Čtenářka mého blogu Petra Mikulášková napsala do komentáře pod záznam Poslední středy, že si poznačila 21 poznámek o affiliate marketingu. Poprosil jsem ji, zda bych je mohl zveřejnit, že by se mohly hodit také dalším čtenářům. Zde je tedy jejich přehled.
Affiliate v obecné rovině
- Ideální stav je věnovat se affilu 8 hodin denně (ze strany inzerenta).
- Inzerent by měl dát odkaz na affiliate program na web (do patičky svého webu). Ať affil partneři vědí, že nějaký máte.
- Affiliate program lze taktéž registrovat do affiliate katalogů. (http://katalog.affilblog.cz/, http://webdeal.cz/affiliate-marketing/)
- V zahraničí startupy (inzerenti) prvně udělají affiliate program. U nás se zúčastní prvně soutěží, teprve pak řeší propagaci přes affiliate.
- Affiliate se hodí více pro inzerenty, kteří mají vybudovaný brand, protože snáze seženou partnery. Nehodí se malé e-shopy.
- V affiliatu nejde o brand, ale o prodej produktů.
Partneři
- Partnery je třeba vyplácet minimálně na dohodu o provedení práce, nebo živnostenský list.
- Jako potenciální affiliate partnery může inzerent oslovit svoje zákazníky.
- Inzerent by měl mít více úrovní partnerů, ty top si hýčkat a motivovat třeba vyšší provizí nebo bonusy.
- Pro partnery je dobré čas od času udělat párty, sraz, ať jsou spokojeni.
- Objednávky od Affiliate partnerů nabíhají pomalu, nejde to zrychlit, je potřeba dát čas partnerům pro přípravu stránek, kampaní, testování.
Práce s partnery
- Inzerent musí být aktivní a ne pasivně čekat na dotazy od partnerů.
- S partnery je třeba často komunikovat a věnovat se jim taktéž individuálně.
- Partnerům je nutno sdělovat novinky, co se připravuje, co frčí, upozorňovat na nové bannery.
- Pokud je plánována slevová akce, akce na Vánoce, tak na to musí být partneři upozornění v předstihu.
- Partneři potřebují občas vodit za ručičku (zejména ti s obratem pár tisíc za měsíc) > inzerent by měl připravit návod, jak na to (př. po registraci http://www.kurzyproradost.cz/affil/ přijde sada mejlů „jak na „to“). Pro profíky s vysokými provizemi to nemá význam.
- Čím více materiálů partneři dostanou, tím lépe pro inzerenta.
- Partneři nečtou, ve většině případů raději volají.
Provize
- Riziko pro inzerenta je z hlediska vyplácení provizí nulové, partner dostane peníze až po úhradě zboží zákazníkem.
- Inzerent musí nastavit provize podle toho, kolik ho stojí v nákladech na konverzi např. PPC či vyhledávání.
- Inzerentům nevadí dát za inzerci 500 Kč v PPCčkách, ale dát takovou výši za konverzi affiliate partnerovi jim vadí.
Propagace
- Nejlepší jsou odkazy v textu.
- Retargeting, remarketing funguje dobře.
- Sociální sítě u affiliate moc nefungují, email marketing je o něčem jiném, ten funguje výborně. (Pokud se umí a není to spamování.)
- Pro partnery je dobré připravit vzorové PPC inzeráty či emaily.
- Do affiliate programu není dobré dávat restrikce (př. zákaz používání PPC kampaní), partnery to odrazuje od propagace.
- Bannery jsou efektivní jen tehdy, mají-li zajímavý obsah (inspirací může být ZOOT.cz – více o bannerech ZOOT.cz na http://www.youtube.com/watch?v=ZZgLZDP-wPQ (první video)
Přikládám záznam ještě jednou pro ty, co jej neviděli.
Pěkný výčet, díky!
Moc se mi to líbí,
jen těch 8 hodin ze strany inzerenta se mi zdá přehnané.
Kdyby to byl ideální stav, nikdo by se do spuštění affiliate programu nehrnul.
Podle mě stačí vytvořit „kvalitní podporu a komunikaci přes emaily“(smartkampaně). Vytvořit FAQ a jednou za čas udělat webinář nebo sraz pro své partnery.
Ještě tam chybí možnost (a málokdo to dělá), vytřídit affil partnery. Podle mně 90% času věnuje inzerent péči o ty nejméně vydělávající partnery (odpovědi na dotazy). Proto je potřeba si partnery po čase vytřídit a věnovat se těm, kteří odvádějí dobrou práci.
Potom inzerent nepotřebuje 8 hodin denně, ale může se věnovat ostatním důležitým věcem.
Super výčet, a ještě bych se zeptal, je lepší nechat větší procento na provize anebo ho snížit a vyplácet provize z „podpartnerů“ . Každá síť a eshop to má jinak, tak nevím, která varianta je lepší 😉
Já osobně doporučuji dát vyšší provize. V ČR zatím není tak silná pozice superaffiliates, aby je motivovaly drobné procenta ze subpartnerů.
Sociální sítě jsou spíše o zábavě, než o prodávání a málokterý z partnerů má na FB takové skupiny, ve kterých by mohl efektivně prodávat. Neříkám, že to nejde, jen se to špatně škáluje třeba do stovek prodejů za měsíc.
A ještě dotaz :
proč affil. systém nefunguje na soc.sítích podle některých ?
Snad tam nejsou samí sociálové :o)
Díky za reakce
to máte pravdu, na stovky prodejů se vůbec nedá ani pomyslet.
Jsem ve skupinách, kde jsou celkově statisíce lidí a prodeje jsou mizivé, téměř nulové.Proto ten příměr k „sociálům“ :o)
Nechápu, že ať na FB nabízím doslova cokoliv, nikdo nic nekoupí…. Jen se teď trošku rozjel jeden eshop, kde je nyní za měsíc 8 objednávek. Jinak ani ťuk, ať dělám co dělám….. 🙁
Budu moc rád, pokud bude jako katalog prezentován také http://www.pasivniprijem.net
Je vidět, že ti přednášení před lidmi vůbec nevadí, to asi nejsi takový ajťák jako my ostatní 🙂 Já bych to tam asi před tolika lidmi nedával. I když je fakt, že když člověk dobře zná to o čem mluví, jde to jinak než když přednášíš o něčem, co máš jen naučené.