Dělat více projektů najednou je hloupost

betterproduct

O víkendu Jirka Rostecký u sebe na blogu napsal krátký článek o nerozumnosti dělat více projektů najednou. Obzvláště v začátcích. S tím naprosto souhlasím a napsal jsem do diskuze komentář, který bych zde chtěl dále rozvést.

Když jsem začal podnikat, tak jsem dělal velké množství projektů. Byl jsem programátor, dělal jsem MFA, affilweby, instaloval jsem wordpress, dělal jsem slevový server, pracoval pro mobilního operátora apod. Honil jsem milion projektů, ale žádný jsem nedohnal. Dělal jsem to proto, protože jsem nic z toho neuměl skvěle. Tak jsem musel dělat 10 věcí průměrně, abych se vůbec uživil. Ale vydělával jsem na konci měsíce méně, než mí kamarádi, kteří byli spokojeně v zaměstnání.

V roce 2011 jsem řekl dost. Vše jsem ukončil, vypověděl smlouvy, podřezal si větve a začal vše budovat znovu. Soustředil jsem se jen na jednu oblast a jednu věc. Affiliate. Vytvořil jsem affiliate software. Četl jsem všechny dostupné materiály a informace o jednom jediném oboru a soustředil se na jednu jedinou věc. Tvorbu kvalitního software pro správu provizního programu AffilBox.

Když byl software funkční a začalo ho používat stále více zákazníků, tak se začaly množit požadavky, abych jej zákazníkům nastavil a spravoval. Tak jsem se dostal k affiliate managementu. Ovšem to se nedá škálovat. Vždy se kvalitně a naplno dokážu věnovat pouze jednomu zákazníkovi. Takže jsem potřeboval nabídnout něco, kde bych mohl vzdělávat lidi o tom, jak spravovat a vést affiliate program. Vloni tedy vznikla Affiliate Academy. Jediný vzdělávací kurz pro obchodníky, který je naučí, jak prodat více díky affiliate marketingu.

A protože ne všichni mají rádi videa a raději se potkají osobně, tak jsem minulý týden uspořádal své první Affiliate školení. Školení pro malou skupinku lidí, kterým jsme připravil na míru jejich provizního programu a webu svou přednášku. Školení nakonec šlo za hranice affiliate a dotkli jsme se témat i automatizace podnikání, vytváření důvěry a dalších, které všem účastníkům mohou pomoci. Na školení jsem sklidil skvělé reference a hned jsem se rozhodl otevřít nový termín na 15.5., pokud se chcete dozvědět o affiliate a jak jej začít využívat ve vašem podnikání více, tak se můžete přihlásit zde.

Pro ty, kteří neradi chodí na školení, ale rádi čtou, píšu knihu o affiliate. Už je více jak polovina napsaná a bude opět plná praktických příkladů, ukázek, akčních kroků. Pokud vše půjde podle plánu, tak bych ji rád vydal 1.7.

Jak vidíte, tak toho mohu nabídnout v oblasti affiliate opravdu mnoho, ale každý „projekt“ jsem vytvořil v jiném roce. Affilbox v roce 2011, affiliate manažera jsem začal dělat 2012, Affiliate Academy v 2013 a knihu a školení v roce 2014. Postupně jednotlivé projekt připojuju za sebe. A všechny spolu souvisí a vzájemně se doplňují. Když někomu poskytnu školení, tak se naučí lépe využívat affiliate marketing a tudíž bude využívat i můj AffilBox. Vždy než jsem se pustil do něčeho dalšího, tak jsem optimalizoval a automatizoval předchozí projekt, aby jeho správa zabrala co nejmenší úsilí, ale přitom byl zákazníkům poskytnut maximální servis.

Důležité je stavět cihlu k cihle a stavět ty projekty postupně na sebe. Ne všechny najednou. Představte si to jako stavbu domu. Nejprve postavíte základ (tedy něco v čem jste dobří), potom zdi (lidi okolo sebe) a nakonec střechu (celé to automatizujete a optimalizujete), takže máte příjemný a pohodový domeček, který si vevnitř vybavíte tak, aby vám tam bylo příjemně. Stejně tak v projektech.

To co dělá většina lidí je, že dělá základy (samozřejmě bez plánu), potom kus zdi tady, kus zdi támhle, no a u toho všeho dělají střechu. Vše samozřejmě bez jakéhokoliv plánu, ladu a skladu. Nakonec tedy mají základy, o kus vedle zdi a opodál leží střecha. Bydlet se v tom nedá, jsou promočení, uhonění a zoufalí. A stejně tak jejich projekty skomírají a žádnému se nedaří. Stejně tak jako v mém případě před pár roky.

Jaká je vaše zkušenost? Děláte více projektů najednou, nebo je stavíte postupně jeden na druhém? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.

P.S. Obrázek je z Microconf 2014 shrunutí v 99 kresbách.

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • TomL 26.05.2014 10:35

    Souhlasím, ale vždy se nabízí otázka JAK ZJISTÍM, KTERÝ PROJEKT MÁ BUDOUCNOST, SMYSL, BUDE MĚ BAVIT…ATD?

  • Brouk 20.05.2014 15:39

    Dělal jsem na jednom projektu solo a nedovedu si představit, že bych vrazil stejnou energii a zapálení do více projektů najednou. Alespoň tedy ve fázi zavádění

  • Daniel Nytra 11.05.2014 20:11

    Je to o konkrétním člověku a počtu projektů. Pokud si to umíte naplánovat, tak je to v pořádku. Problém je ale být důsledný a když se vám nedaří jeden projekt, může se to přenést i do dalšího (časové a finanční omezování v celkovém přístupu). Já osobně mám radši sériovou než paralelní výrobu :)

  • Mirek 11.05.2014 15:29

    On to člověk dělá, páč neví co ho nakonec uživí a právě protože ho více věcí uživí. Idea jedné věci je hezká, ale na začátku určitě nereálná. Ono je fain si říci uživí mě třeba blogování, ale člověk brzy zjistí že ho to neuživí a tak začne přibírat další a další projekty. Samozřejmě, je dobré si časem stanovit stopku a soustředit se na to nejvíce výnosné, ale mít to hned na začátku to se poštěstí málokomu.

    • Honza 11.05.2014 15:39

      Mirku souhlas a jde jen o to najít ten bod zlomu, kdy začít dávat přednost kvalitě před kvantitou. Offtopic: pěkné weby, to laskavebydleni.cz bych bral, kdyžtak napiš.

  • Hanka Trnčáková 30.04.2014 13:25

    Díky Mário za skvělý článek.

    Zrovna jsem ve fázi hledání se. Kde jsem a co jsou mé silné stránky abych si mohla načtnout půdorys a poté jej pořádně zaměřit.

    Tvůj článek mě uklidnil, že můj čas na úklid v hlavě, studium a vytvoření strategie, je vlastně nyní tou nejdůležitější fází!

    • Mário Roženský 30.04.2014 14:02

      Hani určitě. Pokud se potom pro něco rozhodneš, tak za tím půjdeš delší dobu, takže je rozumné tomu věnovat čas.

  • Vlastimil Ott 30.04.2014 10:54

    Zrovna se mi to trefilo do přemýšlení, tak jsem sepsal odpověď.

    http://www.e-ott.info/2014/04/30/delat-vic-projektu-najednou-neni-idealni-ale-hloupost-to-neni

  • Tomáš Poner 29.04.2014 22:30

    Skvělý článek a začátek zajímavé diskuze 😉

    U mě to bylo taky tak, že jsem zkoušel spoustu věcí. Vlastně jsem nedokázal dělat jen jednu, ale potřeboval si osahat vše. I když to určitě není ideální, je to podle mě součást cesty..

  • Mário Roženský 29.04.2014 09:29

    Honzo, skvělá připomínka, pokud je tvým cílem zjistit, co je to pravé, co tě bude zvedat ze židle. A je to ideální, když je člověku 20 a je mu to jedno.

    Ale rozdíl je, když si tím dotyčný chce vydělávat. Potom je to sebevražda. A bohužel neustále takové potkávám. Brečí, že jim nic nefunguje.

    Je na to takové přísloví, které si nepamatuji, takže jen přibližně. Když budeš stát mezi dvěma zajíci a chvíli budeš honit prvního a chvíli druhého, tak nechytíš ani jednoho. Pokud se ovšem rozhodneš a půjdeš naplno pouze za jedním, tak ho chytíš a najíš se.

    • Honza 29.04.2014 09:43

      To byly dvě židle. :-)
      Je zajímavé, jak nic není černé nebo bílé a i jako třicátník to je potřeba přizpůsobit podmínkám.
      Odhlédnu-li od těch podmínek, tak potom 100% souhlasím.

  • Honza 29.04.2014 09:08

    Úderný nadpis, ale hned na začátku jsi zdůvodnil, proč to hloupost není: „Dělal jsem to proto, protože jsem nic z toho neuměl skvěle.“
    Kdybys na začátku, když jsi nevěděl vůbec nic šel hned touhle cestou, tedy věnoval se jedné věci pořádně, tak možná nikdy nezjistíš, že affiliate je ta správná cesta.
    Proto si naopak myslím, že to nejlepší co člověk může na začátku dělat, je věnovat se co nejvíce věcem. Zjistí co ho baví, co funguje a potom může jednu dvě rozvinout a specializovat se.

  • Mário Roženský 29.04.2014 09:01

    Jak píšu na začátku článku. Jde o dělání více projektů v začátcích. Ten tvůj člověk co jej zmiňuješ to udělal za kolik let?

    Já dnes mám také několik softwarů a k tomu mraky dalších projektů s podprojekty a naučil jsem se to vše delegovat. Ale nevzniklo to během jediného dne. Jsou to roky vrstvení na sebe a budování firmy s více lidma a zázemím.

    Takže po 5 letech je to sranda. To samé bych před 2 lety nezvládl ani náhodou.

  • Jarek Mikeš 29.04.2014 08:35

    Podle mně to nejde takto říct. Vždyť celé podnikání je o projektech, ale člověk si to neuvědomuje. Já myslím, že to je hrozně individuální. Je to o schopnostech daného člověka. Jednou děláš školitele, jednou vyvíjíš software, plánuješ kampaně, ale taky máš další podprojekty.

    Co ty máš třeba jako podprojekty, druzí nezvládnou mít jako samostatné projekty (či firmy). Co si jako projekt vůbec představit? Je to jeden software? Je to jeden obor?

    Podnikání je životní styl. Je jedno jestli děláš jednu věc nebo deset. Děláš co je potřeba dělat. Děláš co tě posune dál. Někdy je ta cesta dobrá a někdy špatná. Já patřím do skupiny lidí co projektů má víc a rozhodně se necítím, že bych něco neuměl :-). Samozřejmě člověk má svůj styčný obor a kolem něj nabaluje další související.

    Když se podíváš na jakéhokoliv úspěšného podnikatele, nikdo NIKDY nedělá jednu věc.

    Řeknu ti příběh. U nás na vesnici je si založil zedník bez maturity stavební firmu. A protože musel pořád řešit přepravu materiálu a řešit přípravu úpravy terému, pořídil si i těžkou techniku. Jak měl pár bagrů ,přidal k tomu pár náklaďáků na převos sutin a štěrku, kombajnů. A najednou měl dopravní firmu a později i agrofirmu. Jenže pak musel pořád kupovat od dodavatelů beton. A tak si založil i betonárku, kterou zásoboval svou stavební firmu. Tím, že se začal pohyboval kolem staveb a pozemků se dostal do kontaktů s důležitými lidmy a nakonec si pořídil sluneční elektrárnu. Měl dokonce ambice zásobovat celou vesnici energií a vykopnout EON :)

    Dnes patří mezi nejbohatší lidi v kraji. Více projektů dělal souběžně a pořád loboval. Pak ho potkal rozvod, dopravu dostala jeho manželka, betonárku jeho syn a jemu zbyl zbytek :-). Je to firma http://www.fipsbeton.cz/ kdybys chtěl konkrétně. Protože on je exemplární příklad, kdy podnikání na více úrovních funguje.

    Rozhodně tedy nedělejte jednu věc v podnikání. Vždy lobujte pro vaše další zájmy, snažte se rozvíjet svůj obor, ale nenechte se jím svázat. Postupně se budovat dá, jenže ne každý má tolik času. A já říkám, že pokud člověk na to má, je jedině dobře když svých schopností využije.

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole