5 věcí, které i ze sebepěknějšího webu udělají pustou poušť

Internetový marketing v roce 2015 znamená mít přehled o mnoha jeho oblastech. Vědět, jak funguje optimalizace webu pro vyhledávače, aby se návštěvníci na vaše webové stránky dostali, jak funguje e-mail marketing, abyste dokázali s lidmi efektivně komunikovat, jak pracovat se sociálními sítěmi, abyste získávali tzv. social proof, PPC reklamy, aby na váš web přicházeli vhodně zacílení návštěvníci s co nejmenší investicí. Můžeme pokračovat přes affiliate, remarketing… A tak dále a tak dále…

Spousta z vás tohle určitě zná. V každé volné chvíli něco studujete a snažíte se držet krok.

A přesto, nezřídka je jeden z největších problému přímo pod vaším nosem. Jak se říká “pod svícnem je největší tma”.

A o čem že to mluvím? O samotných webových stránkách, samozřejmě…

Představte si, že web nebo e-shop utrácí tisíce nebo klidně desetitisíce každý měsíc za to, aby přivedl na web co nejvíce lidí, ale ti přijdou a na webu se nevyznají, neví co mají dělat a nebo je web absolutně vůbec nezaujme. Odchází…

E-mail marketing, PPC reklamy, sociální sítě, soutěže… Vše je k ničemu, pokud vašeho potenciálního zákazníka váš web nedokáže obsloužit. Nedokáže mu sdělit hlavní myšlenku, nedokáže ho zaujmout, nedokáže ho přesvědčit, aby udělal to, co od něj chcete (prodej, kontakt a podobně).

Zde je 5 věcí, které dokážou i z toho nejlepšího podnikatelského záměru udělat prach-pustou poušť bez života.

1. Chybí hlavní zpráva

Přestože se nacházím na úvodní stránce webu, absolutně nechápu, co mi ten web nabízí. Na webu chybí na první, čistá zpráva o tom, co vlastně získám, pokud na webu zůstanu a začnu se tam porozhlížet.

A nejen na úvodní stránce, každá podstránka vašeho webu by měla sdělit návštěvníkovi naprosto jasně, o čem web je a jak mu může pomoci.

Komunikuje váš web to, co děláte a jak to děláte? Ví opravdu každý návštěvník, co vlastně nabízíte?

2. Chybí přátelská komunikace

Web působí dojmem, jako by mi přišel dopis z finančího úřadu (pokud podnikáte, pak moc dobře víte, o čem mluvím) nebo jako by mi volalo zastoupení společnosti T-Mobile či průzkum trhu (ani mě nepustí ke slovu a snaží se rychle dostat k té jejich úžasné nabídce).

Zkuste se vžít do role vašeho potenciálního zákazníka, otevřete si své webové stránky a popřemýšlejte o tom, jestli byste chtěli udělat stejný dojem na svého zákazníka při osobní schůzce nebo přímo na prodejně.

3. Chybí něco, co zaujme i toho, kdo dnes nekupuje

Na vaše webové stránky se může dostat (kupodivu) i takový člověk, který dnes nemá v plánu nakoupit. Ano je to tak, jsou i takoví. A je jich přibližně 98%.

Myslete i na tyto potenciální zákazníky a dejte jim důvod se na váš web vrátit. Dejte jim důvod vrátit se k vám, když budou něco chtít nebo potřebovat.

Když si uvědomíte, že přibližně 2% lidí nakoupí, mělo by být vašim hlavním cílem získat kontakt na zákazníka. Příliš často na webech vidím, že se mě snaží dokopat k tomu, abych si jejich zboží/službu/aplikaci koupil. Jenže já nechci, jen se rozhlížím a rozhoduji se. Jenže oni mě ani nepožádají o kontakt a tak na ně zapomenu.

Stalo se vám někdy, že jste si nemohli vzpomenout?

„Jéžiši, to jsem někde viděl, ale kde to kruci bylo?“

Řeknu vám novinku, tohle se stává velmi často.

Přemýšlejte nad tím, jak na svého zákazníka můžete získat kontakt, abyste byli po ruce, až bude chtít nakupovat.

4. Chybí srozumitelnost

“Vítejte na webových stránkách AffilBoxu, pomocí našeho nástroje dokážete efektivně spustit affiliate tak, aby naplňoval vaše KPI, podpořil SEO a linkbuilding a hlavně vám zajistil pozitivní ROI z konverzí přivedených vašimi partnery a subpartnery. Jednou z našich nejvýznamnějších předností je léta vyvíjený a testovaný tracking a konverzní kód pro maximální přesnost sledování konverzí.“

Je to lež? Není, je to přesně to, po čem touží většina uživatelů AffilBoxu. A co když příjde uživatelka, která má úspěšný e-shop/produkt/službu, ale věnuje se mu naplno a nestuduje léta internetový marketing nebo marketing obecně? Nebude mít tušení, co ten odstavec znamená a odejde.

A přitom přesně pro ni by kvalitně zpracovaný a spravovaný provizní program mohl být extrémně efektivní.

Mluvte ke svým zákazníkům tak, aby vám rozuměli, aby chápali, co jim nabízíte a neschovávejte se za snůžku odborných řečí, jestli to někdy fungovalo, tak ty doby jsou dávno pryč.

5. Chybí psychologie prodeje

Spousta webů dokáže vyjmenovat to, co nabízí, málokterý to ovšem dokáže prodat. Základy copywritingu a znalost psychologie prodeje by neměly nikdy zůstávat stranou. Uvědomte si, že váš web má být v prvé řadě váš prodejce. Ať už je jeho cílem prodakt produkt nebo domluvit si schůzku, váš web je obvykle ten první kontakt a musí umět prodat vás, váš business.

Absolutním základem jsou předešlé body, o kterých jsem psal výše, doplněné o zaměření na cíl, konečný užitek, konečný pocit.

Pamatujte na jednu věc – člověk si nekupuje váš produkt, ale kupuje si řešení problému/užitek, který mu přinese. Platí za ten pocit, který bude mít, až dosáhne toho, čeho chce. Prodejte mu ten pocit.

A ještě další velmi důležitá věc – chce mít jistotu, že toho s vašim produktem opravdu dosáhne, chce toho pocitu dosáhnout za co nejkratší dobu a s co nejmenší námahou.

Pokud vás toto téma zajímá a chcete mít web, který bude prodávat, připravil jsem ještě checklist. Najdete v něm 15 věcí, které vám pomohou udělat z vašeho webu lepšího prodejce.

Stáhněte si checklist 15 pravidel pro web, aby opravdu prodával

A jak jste na tom vy a vaše webové stránky? Přemýšleli jste nad tím, jak web udělat opravdu prodejní?

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Oldrich napsal:

    Momentálně jsem na nízké úrovni co se týká internetových znalostí,ale po zhlédnutí článku a studiem příspěvků se dostanu na přijatelnou odbornou úroveň.Předem vřelé díky.

    P.S.:Webstránku jsem vlastnil,ale odezva na ni nebyla žádná.

  2. Iva napsal:

    Ahoj Mario.
    Díky za článek a velkou inspiraci. Co mě momentálně nejvíc zaujalo je využití tlačítka na sbírání kontaktů v rámci blogového článku. 🙂
    Pěkný den, Iva

  3. Jiří Kubica napsal:

    Stručný, ale naprosto výstižný článek. Super!!

  4. bboy_BIOS napsal:

    Ahoj,
    perfektný článok. Svoj web obsahovo dávam dokopy už vyše roka, stále vychytávam chybičky a učím sa. Vďaka tebe som sa teraz zamyslel a opäť pochopil, že je veľa toho, čo neviem, na čom pracovať. Krásne napísané, jednoducho, trefne, ľahko. Vďaka

  5. TomL napsal:

    Jako vždy, další super článek 🙂

  6. Zdeňka napsal:

    Dobrý den Mário, máte můj obdiv. Jsem důchodkyně a začínám obchodovat. Webové stránky mám na zkoušku a tak se snažím je udělat co nejlépe. Hledám různé rady, jsem naprostý začátečník v tvoření Webu. Ráda si přečtu všechny vaše články, abych mohla dále vypracovávat své stránky.

  7. David Krupička napsal:

    Díky za cenné rady. Takové články vždy potěší!

Napsat komentář: bboy_BIOS Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *