Pokud jste nečetli úvod k tomu, jak jsem se dopustil několika chyb současně a ty téměř vedly k mému krachu, tak si jej určitě přečtěte předtím, než budete číst o mé druhé chybě. Dostanete tak větší nadhled co a proč se stalo.
V detailním popisu mé první chyby jste se mohli dočíst, že jsem se pustil do tvorby nových a nových projektů. Do těch jsem se pustil již v první půli loňského roku…
Do začátku loňského roku jsem vstupoval s jediným projektem a to AffilBoxem. V březnu jsem se pustil do tvorby SupportBoxu. Nástroje, kterým jsem potřeboval nejen pro vlastní potřebu, ale věřil jsem také, že po něm bude velká poptávka.
Pro jeho naprogramování jsem chtěl využít služeb externí firmy, abych nemusel hledat programátora a hlavně jsem si myslel, že to udělají lépe a rychleji. Bohužel jsem se zmýlil a v druhé půlce roku jsem se rozhodl to komplet zahodit, utopit přes 300.000 Kč, které mě to stálo a udělat to komplet znovu od základů.
Měli jsme spouštět v říjnu a nová verze měla být během pár týdnů hotová. Jak se ukázalo, tak nebyla až do dubna dalšího roku. No abych to zkrátil, tak zbytek příběhu o 1.000.000 Kč, proinvestovaných předtím, než to viděl kdokoliv ze zákazníků, si můžete poslechnout v podcastu.
Druhý projekt, který byl rozdělaný a stále neprodukoval žádné výsledky byl E-mail Ninja. Ten původně měl být pouze jako e-mailingový kurz zdarma, ale když jsem viděl, co Jakub vytvořil, tak jsme to nemohli dát zdarma. Vytvořil opravdu kvalitní produkt s velmi užitečnými informacemi, který kohokoliv, kdo sbírá e-maily, posune na úplně jinou úroveň práce s nimi.
Nicméně jsem se tedy rozhodl pro projekt udělat ještě webové stránky, celé to zaobalit, aby to pěkně vypadalo a bylo to ještě lepší. Na to jsem si najal klučinu, který celý web měl připravit. Jak to s ním dopadlo, to se dočtete v příštím pokračování.
A v tu samou dobu jsem ještě chystal spuštění mého vlastního on-line kurzu o affiliate marketingu Affiliate Academy. Chtěl jsem, aby informace v kurzu byly opravdu super, takže mi příprava zabrala spoustu času a hlavně natočit videa, připravit grafiku, materiály a vše co je v kurzu obsaženo stálo také spoustu peněz.
Takže v onom březnovém dni, o kterém jsem psal v úvodu, jsem byl právě uprostřed spouštění tohoto kurzu. Měl jsem rozdělané tři velké projekty, do kterých jsem měl nainvestováno spoustu peněz a času a žádný z nich nevydělával. Ale každý mě stál hromadu peněz, protože jsem potřeboval lidi, kteří by se o jednotlivé části těchto projektů starali.
Co jsem změnil, abych se z toho dostal? Tak hlavně jsem bouchl pěstí do stolu a vše co bylo rozděláno jsem si sepsal a začal dle důležitosti a potenciálního přínosu spouštět jeden projekt za druhým. Začal jsem právě Affiliate Academy, do které jsme se pustili naplno a která mně přinesla potřebné finance na financování dalších kroků.
Jen co jsme dokončili launch AA, tak jsme se pustili naplno do vyladění prodejního procesu E-mail Ninji, zapojili jsme jej do Mašinky a připravili na něj PPC reklamy. Všechny ostatní drobné projekty byly pozastaveny a věnovali jsme maximální focus vždy jen jedné věci.
Mezi tím jsme dokončili SupportBox a pustili jej do světa. Nyní tato naše nová aplikace pro zjednodušení podpory roste o 10 % každý týden, což mi dělá velkou radost, ale stále je ještě daleko, aby byla break even, alespoň v cash-flow. Což dokud poroste až tolik nevadí. Nicméně je potřeba to ufinancovat z jiných projektů.
Poučení z mé druhé chyby? Focus! Focus! Focus! Soustředit se v danou chvíli vždy pouze na jeden projekt. Ten dokončit, začít prodávat, nastavit vše potřebné, aby mohl projekt sám růst a fungovat a až teprve poté se pustit do nového.
Pokud už jste v situaci, kdy máte rozjetých několik projektů a žádný ne a ne dokončit, tak je potřeba se zamyslet, který má největší potenciál v nejkratší době vydělat nejvíce peněz. Anebo v druhém případě, který projekt svým spuštěním podpoří ty další a využít pákového efektu.
Také jsem si uvědomil hodnotu a vliv projektového manažera. Pokud člověk má více lidí a pomalu přestává vše stíhat, tak by měl být určen člověk, který je za daný projekt zodpovědný. Zná jeho čísla, plánuje další rozvoj, prodej a směřování.
Já už jsem v podobné situaci byl v minulosti (a nepoučil jsem se, proto i sepisuji tyto články, abych se příště poučil). A to, když jsem se vrátil z Austrálie, měl jsem tehdy rozjeté 3 naprosto nesouvisející projekty. Ještě před návratem z Austrálie jsem si dal ultimátum 3 měsíce. Budu se po 3 měsíce věnovat všem třem stejně a ten, který bude po této době nejnadějnější, tak ten napálím na maximum a na ostatní se vykašlu.
Tak jsem to tehdy také udělal a proto tu je dnes AffilBox :).
Přečtěte si také ostatní díly této série:
Jak jsem téměř zkrachoval: Úvod
Jak jsem téměř zkrachoval: Finance
Jak jsem téměř zkrachoval: Mnoho rozdělaných projektů najednou
Jak jsem téměř zkrachoval: Lidi
Jak jsem téměř zkrachoval: Sledování, plánování, řízení
Ktore dva projekty boli odpalene na ukor Affilboxu?
Magazín a e-shop.
Byla to dobrá volba věnovat stejné úsilí všem třem projektům? Sám píšeš, že je lepší se vždy zaměřit na jeden projekt a ten dotáhnout do fáze, kdy se sám uživí.
Já si myslím, že časem se všichni větší hráči dostanou do fáze, kdy je nutné většinu věcí outsourcovat a jen to řídit.