10 věcí, které bych dělal, kdybych dnes začínal podnikat (2018 edition)

Na Mastermind víkendu, který pořádám, jsme náhodou narazili na můj článek 10 věcí, které bych dělal, kdybych dnes začínal podnikat, který jsem napsal před 6 lety! Úplně jsem na něj zapomněl. Když jsem ho tam na projektoru četl, spadla mi brada. Protože vlastně krásně sedí. A trošku jsem si v něm i předpověděl svou další cestu a co budu dělat.

Je natolik relevantní, že na něj navážu a lehce jej okomentuji.

1) Obchod a prodej – Dobře, že jsem tento bod dal jako první. Myslím, že o těch pár let později platí ještě násobně více. Potkávám se s řadou freelancerů i tvůrců aplikací, kteří jsou špičkoví v tom, co dělají, ale vůbec se neumí prodat. Zákazník si je musí najít. A to, přes hlasitý marketing ostatních mnohem hlučnějších freelancerů a marketérů, není jednoduché.

Ať děláš cokoliv, nauč se primárně prodávat, nebo si najdi kolegu, který bude prodávat a prezentovat to, co děláte. Bez toho máš mizivou šanci.

SupportBox jsem chtěl rozjet velmi „pasivně“. Myšlenka byla, že jej bude používat 30 % stávajících zákazníků z AffilBoxu a na zbytek pustíme PPC. Dva roky se to nikam nehlo, rostli jsme neskutečně pomalu (tedy vůbec). Až když mi to koncem roku 2016 docvaklo a obul jsem se do toho a začal SupportBox marketovat, tak se to zlomilo. A jede to krásně (za poslední měsíc +20 %).

2) Vzdělávání se formou zaměstnání – Když jsem to psal, měl jsem právě tuto zkušenost, že jsem mohl spolupracovat s nejlepšími marketéry, copíky a PPCčkaři v té době. A neskutečně jsem znalostma vyrostl (třeba 10x za rok). Stále si myslím, že je to super forma. Dnes chodím na schůzky do řady firem, kde mají velmi příjemné pracovní prostředí, skvělé lidi a perfektní výkony. Sám si umím představit, že bych u nich pracoval, nejen konzultoval.

A takových firem je dnes čím dál více. Zrovna včera jsem četl zajímavý článek o tom, jak probíhá stáž v Taste.

Jděte do toho!

3) Specializace – Dnes to platí mnohem více, než kdykoliv předtím. Marketing se zesložiťuje. Je potřeba se více a více specializvoat. Být PPC specialista je fajn, zakázek určitě člověk bude míti dost. Ale být PPC specialista na FB Ads pro SaaS aplikace, hned bych po vás sáhnul.

Pokud chcete svou hodinovku popohnat nahoru (klidně zdvojnásobit), nebo se přesunout na odměny za procenta, jděte do niche.

Když jsem článek v roce 2012 psal, netušil jsem, že právě tento bod mi vydělá pár milionů. Do té doby jsem působil coby affiliate manažer a provozoval AffilBox. Na základě mých zkušeností s affilem, technickými znalostmi a marketingem jsem dokázal pomoci k launchům těch největších info-produktů, které tu tehdy vznikly. Díky tomu, že jsem měl domluvena % z obratu, dostal jsem také velmi krásné odměny. To vše díky specializaci na správu a marketing affiliate programů u infoproduktů a také znalosti vlastních silných stránek a využití jich.

Zkuste si zjistit, jaké jsou právě vaše silné stránky. Můžete na to jít skrz psychologa, nebo skrz některý z testů, jako Strenghts Finder, MBTI, Profil Dynamiky Bohatství apod. Berte všechny testy s rezervou. Každý jsme mixem více tipů. Proto by takový výsledek měl být pro vás návodem a ukázkou, kam směřovat a na co se zaměřit. Naopak odhalíte také své slabé stránky a čemu se vyhnout.

4) Kvalitní kolegové – K tomu není moc co dodat. Už mnohokrát jsem se přesvědčil, že každý máme svůj strop, přes který nejsme schopni se přehoupnout. Za svůj život jsem vyzkoušel na různých projektech téměř 100 programátorů. A jsou mezi nimi vidět obrovské rozdíly. To stejné mezi marketéry a dalšími profesemi.

Ten rozdíl není v rychlosti, či množství práce, které dokáže ten člověk udělat. Je to o způsobu myšlení a práce, který dotyčný má. I kdybych poslal na projekt 5 dobrých programátorů, tak nevymyslí to, co ti skvělí. Krásný příklad je, když jsem do SupportBoxu nabíral posledního programátora, tak jsem nejprve sáhnul trošku vedle. Dotyčný nebyl schopný Supportbox u sebe na localhostu rozchodit za 2 dny, i přes veškerou pomoc bývalého programátora. Ale přesto stíhal přesvědčovat mě, že některé části (zobrazování návodů) by bylo dobré napsat jinak. Já mu vysvětloval, že to není důležité a že editor opravdu nepotřebujeme, že nám to v DB stačí. A měl jsem pravdu, za ty 2 roky jsme na to nesáhli a návody fungují bezvadně. Já ušetřil desítky tisíc za psaní administrace pro návody. No po pár dnech jsem se s ním rozloučil.

O pár týdnů později jsme si plácli s Vaškem. Který nejenže vše rozjel asi za hodinku, ale hned to během pár dalších hodin předělal do Dockeru, aby i další programátoři byli schopní vše rozjet zadáním jednoho příkazu. Prostě kvalita.

5) Vlastní produkt – Mám to vůbec komentovat? 😀 Od té doby jsem těch produktů vytvořil hned řadu.

Když jsem na konferenci, nejraději mám přednášky od lidí, kteří vybudovali, či spravují nějaký projekt dlouhodobě. Například o procesech od Honzy Kalianka, který úspěšně vybudoval a prodal e-shop Svět Bot. Vím, že si ty procesy zažil a musel vyzkoušet. Že to není pouze teorie, ale že jsem u něj ve skladu viděl, jak tam optimalizuje tisk štítků a kolik verzí vyzkoušel. Že to není načtená teorie, ale vyzkoušená praxe.

Další bod je, že úspěšní lidé se rádi setkávají s dalšími úspěšnými lidmi. Díky AffilBoxu a SupportBoxu jsem se potkal se stovkami zajímavých lidí, ke kterým bych se jinak nikdy nedostal. Krásně to otevírá dveře.

6) Ukazování co dělám – Před 6 lety jsem psal blog a natáčel podcast. Od té doby jsem to posunul ještě dál a můžete mě sledovat na Instagramu přes Insta Stories, kde každý den ukazuji pozadí mé práce, co dělám a kde.

Začal jsem také každý pátek natáčet shrnutí celého týdne, co se událo, jaké byznysové lekce jsem se naučil apod. Vše můžete sledovat na mém Facebook profilu. Funguje to výborně. Mám skvělou zpětnou vazbu a dobře to pomáhá i v marketingu.

Mnoha lidem to nemusí být komfortní. To vůbec nevadí, ukažte svou práci a krok za krokem, jak jste k ní dospěli. Před pár měsící jsem napsal článek, jak jsme učili SupportBox rozpoznávat SPAM. Zaujalo to řadu lidí, kteří se mě ptali na radu. Také to otisklo pár dalších on-line médií, jako třeba Lupa. Což přináší další PR a zákazníky.

7) Synergie a spolupráce – Opět něco, co mi neustále pomáhá. Naposledy před 14 dny, kdy jsme vypustili jako jedni z prvních plugin pro Shoptet. Po vypuštění nám ten nával na 2 dny totálně odrovnal podporu.

Před rokem to bylo třeba propojení na skvělý nástroj pro organizaci práce Freelo – ukázka propojení a video rozhovor.

A řady dalších. Stejně tak vy to můžete využít pro spolupráci na prodeji sortimentu, který nemáte. Nebo na prodeji dalších služeb pro produkty, které prodávate, ale služby poskytovat nechcete.

U freelancerů je spojování se specialistů z více oborů zcela běžná a chtěná věc.

8) Startutpové akce – Osobně mám pocit, že jich razantně ubylo. I celá startupová scéna dosti dospěla a není to takový bullshit, jako před 6 rokama. Toto pravidlo stále platí a mám pocit, že jsem na žádné takové akci za těch 6 let nebyl a vůbec mi to nevadí.

Naopak velmi rychle utíkám, když mi někdo začne nutit svůj geniální nápad, na kterém nezačal pracovat, ale určitě to bude velmi úspěšné, jen když do toho dám milion korun.

9) Zaměřit se na profit – YES! Kéž bych si tak tento bod velkým písmem napsal nad monitor. Bohužel jsem se jím neřídil a skoro mě to stálo firmu. Při budování SupportBoxu jsem se hodně soustředil na funkce a co by měl umět, případně na to, co chtěli stávající zákazníci. A úplně minimálně na marketing. Obrovská chyba, která v důsledku stála miliony na investovaných penězích, než se SupportBox překlopil do plusu.

Pokud to jde, snažte se to vymyslet tak, abyste vydělávali hned od prvního dne. Otestovat si věci na drátěných modelech, rozpohybované grafice, či excelových vzorečcích. A pak až programujte.

Aktuálně poslouchám knihu Profit First, která je skvělá v tom, že zavádí dobře známou obálkovou metodu rozdělování příjmů na několik hromádek i do podnikání. Skvěle popisuje jak to dělat a na co si dát pozor. Také má velmi dobře spočítané %, co kam rozdělit, dle typu byznysu a jeho velikosti.

10) Loga – Souvisí to s bodem 9). Důležité je doručovat produkt, nebo službu. Logo můžete řešit až vám vše bude šlapat.

Dost často to řeším se svou ženou, která působí jako svatební koordinátorka. Loga, vizitky, letáčky. Stále by je chtěla a já jí stále říkám, že to je zbytečné, že klientky jsou jinde a že ona je tam musí oslovit. Nyní se chystá na nějaké výstavy, takže už i ty vizitky a letáčky se chystají :). Ale až po dvou letech, řadě zorganizovaných svateb a najité cestě, jak na to.

Soustřeďte se na to, co je důležité a to je mít fungující byznys. Pak si dělejte krásu okolo. Ne naopak.

Mário Roženský
Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikací AffilBox a SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *