Jaký je rozdíl mezi šachistou a podnikatelem?

Tento týden jsem při mentorování jednoho mého studenta přišel na velmi vhodnou analogii mezi šachama a podnikáním.

Začínající šachista se učí jak která figurka táhne. Některé mohou skočit jen o jedno políčko a některé přes celou šachovnici. Každá figurka má jinou hodnotu a jinak se brání. Začínající šachista vůbec neuvažuje o protivníkovi. Bojuje více sám se sebou, než s protihráčem.

Obdobně začínající podnikatel se teprve seznamuje se všemi částmi svého podnikání. S tvorbou produktu, s marketingem, s podporou, s účetnictvím. Každá tato část je jinak důležitá, je potřeba jí věnovat pozornost v jinou chvíli a každá z nich je boj sám o sobě. To že je na druhé straně nějaký zákazník si ještě vůbec neuvědomuje. Neví jak mu prodat, jak jej obsloužit, jak o něj pečovat.

Jak se šachista zlepšuje, tak si začíná všímat svého protivníka. Začíná reagovat na jeho tahy. Přemýšlí o jeden tah dopředu – „Když udělám toto, tak on udělá tamto.“ A dost často prohraje.

Podnikatel také postupně zvládne základní emailingový nástroj, možná nastavit PPC kampaň, účetnictví už také někomu zadal. Začíná uvažovat co by si tak zákazník přál a jak by mu mohl vyhovět. Stále ovšem přemýšlí pouze o jednom emailu, který pošle. O aktuálním příspěvku na sociální síť apod. Za svými klienty se honí a přemýšlí, kde by vydělal právě teď. Zisky nejsou zatím příliš veliké. Dost často se mu také něco nepovede.

Zkušený šachista přemýšlí šest a více tahů dopředu. Má nastudováno spoustu partií a má obrovské zkušenosti, protože odehrál s desítkami soupeřů stovky a tisíce her. Velmi často vyhrává, protože těží ze svých zkušeností a z hloubky svého přemýšlení.

Analogicky také zkušený podnikatel přemýšlí o svém podnikání jako celku. Přemýšlí o celé kampani od začátku do konce, aby svého zákazníka provedl všemi jejími kroky a aby si zákazník nakoupil a následně o něj bylo postaráno. Takovýto podnikatel již má zmáklé všechny techniky a rozeslal stovky emailů a prodal tisíce svých produktů. Jeho podnikání je promyšlené od začátku do konce. Každý jeho krok krásně navazuje na ten předchozí a vede jej k spoustě dalších prodejů a krásným ziskům.

Líbí se ti tato paralela? Pokud ano, sdílej ji se svými přáteli, může jim pomoci si uvědomit na co se soustředit. A budu také velmi rád, pokud mi do komentáře napíšeš, jak pokročilý „šachista“ jsi.

Zasílat články o podnikání e-mailem

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole