kurzyproradost.cz/affil/ přijde sada mejlů „jak na „to“). Pro profíky s vysokými provizemi to nemá význam.
  • Čím více materiálů partneři dostanou, tím lépe pro inzerenta.
  • Partneři nečtou, ve většině případů raději volají.

Provize

  • Riziko pro inzerenta je z hlediska vyplácení provizí nulové, partner dostane peníze až po úhradě zboží zákazníkem.
  • Inzerent musí nastavit provize podle toho, kolik ho stojí v nákladech na konverzi např. PPC či vyhledávání.
  • Inzerentům nevadí dát za inzerci 500 Kč v PPCčkách, ale dát takovou výši za konverzi affiliate partnerovi jim vadí.

Propagace

  • Nejlepší jsou odkazy v textu.
  • Retargeting, remarketing funguje dobře.
  • Sociální sítě u affiliate moc nefungují, email marketing je o něčem jiném, ten funguje výborně. (Pokud se umí a není to spamování.)
  • Pro partnery je dobré připravit vzorové PPC inzeráty či emaily.
  • Do affiliate programu není dobré dávat restrikce (př. zákaz používání PPC kampaní), partnery to odrazuje od propagace.
  • Bannery jsou efektivní jen tehdy, mají-li zajímavý obsah (inspirací může být ZOOT.cz – více o bannerech ZOOT.cz na http://www.youtube.com/watch?v=ZZgLZDP-wPQ (první video)

Přikládám záznam ještě jednou pro ty, co jej neviděli.

Mário Roženský
Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikací AffilBox a SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu.
Komentáře
  1. Profilový obrázek Petr Kobelka napsal:

    Pěkný výčet, díky!

  2. Profilový obrázek Samuel Hornek napsal:

    Moc se mi to líbí,
    jen těch 8 hodin ze strany inzerenta se mi zdá přehnané.

    Kdyby to byl ideální stav, nikdo by se do spuštění affiliate programu nehrnul.

    Podle mě stačí vytvořit „kvalitní podporu a komunikaci přes emaily“(smartkampaně). Vytvořit FAQ a jednou za čas udělat webinář nebo sraz pro své partnery.

    Ještě tam chybí možnost (a málokdo to dělá), vytřídit affil partnery. Podle mně 90% času věnuje inzerent péči o ty nejméně vydělávající partnery (odpovědi na dotazy). Proto je potřeba si partnery po čase vytřídit a věnovat se těm, kteří odvádějí dobrou práci.

    Potom inzerent nepotřebuje 8 hodin denně, ale může se věnovat ostatním důležitým věcem.

  3. Profilový obrázek Tomas napsal:

    Super výčet, a ještě bych se zeptal, je lepší nechat větší procento na provize anebo ho snížit a vyplácet provize z „podpartnerů“ . Každá síť a eshop to má jinak, tak nevím, která varianta je lepší 😉

    • Já osobně doporučuji dát vyšší provize. V ČR zatím není tak silná pozice superaffiliates, aby je motivovaly drobné procenta ze subpartnerů.

      Sociální sítě jsou spíše o zábavě, než o prodávání a málokterý z partnerů má na FB takové skupiny, ve kterých by mohl efektivně prodávat. Neříkám, že to nejde, jen se to špatně škáluje třeba do stovek prodejů za měsíc.

  4. Profilový obrázek Tomas napsal:

    A ještě dotaz :
    proč affil. systém nefunguje na soc.sítích podle některých ?
    Snad tam nejsou samí sociálové :o)
    Díky za reakce

  5. Profilový obrázek Tomas napsal:

    to máte pravdu, na stovky prodejů se vůbec nedá ani pomyslet.
    Jsem ve skupinách, kde jsou celkově statisíce lidí a prodeje jsou mizivé, téměř nulové.Proto ten příměr k „sociálům“ :o)
    Nechápu, že ať na FB nabízím doslova cokoliv, nikdo nic nekoupí…. Jen se teď trošku rozjel jeden eshop, kde je nyní za měsíc 8 objednávek. Jinak ani ťuk, ať dělám co dělám….. 🙁

  6. Profilový obrázek Tomáš Míka napsal:

    Budu moc rád, pokud bude jako katalog prezentován také http://www.pasivniprijem.net

  7. Profilový obrázek Radek napsal:

    Je vidět, že ti přednášení před lidmi vůbec nevadí, to asi nejsi takový ajťák jako my ostatní 🙂 Já bych to tam asi před tolika lidmi nedával. I když je fakt, že když člověk dobře zná to o čem mluví, jde to jinak než když přednášíš o něčem, co máš jen naučené.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *