Je affiliate marketing mrtvý?

Jednu otázku slýchám v posledních týdnech velmi často: ”Je affiliate marketing mrtvý?”. Nejprve jsem jí nevěnoval pozornost, protože informace o tom, že SEO je mrtvé, PPC je mrtvé apod. slýchám každý rok (obzvláště na přelomu roku). Samozřejmě žádný z těchto kanálů dosud neumřel. Možná se trošku změnila jeho priorita v rámci marketingového mixu a používané metody, ale všechny zmíněné kanály tu stále jsou a ještě mnoho let budou.

Dotaz mi ovšem vrtal hlavou a proto jsem se vždy tázajících ptal, co je k oné myšlence vede. Všichni odpověděli prakticky shodně – no už o něm není moc slyšet. Okřídlené “Sejde z očí, sejde z mysli” zde funguje naprosto dokonale.

Affiliate marketing rozhodně mrtvý není. Právě naopak. Nikdy se mu nedařilo lépe. Jen se o něm tolik “nekecá” a více se “maká”. Ale pojďme se podívat pár let dozadu a udělat si jasno, jak to tu vlastně vypadalo a co se změnilo.

Před pěti lety, v roce 2011, většina e-shopů affiliate program neměla. Velké značky už vůbec ne. Nejznámější affiliate tehdejší doby byl Invia.cz, který velmi úspěšně funguje dodnes. Dále tu bylo několik sítí, které sdružovaly slevové servery na jedné straně a půjčkový leadgen na straně druhé. Místy experimentovali s affiliate i někteří e-shopaři, ale nebylo o nich moc vidět, ani slyšet.

V té stejné době tu byla skupina partnerů, kteří vydělávali na AdSense a MFA (Made For Adsense – Stránky vytvořené čistě za účelem umístění klikacích reklam). Postupně začali objevovat affiliate a jeho použití k získání maxima ze svých webů.. Mnoho z nich se chtělo o své úspěchy podělit na svém blogu a vzniklo tak hned několik blogů, které se věnovaly světu affiliate. Tím asi nejznámějším je affilblog.cz od Františka Szaba. Nebo affilak.cz od Michala Maigota. Postupně se přidalo i mnoho dalších.

Koncem roku 2011 jsme také spustili AffilBox, software, který snadno pomůže vytvořit a spravovat vlastní provizní program. Zájem byl ze začátku malý, ale postupně se to začalo nabalovat. Díky alternativě k provizním sítím si mohli e-shopaři vybrat, zda chtějí mít vše pod kontrolou a ve svém systému, nebo zda chtějí být společně s dalšími e-shopy v síti.

Během roku 2012 začal na Affilblogu vycházet seriál článků o tom, jak postavit partnerský web na prodej triček a propagaci e-shopu Trikátor.cz. Díky tomuto seriálu dostávali začínající partneři krásně na zlatém podnose informace a návody, jak se do toho pustit a jak postupovat.

Na Affilák.cz tou dobou začaly vycházet návody, tipy a rady. Michal napsal pro partnery i e-book, který je dnes možné si stáhnout zdarma. Spustil také placenou členskou sekci VIP Affilák, kde každý týden vycházely zajímavé rady, tipy a postřehy.

V této době, tedy roky 2012 a 2013, byla spousta partnerů, kteří se veřejně dělili o své postřehy, co jim funguje, co dělají atd. Objevovalo se obrovské množství informací, různých reportů příjmů z affiliate apod. Mezi partnery se o affiliate mluvilo opravdu hodně. Jejich množství velmi rychle přibývalo.

Ve stejném období se do ČR přihnaly také infoprodukty a jejich tvůrci affiliate marketing využili naplno. Díky tomu se tento marketingový kanál dostal k dalším masám, do té doby nepolíbených, internetových podnikavců. Nové affil programy rostly jako houby po dešti. Jen v AffilBoxu jsme měli přes 100 affiliate programů na různé kurzy, e-booky a školení. Tou dobou bylo také několik desítek info-podnikatelů mezi top 100 našich zákazníků (měřeno vyplacenými provizemi).

Ve stejném období začínají i sítě šlapat do propagace maximálně, co to jde. Vivnetworks a AffiliateClub o sobě dávali vědět. Začali oslovovat e-shopaře, produkovat obsah a pořádat konference.

Ze všech stran, jak na partnery, tak na e-shopaře, směřuje obrovské množství informací a vypadá to, že všichni se věnují affiliate. Realita je ale taková, že to je teprve začátek, protože velcí hráči vyčkávají. A malí chrlí ven stále množství informací.

Začátkem roku 2014 Michal Hardyn (tou dobou ještě jeden z majitelů sítě Affiliate Club) zveřejňuje svůj odhad, kolik se v ČR vyplatí na provizích. Číslo, ke kterému tehdy došel je cca 300M Kč.

Zajímavé je sledovat, co se děje dál.

Velké množství úspěšných affiliate partnerů, kteří začínali v letech 2011 a 2012 je velmi úspěšných. Měsíčně si přijdou na šesticiferné částky a z one-man show se rodí úspěšné firmy. František Szabó rozjíždí PestrýJídelníček.cz, který byl původně klasickým affiliate webem, ale vyrostldo dosti rozsáhlého projektu, který stojí nejen na affiliate, ale také na SaaS aplikaci, vlastních produktech apod.

Obdobně i další hráči na trhu jedou ve velkém tempu. Díky tomu (a také protože nechtějí dále sdílet detaily o svých úspěšných webech a projektech) se stahují do ústraní a v klidu si budují úspěšné podnikání. Volně dostupných informací pro partnery ubývá.

Také infoproduktový boom koncem roku 2014 velmi polevuje. Nadějných zlatokopů je čím dál méně. Někteří si otupili své krumpáče a vykašlali se na to. Někteří to hodili na autopilota a vrátili se zpět do svých zaměstnání. Dnes když se dívám na top 100 našich zákazníků, tak mezi nimi vidím pouze 3 projekty, které spadají do kategorie infoproduktů. Zbytek jsou e-shopy a služby.

V roce 2014 jsem také vydal knihu Jak prodat více díky affiliate marketingu. Kniha navázala na mé individuální i veřejná školení a shrnuje vše, co by měl podnikatel vědět a znát pro úspěšné spuštění a správu provizního programu.

Od roku 2014 se do affilu zapojuje více a více e-shopů. Affiliate roste velmi rychle. Odhad je, že v roce 2016 si e-shopy díky affiliate přišly na cca 3 miliardy Kč. Velmi mě těší, že více, než 1/4 z toho je díky nám v AffilBoxu. Naši zákazníci vytvoří přes affiliate měsíčně obrat přes 65 milionů Kč a partnerům vyplatí 6-7 milionů Kč.

Z dostupných čísel za rok 2015 z provizní sítě Vivnetworks si tam zapojení obchodníci přišli na 1.1 miliardy a partneři na 65 milionů Kč. Tato síť působí také v zahraničí, takže čísla jsou nejen z našeho trhu.

Velmi se mění nejen skladba inzerentů využívajících affiliate marketing jako jeden ze svých kanálů, ale také jejich očekávání. Před pár lety očekávali stovky partnerů, a to takových, aby jim každý přinášel objednávky za miliony korun. Dnes si chtějí založit provizní program s mnohem reálnějšími představami, ví, jak přesně zapadá do jejich marketingového mixu a co pro to musí udělat.

Do affiliate vstupuje čím dál více velkých e-shopů a služeb. Z našich zákazníků například MT NábytekLékárna.czZonky a stovky dalších. V síti Vivnetworks jsou to třeba Knihy DobrovskýMall.czDáme Jídlo, …. V Affiliate Clubu to jsou například bonprix.cz, nebo wayfarer.cz.

Mnoho dalších firem spustí affiliate program začátkem nového roku, takže je zatím nemohu zmínit. Všichni ale cítí, že affiliate má své místo mezi marketingovými nástroji i v současnosti. Navíc většina z těchto inzerentů již dokáže krásně vyhodnocovat celou cestu zákazníka a ví tedy, jak a kde affil zapojit.

Na začátku článku jsem psal, že tu bylo spousta lidí, kteří se o affil zajímali částečně také jako o velmi pěkný koníček. Čím více se affiliate profesionalizuje, tím méně lidí o něm píše. Trh pomaličku dozrává a ze sranda záliby se stává velmi pěkný byznys.

Oblast marketingu na internetu je stále náročnější. Již nestačí mít pěknou doménu a odkázat na ni z pěti dalších webů, čímž se člověk dostal na první pozici na Seznam.cz a pak směřoval návštěvníky na stránky inzerenta “zadarmo”. Obdobně ceny za kliky v PPC rostou a dále porostou. Obecně se zkušenosti marketérů v ČR velmi zlepšují, a tudíž konkurence houstne. Vstupní nároky jsou tak čím dál vyšší. Partner musí mít lepší a lepší znalosti a musí se své aktivitě více věnovat. Což je dosti odlišné od představy affiliate jako zdroje pasivního příjmu pro partnery. Naopak, pokud tomu člověk správné úsilí věnuje, sklidí násobně více plodů. Letos to krásně bylo vidět na raketovém vzestupu katalogových affiliate webů. Kdo se jim začal věnovat, ten dnes krásně jede.

Stále je tu několik lidí, kteří o affiliate píší. Stálicí je třeba Peter Chodelka, který na svém blogu otevřeně popisuje své úspěchy i neúspěchy. Krok za krokem vytváří návody, jak staví své weby a projekty. Je tak vzácnou inspirací, co by mohlo, či nemuselo fungovat.

Dlouhou dobu také na trhu chyběli affiliate manažeři. Pokud majitel e-shopu nechtěl affiliate zavádět pod provizní sítí a za manažera si tam nepřiplatil, vše si musel budovat sám. Někoho to baví, někdo chce mít vše pod kontrolou, jiní naopak rádi přenechají správu na odbornících.

V posledních měsících se ovšem začali hlásit manažeři, kteří mají zájem pečovat o provizní programy zákazníků. Nejvíce zkušeností má nejspíše Ondřej Martinek, který spravuje hned několik provizních programů a sám působí coby velmi úspěšný affiliate partner již pěknou řádku let. Druhým je Josef Kroupa, který má na starosti affiliate program Trikátor.cz i dva další nové.

O tom, že tu chybí affiliate manažeři mluvím přes 3 roky a velmi mě těší, že se situace obrací. Právě možnost outsourcovat správu provizního programu je velikou pomocí pro každého inzerenta. A také to svědčí o čím dál větší vyspělosti trhu. Stále by bylo potřeba, aby jich tu bylo tak o 3-5 více, ale i toto je dobrý začátek pro další růst.

Jak je vidět, affiliate marketing rozhodně mrtvý není. Naopak roste velmi pěkně každý rok. Je to dlouhodobý kanál a ti, kteří jej začali využívat již před rokem, či déle, dnes sklízí krásné plody. Stále je tu možnost provizní program spustit a využít jeho možností v příštích měsících a letech.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. David Zacik napsal:

    Mne ako partnerovi sa nepaci, ze sa musim na affilboxe registrovat jednotlivo do kazdeho obchodu. Nerozmyslali ste ze by ste spravili jednu registraciu a partner by si uz vyberal obchody, ako to funguje v inych affil sietach?

    • Mário Roženský napsal:

      Davide neuvažujeme. Nejsme provizní síť, ani nijak nesjednocujeme inzerenty, co využívají náš software. Každý z nich má jiné obchodní podmínky, jiného affiliate manažera a jiné provize a nastavení.

  2. Jarek napsal:

    Dost podstatný problém s affilem je v nastavení podmínek. Naprostá většina affil programů vyplácí provizi pouze jednou za přivedeného klienta a eshop pak může těšit z opakovaných nákupů, což affilák ne. Tím pádem je pak neskutečně větší námaha udržovat stabilní výši provizí. Mě to přijde tak, že většina affil programů většinu affiláků vyždímá jak citron a pak nabere nový dušičky a tak to jde pořád dokola.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *