Jak jsem napsal (druhou) knihu

Na podzim jsem vydal knihu Jak na skvělou zákaznickou péči. Knihu, na které jsem dělal více než dva roky a ze které mám obrovskou radost.

Ale vraťme se 7 let do minulosti. V září 2014 jsem vydal svou první knihu Jak prodat více díky affiliate marketingu. Kniha je zaměřená na provizní marketing, jenž jsem tou dobou naplno řešil, protože jsem provozoval aplikaci AffilBox, která pomáhala právě se správou provizního programu.

V té době se na mě začali obracet naši zákazníci, že se jim líbí, jak děláme zákaznickou péči, a jestli bych jim s tím nepomohl. Já souhlasil a začal jsem předávat své (tehdy ne moc velké) zkušenosti.

Téma zákaznické péče mě začalo více a více zajímat a dal jsem se do vývoje helpdeskové aplikace SupportBox, která sjednocuje komunikaci napříč e-mailem, telefony, live chatem (brzy i sociálními sítěmi) pod jednu střechu.

Také jsem se dále nořil do zákaznické péče a vzdělával se. Každým problémem, na který jsme s klienty narazili, jsem se seriózně zabýval a koumal přitom, abych našel co nejlepší řešení.

Po čase jsem také spustil veřejná školení zákaznické péče. Prošly jimi vysoké stovky účastníků. Vloni na začátku roku jsem celé školení nechal natočit, přidal k němu řadu materiálů a sestavil on-line kurz zákaznické péče. Protože ne všichni mohli cestovat do Prahy, nebo mohl jen někdo z týmu, je on-line školení ideální varianta, jak proškolit celý tým, ale nestrávit při tom neúměrné množství času na cestách.

Knihu už jsem měl tou dobou rozepsanou. Postupně jsem připravoval jednotlivé kapitoly a plánoval, co bych do nich mohl zařadit. Přidával, ubíral a postupně testoval daná témata vždy na živých školeních, abych věděl, jak na ně budou účastníci reagovat.

Vznikla mi z toho myšlenková mapa, kde jsem si k danému tématu vždy zapisoval, co v kapitole chci předat, co mě zaujalo, dotazy posluchačů, zajímavé zdroje, screenshoty apod.

Takto jsem jednotlivé kapitoly dával do kupy skoro rok. Tvořil, předělával, opět přidával i ubíral. Na začátku roku 2020 jsem se konečně pustil do psaní. Protože jsem byl poučen z psaní předchozí knihy, nepsal jsem vše popořadě, ale na přeskáčku – podle toho, na co jsem měl zrovna náladu. Případně jsem měl některé věci pěkně připravené, protože jsem je tvořil již pro některého z klientů – měl jsem tedy z čeho čerpat.

Bohužel nejsem profesionální autor knih, proto jsem měl na psaní vždy velmi omezený čas. Takže jsem psal pouze pár hodin za týden. Šlo to velmi pomalu. V létě 2020 jsem měl nahrubo jen asi 20 % kapitol. Pohrával jsem si s myšlenkou stihnout vydat knihu do konce roku.

Musel jsem na to trošku jinak. Požádal jsem kamaráda Radka, zda bych si mohl na pár dní půjčit jeho chatičku v Hradeckých lesích. Souhlasil a já se – vybaven pouze tabletem – vydal knihu napsat. Cílem bylo mít všechny kapitoly hotové nahrubo. A protože psaní trvá příliš dlouho, rozhodl jsem se je namluvit.

Zpět jsem se vrátil s několika hodinami mluveného slova a poprosil kolegyni Péťu, aby mi vše přepsala. To jí zabralo asi měsíc, protože má také hromadu další práce.

Na konci prázdnin byla kniha nahrubo hotová. Vše důležité v textu bylo. Jen mluvené a psané slovo je odlišné. Takže jsem udělal první kolo editace, kdy jsem přepisoval a upravoval, aby vše znělo stejně a zapadalo do kontextu ostatních kapitol.

Během editace jsem si psal poznámky, co do které kapitoly doplnit, co musím dostudovat, kde si musím vyžádat podklady. V poznámkách jsem měl přes 200 úkolů ke splnění.

Zajímá vás, jaké aplikace jsem při psaní využil? Pro tvorbu myšlenkové mapy to byl XMind. Skvělý nástroj, který používám na všechny své myšlenkové mapy.

Psal jsem vše v Google Dokumentech. Jednotlivé kapitoly rozdělené do složek: v každé složce jeden dokument s podkapitolou. To proto, abych mohl vždy snadno skočit do dané kapitoly a psát. Hledal jsem nějaký nástroj pro autory knih, ale nic nenašel. I řada dalších autorů mi potvrdila, že nakonec skončili u GDocs.

Poznámky a všechny další zápisky jsem si psal v Apple Poznámky.

Postupně jsem úkoly a úpravy zpracovával až do začátku letošního roku. Někdy v květnu jsem dospěl k závěru, že hrubá verze knihy je hotová a jde se dokončovat. Nechal jsem udělat první verzi korektury od Jindry a sestavil seznam obrázků a grafiky, které budu potřebovat nakreslit. Tabulka vypadala takto.

Vybíral jsem mezi několika grafiky a nakonec mi nejvíce sedl styl Radka. Nejprve jsme udělali několik variant grafů a ilustrací, abychom sladili styl, barevnost a vzájemnou komunikaci. Poté jsme již mohli dělat na jednotlivých grafikách. Nakonec jich je několik desítek.

Podklady byly různé. Od obyčejného popisu, co potřebuji, přes screenshoty až po malůvky rukou na papíře. Radek vše skvěle překreslil a ladění bylo parádní. Díky tabulce bylo jasně vidět, v jakém stavu který obrázek je.

V této fázi jsem s knihou po první korektuře šel za kamarády a zákazníky a dal jim knihu přečíst. Zajímala mě zpětná vazba: jak na ně působí, zda to dává smysl, má logickou skladbu apod. Děkuji Katko, Radku (Míšo), Tomáši a asi desítko dalších – vaše zpětná vazba byla nesmírně důležitá.

Také jsem začal řešit, kdo mi knihu vysází, kdo ji vytiskne, jaké jsou termíny, kdy ji chci mít hotovou. Bylo jasné, že chci stihnout letošní Vánoce a že chci knihu dostat i do knihkupectví. S tím jsem žádné zkušenosti zatím neměl. Proto jsem se ozval mému kamarádovi Milošovi, který mě provedl tím, jak knihkupectví fungují a co je pro to potřeba.

Také padlo číslo, jaký uděláme náklad. Je to 4 000 ks, abychom pokryli jak prodej on-line, tak i potřebu knih pro knihkupectví.

Když jsem měl termín vydání, tiskárnu, korektora i sazeče, bylo načase dát vše dohromady. Postupně si kniha prošla asi pěti koly korektury.

Poté jsem vše předal na vysázení a kniha začala nabírat reálné obrysy a vzhled. Souběžně jsme začali tvořit obálku a finalizovat název. Měl jsem celkem 3 kandidáty:

  • Zákaznická péče 2.0
  • Zákaznická péče krok za krokem
  • Jak na skvělou zákaznickou péči

Poptal jsem u kamarádů a kolegů, co se jim líbí nejvíc. 84 % zvolilo 3. variantu. Proto se tak kniha jmenuje.

Mezitím jsme s mou ženou Luckou začali chystat web. Nahrubo jsem jej načrtl a ona připravila. Ještě jsem vybíral, na jaké doméně web spustit. Uvažoval jsem o doménách à la knihaopodpore.cz apod. Nakonec jsem přišel na zakaznickapece.cz a zjistil, že doména je na prodej. Zavolal jsem majiteli, zaplatil nemalou částku – a odpoledne byla doména moje.

Následovala příprava prodejního procesu. Tvorba objednávkového formuláře, automatizace transakčních e-mailů, správného nastavení DPH, možnosti měnit počet kusů apod.

Před vysázením šly na korekturu ještě jednotlivé obrázky. Zní to banálně, ale více očí více vidí. Nakonec těch úprav bylo hned několik.

Během září jsem vše finalizoval, abych stihl termín odevzdání na konci října. Vysázenou knihu jsem si vytiskl a procházel ještě jednou vytištěnou na obyčejné tiskárně. Našel jsem tam desítky nesrovnalostí a úprav, které bylo potřeba doladit.

Termín, který jsem si dal, jsem stihl a o měsíc později jsem v ruce držel knihu vytištěnou.

Z výsledku jsem nadšený. A dle prvních ohlasů od čtenářů, kteří ji už stihli přečíst, jsou nadšení také. Mám z toho obrovskou radost, vždyť jsou za ní stovky hodin práce. Nejen mojí, ale skvělého týmu. Tímto vám všem děkuji! Odvedli jste skvělou práci, bez které by kniha nemohla vzniknout!

Pokud vás zajímá konkrétní část tvorby knihy, kterou třeba teď řešíte, napište mi, rád vám poradím. Nebo pokud chcete kontakt na někoho z výše zmíněných lidí, kteří mi s tvorbou knihy pomáhali. Můžu je všechny vřele doporučit.

Můžu doporučit také článek Jak napsat knihu od Michelle Losekoot.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *