10 věcí, které bych dělal, kdybych dnes začínal podnikat

1) … učil bych se obchod a prodávat. To je to nejsilnější, co (internetový) podnikatel může umět. Je jedno, jak je člověk dobrý grafik, programátor, či SEO šaman. Pokud neumí prodat sebe, nebo svůj produkt, tak nic nevydělá.

2) … učil bych se od nejlepších. Vyprdnul bych se na popotahování o hodinovou mzdu / zálohy atd. Našel bych si firmu, která se věnuje oboru, ve kterém chci také podnikat a nabídl bych jim své služby. Přijmul bych jakékoliv platové podmínky, které mi dají. Nešel bych tam kvůli penězům, ale kvůli know-how, které od nich můžu získat.

3) … pracoval bych na sobě. Vzdělával bych se v určitém oboru a i v tom oboru pouze v nějaké niche. Grafiků je mraky, ale co třeba specializace na responzivní design? Nebo u programátora na plug-iny do WordPressu?

4) … najmul bych si ty nejlepší zaměstnance. Většina lidí chce ušetřit a najímá si levné pracovníky. To je blbost. Najměte si špičky v oboru, řádně je zaplaťte a oni vás odmění v podobě špičkové práce, za kterou dostanete skvěle zaplaceno.

5) … vytvořil bych vlastní produkt. Vlastní produkt otvírá dveře. Vlastní produkt ukazuje, že umíte. Vlastní produkt vás staví nad masu obyčejných programátorů / grafiků / softwarových firem atd..

6) … o všem co dělám bych psal. Do detailů a otevřeně. Ukázal bych, že vím o čem mluvím a ukázal bych reálné výsledky.

7) … hledal synergii s jinými obory / firmami. Umíte dělat plug-iny do WP, tak si najděte grafika, co dělá designy a vzájemně si dohazujte klienty.

8) … vykašlal bych se na hloupé startup akce. Na těchto akcích potkáte lidi co si jdou honit ego a pouze ztrácí čas. Soustřeďte se radši na svůj produkt a svůj business. Lidi přijdou za vámi. Uděláte si vlastní akci.

9) … zaměřil bych se na to, aby firma vydělávala co možná nejdříve. Ze začátku je potřeba hodně investovat a zabere to trochu času, než se podnikání chytí, ale důležité je mít obchodní model a snažit se získat ze zákazníků co nejdříve peníze, jedině tak si otestujete, že váš model funguje.

10) … vykašlal bych se na loga, corporate identity a další nesmysly, které vám nijak v začátku nepomohou. Akurát vás zdržují, protože si myslíte, že dokud nebudete mít logo, tak přece nemůžete oslovit potenciální zákazníky.

Mário Roženský
Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikací AffilBox a SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu.
Komentáře
  1. Atsor napsal:

    Skvělý článek! Dobré rady, ale trochu mě zaujal ten vlastní produkt. Co přesně si pod tím představuješ? Něco naprosto originálního? 🙂

  2. Poděs napsal:

    Atsor: Řekl bych, že je myšlen třeba vlastní CMS.

  3. Andre napsal:

    Ad 4) V jedné diskuzi jsi psal, že např. programátorovi jsi ochotný dát nejvíce cca. 50 000 měsíčně. 🙂 Takže mi to trochu koliduje. 🙂

  4. Noira napsal:

    Bych dodala, že je potřeba od začátku a systematicky budovat svoji reputaci, dobré jméno. Sbírat reference, usnadňovat lidem, aby si o tobě řekli a používat nějaký CRM systém. Po 3 letech se to snažím zavést 🙂

  5. Kvasnička Jan napsal:

    Hodně zajímavé zamyšlení. Musím říci, že kdybych teď začínal podnikat se všemi vědomostmi a zkušenostmi, asi by to vypadalo jinak, ale je dobré k tomu dojít postupně, trochu se spálit a projít si tu cestu celou.

  6. Atsor – u mě to je třeba AffilBox, díky němu jsem se sešel s lidmi, kteří by se mnou na oběd nešli nebýt toho. Může to být ale klidně kniha, blog, web, cokoliv. Cokoliv, co ukáže, že jsi schopný něco vytvořit, že jen neplácáš.

    Andre – neboj, to je v pořádku. Pokud by byl někdo tak dobrý, že bych mu dal 50+, tak to už by potom rovnou měl procenta v projektu a ta částka by byla mnohem vyšší (v poslední době to tak praktikuji a funguje to skvěle).

    Noira – souhlas. Které CRM zavádíš?

    Honza – tak napiš follow up blog o tom, jak by si to udělal ty:). Začínat znovu je vždy jednodušší.

  7. Atsor napsal:

    Mário: Super, díky za odpověď. 🙂

  8. Martin napsal:

    Já ti nevím, u několika tvých bodů jsem se spíše rozesmál 🙂 Například „zaměřil bych se na programování plug-inů pro WordPress“. Zrovma nedávno jsem o tom samém uvažoval.

    Proč? Protože psaní plug-inů pro WordPress sice není nijak extra výdělečné, ale je to jednoduché, vlastně je to jednodušší než se třeba naučit Nette, stačí k tomu opravdu základy PHP. Takže podle mě nepůjde o nijak super placenou práci, ba nakopak, ale spíš to bude snadné a poptávka je relativně vysoká!

    Jinak k tomu prodávání, dneska chce každý jenom prodávat, všichni si myslí, že nějaký obchodník prodá i déšť, ale tak to podle mě vážně není a nefunguje. Tvůj produkt musí mít nějakou hodnotu, a když jí bude mít, tak se může prodávat téměř i sám. Když jí nebude mít, tak to podle mě neprodá ani nejlepší obchodník…

  9. Martin – no právě jsem vymýšlel něco jednoduchého. Nemůžu rovnou říct redakční systémy. Stačí být odborník v něčem konkrétním.

    A zrovna s těmi pluginy to je i příklad z mé praxe, kdy jsem objevil programátora, co dělá jen plug-iny. Zasypal jsem ho prací. Kdyby to byl obyčejná ovce programátor, jakých tu je 99 %, tak by si ani neprdnul.

    Ad prodávání – no takový naivní pohled jsem v minulosti také měl. Ale s těmi kvalitními službami / produkty souhlasím.

  10. Kanter napsal:

    super článok, so všetkými bodmi musím súhlasiť, ale ľahko sa to píše a každý začínajúci podnikateľ sa buď poučí zo svojích vlastných chýb a pôjde ďalej alebo skončí s podnikaním

  11. Jirka napsal:

    Díky za přínosných 10 bodů. Více takových článků pro český internet… Sám jsem se pokusil několikrát začít s různými projekty, ale pořád jsem tak nějak na začátku.
    Když se nad tím zamyslím, podle tvých 10 bodů dělám docela dost z nich špatně.. (hlavní problém pro většinu mladých lidí u nás bude asi v bodě 4 – jako u mě – myslet si, že se člověku začne dařit s minimálními nebo žádnými náklady)

  12. Půjčky napsal:

    super sepsany navod, jen mam malou osobni otazecku, nemas s bodem 6 nejake spatne zkusenosti ? myslim jestli se ti nekdy nevymstilo poustet moc „internich“ informaci na verejnost,…

    • Ano vymstilo se mi to s webem dvdvcasopisech.cz, o kterém jsem psal a najednou vzniklo milion kopií:)

      Ale to můžou být klidně věci, jako že jsem zrovna dnes zjistil, jak sharovat ve WordPressu cookies mezi doménama atd. Návody, rady, tipy, které ukážou že se orientuji ve svém oboru.

      Já zveřejňuji čísla o mém podnikání otevřeně. Když se mě někdo zeptá, tak mu odpovím. Lidé si toho váží. A buduje to také důvěru. Odpadne tím spousta papírování a smluv u jednodušších věcí v řádech desetitisíců korun, protože lidé mi „věří“, protože vědí co dělám, v jakém objemu, jak často atd.

  13. Jirka Štencek napsal:

    Díky za super seznam bodů. Některé bych mohl hned podepsat! Pro mě asi nejdůležitější je ten třetí.
    Pokud jde o vývoj WordPress pluginů, tak zrovna někoho hledáme do týmu. Takže jestli máte zájem, tak se ozvěte na stencek@c3studio.cz.
    Zdraví, Jirka

  14. Jiří Brůžek napsal:

    Ahoj Mário,

    super 10 bodů.

    Jak má obchodník nalézt super programátory. Jak jsi to dělal na začátku a jak to děláš teď? Dáváš programátorům plat?

    Jirka

  15. Petr Jiránek napsal:

    Moc hezký článek, díky za něj, poslal jsem dál na FB i T. Pouze trošku nesouhlas s bodem 10.

  16. Hezky sepsané – mám rád přístup, kdy se nesnažíte dělat všechno jak se má, ale dělat pouze efektivně to, co má výsledky. A na startup akce mám stejný názor.

    Mário, jistě máte i dneska vzory, které následujete. Můžete nás inspirovat? Díky a ať se daří!

    Lukáš

  17. Jirka Svoboda napsal:

    Mário, dobrý článek 😉 S časem se posouvají hodnoty kvality, kvantity a přístupu k věcem. Dám sdílet 😉

  18. Jan Chocholka napsal:

    Hezký článek, inspiroval. Díky 🙂

  19. Marek Hnátek napsal:

    Souhlas. U druhého bodu musím potvrdit účinnost – kamarádka studující češtinu si stejně jako mnoho jejích „kolegů“ chtěl přivydělávat psaním. Místo zakázek pro Webtržníky se ale zdarma nabídla médiím. Ze začátku na rozdíl od vrstevníků nevydělávala, ale získala skvělé reference a teď si zakázky vybírá.

  20. Filip Obr napsal:

    Vytvořit vlastní produkt je to nejlepší co lze udělat. Takové „jsme tu pro vás“ nebo „služby ušité na míru“ nikoho moc neosloví. Jasná nabídka podaná cílové skupině na stříbrném podnosu. Osobně také mnohem raději koupím jasný produkt než nejasné nabídky šité na míru.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *