Jak fungují cookies v affiliate

Často zjišťuji, že mnoho obchodníků netuší, jak funguje sledování odkud přišel návštěvník a kdo má získat provizi. Často tak své partnery matou a podávají jim mylnou informaci. Pokusím se to dnes napravit.

Většina současných affiliate systému je závislá na tzv. cookies. Cookie, je malý textový soubor, který je uložen ve vašem prohlížeči. Do tohoto souboru si většina webových stránek zapisuje informace, které bude potřebovat, až je příště navštívíte. Pamatuje si například vaše přihlášení, poslední navštívenou stránku, nebo obsah košíku. 

Pokud kliknete na provizní odkaz a dostanete se např. do eshopu, který využívá provizní program, tak se do cookie uloží informace o tom, kdo vás doporučil. Tato informace bude v tomto cookie uchována po dobu stanovenou obchodníkem. Pokud ze stránek odejdete a nakoupíte třeba za 14 dní, protože jste si to museli rozmyslet, tak se zkontroluje, zda cookie existuje a pokud ano, tak se partnerovi, který je v cookie poznačen připíše provize za váš nákup.

Může ovšem nastat několik nestandardních situací.

1) Navštívíte eshop po době delší, než jakou smělo cookie ve vašem počítači existovat. Potom partner provizi za vás nezíská. Tématem jak dlouho cookie v počítači vydrží jsem se již zde na blogu zabýval v tomto článku.

2) Používáte různé čistící nástroje v počítači, které cookies mažou. Opět partner provizi nezíská, protože nebude moci být dohledán.

3) Před nákupem jste se proklikli přes jiný partnerský odkaz. Tento druhý odkaz přepíše ten původní a provizi získá poslední partner, který vás doporučil.

Poslední bod vyvolává hodně otázek hlavně ze strany partnerů. 95% systémů je nastavených tak, že provizi získá vždy ten, kdo doporučil klienta jako poslední. Ve zbylých případech to bývá buď první partner, nebo se provize dělí. Ale výhody a nevýhody jednotlivých metod si nechám na jiný článek.

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • Good game 09.12.2012 15:04

    Affil je jedna z nejsložitějších cest jak začít podnikat na internetu. V každém případě pro začátečníky jedině dobře, že někdo popisuje detailně jak vše funguje !

  • David Lörincz 30.11.2012 20:58

    Přesně tenhle programátorský přístup mě zajímal. Moc za něj děkuji. V pondělí zaúkoluju programátora :-) Dokonce v tom žádnou křivdu na partnera nevidím. Opravdu nebyl posledním, jenž mi přivedl zákazníka a to, že provizní systémy nedokáží najít společnou řeč a vznikají jak houby po dešti, vážně není můj problém.

  • haVaj 30.11.2012 19:17

    Dívám se na to čistě z programátorského hlediska, ale pokud bych měl na eshopu více sítí, tak bych měl z každé sítě přístupy jinak trackované (prostě nejak poznat, z které sítě přichází).
    A pokud se cookies ukládají pro mou doménu, pak bych natvrdo vymazal všechny ostatní (mám k nim přístup), které neodpovídají aktuálnímu přístupu (síti).
    Taky jsem se jednou nad tím zamýšlel a to jediné mě napadlo :)

  • David Lörincz 30.11.2012 18:20

    Díky dementnímu trhu využívám několika provizních sítí. Mám jeden dotaz z praxe. Nastíním příklad. Návštěvník přišel přes portál A, který využívá provizní sítě PS1, poté příjde přes B, taktéž využívající sítě PR1. Pak přijde přes portál C, který využívá provizní síť PS2. Za dva dny příjde z portálu D, který využívá provizní síť PS3. Každá PS má vlastní konverzní kód na confrimation page.

    Pokud tomu správně rozumím, provizi za objednávku vyplatím portálu B,C i D ? To se mi ale nelíbí …

    Jak tomuto předejít?

    • Petr Soukup 30.11.2012 18:42

      Ano. Jelikož každý používá jiný způsob měření, tak vyplatí provizi všichni. Předejít tomu nejde.
      Jedině tu provizi ručně zamítnout, ale to partnery rozhodně nepotěší.

  • Josef 25.11.2012 23:59

    Co se bude dělat, až zákon o cookies bude třeba opravdu dodržovat? Půjde se přes HTTP_REFERER?

  • Lucas 25.11.2012 16:42

    Přidávám si tě do lišty na chrome, skvělý články, rady, motivace… díky!

  • Tennis 25.11.2012 15:07

    U Affiliate je prostě třeba důvěřovat provozovateli, že vám provizi přidělí. Proto bych volil jen větší hráče na trhu, neboť kontrola není téměř možná…

  • d 20.11.2012 21:02

    Tak třeba adblock dokonale blokuje pap. Z hrubých čísel 10% uživatelů firefox používá adblock. Tudíž každý desáty lead. Beru když adblock blokuje blikající reklamu, ale tohle je…

  • ThinkPro 20.11.2012 19:36

    tak affil nikdy nebude dokonaly, a vseobecne meranie konverzii – vid. to co teraz robi Google s Analytics. Ja mam napriklad vela objednavok cez tel. pripadne len to ludia hodia do mailu.

    No a cookie law, to je urcite nadlhsie…

  • Rychtar 20.11.2012 19:07

    Me by zajimalo jak to funguje napriklad u cj.com, kde se affil id neuklada do cookie od domeny eshopu, ale pod domenu affil systemu. Teda jestli se nepletu. Ma to nekdo prostudovany? Jake tam jsou rizika…

    Co se tyce prepisovani cookie, tak tam je nejvetsi zlo kdyz eshop cpe vlastni affil id do feedu na zbozi a podobnych. To pak nezbyva nez hledat jiny eshop s affilem. Zvlast pri TV reklamach na zbozi.cz to je pro partnery dost znevyhodnujici…

  • haVaj 20.11.2012 18:56

    Máte někdo zkušenost s tím, že AdBlock blokuje cookies nebo komplet skripty provizního systému?
    Zrovna minulý týden jsem se s tím setkal (prohlížeč chrome) u mall a sportobchod. Test funkčnosti cookie v prohlížeči v pohodě, ale proklik ani provize se nezaznamenala.

  • frances 20.11.2012 18:24

    Ještě jedna situace může nastat. V práci si pán z nudy hledá hodinky, přes affilweb se proklikne na hodinky.cz. Večer přijde domů z práce a zadá do url hodinky.cz a produkt nakoupí…

  • blacktrh 20.11.2012 17:56

    Tak ted jeste pridej nejake infromace o cookie stuffingu :)

  • Michal Pelikán 20.11.2012 17:11

    Cookie-Law sice platí, ale zatím myslím není právně vymahatelné. Členské státy mají nějaký čas na implementaci Směrnic do národních zákonů.

  • Mário Roženský 20.11.2012 15:49

    Ano máš pravdu Petře, Cookie Law bych se také někdy mohl pověnovat, o tom neví už vůbec nikdo:)

  • Petr Soukup 20.11.2012 15:10

    Stálo by za zmínku, že evropské weby mají zakázáno označovat si zákazníky pomocí cookie bez jeho výslovného souhlasu. Naštěstí na to všichni kašlou :)

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole