Nudný byznys

V dnešní době je velmi populární glorifikovat startupy, které mění svět. Všude o nich čteme a všude jsou vidět. Je to super, když někdo boří zažité představy a dokáže něco, co ještě před pár lety vypadalo nemožně.

Spousta mladých lidí hledá práci v podobných firmách. Ohrnují nos nad obyčejnou firmou, která jen chce doručit zboží, či služby zákazníkům. A opovrhují šedým korporátem.

Ono se není moc čemu divit. Dnešní společnost se má skvěle. Nejnižší nezaměstnanost, minimální kriminalita, velká pohoda. Takže každý chce naplňovat vrchol své Maslowovy pyramidy potřeb v podobě ocenění a seberealizace právě ve firmách, které jsou na výsluní.

Nicméně těch geniálních, které svůj (občas bláznivý) nápad dovedou do profitabilní a funkční firmy je minimum. Znám mezi kamarády spousty projektů, které mi prezentovali jako přelomové, ale nikdy je nikdo ani neviděl. Potom druhou řádku, která byla vidět. A to velmi hlasitě. Jen pár měsíců předtím, než potichu skončili.

O těch zaniklých startupech se již nikde nepíše. Nebo těch, které byly modlou a dnes je po nich půlmiliardová kumulovaná ztráta. Těch příběhů znám desítky. I za dnes oslavovanými startupy o kterých čteme dnes a denně jejich zaměstnanci vypráví, jak je to uvnitř ne tak zářící. Ale to je na jiný článek.

To o čem chci psát, je spousta velmi zdravých a funknčních firem s desítkami milionů obratu. Bez dluhů, se super cashflow a pěkným profitem. Tyto firmy jsou na první pohled z venčí velmi nudné. Rostou o desítky procent ročně. Lidi v nich nepracují do šilených nočních hodin a nekončí týden megaparty. Ale jdou v klídku v pět domů, věnují se rodině, kamarádům, sportu a koníčkům.

I já mám takovou nudnou firmu. Neměním svět. Nedisruptuju vertikály. Prostě se jen snažíme dělat super služby pro naše zákazníky, aby jsme jim podnikání dělali snažší. Každý den. Máme své rodiny, kterým se věnujeme. Máme prostor řešit své životní situace a věnovat se lidem okolo nás.

Každé ráno sednu k počítači, pustím se do práce a posunu některý z projektů o kousek kupředu. A tak každý den. Krůček za krůčkem. Nuda.

Anebo ne?

Pokud každý týden zlepšíte jednu věc v projektu o 2 %, což je zanedbatelné a jde to, za rok svůj byznys téměř ztrojnásobíte. Stačí krůček po krůčku. Ale je potřeba každý den a týden o krok vše posunout.

Drtivá většina lidí není geniální, ani megaexpert. Proto neudělá něco převratného. Ale drtivá většina lidí dokáže ladit byznys o drobné kroky. Přečíst knížku, implementovat a příští týden zase.

Spousta podnikání zvenčí vypadá nudně a jednoduše. Ale když člověk nakoukne pod pokličku, zjistí, jak neskutečně komplexní projekt to je. Například velmi pěkný pohled do Skrz.cz, který zvenčí vypadá jen jako „seřazené nabídky ze sleváčů“. Nebo velmi pěkný rozhovor o Favi.cz na Mladém Podnikateli. To je zase “obyčejný” katalog nábytku a doplňků. Dnes už jsou oba projekty za hranicí startupu a píše se o nich všude možně, takže do mého popisu nudného byznysu nezapadají.

Ale krásně se od nich dostávám k tomu, že i v obyčejné firmě může být spousta zajímavých a náročných situací k řešení. Třeba v SupportBoxu máme napsaný vlastní parser na zpracování e-mailů. Protože jsme postupem času zjistili, že standardy se nedodržují a česky napsaný e-mail jde zakódovat 18 způsoby. Přitom zvenčí to přece vypadá jednoduše přijmout e-mail.

V e-shopu přijít do práce, vyřídit všechny objednávky, zodpovědět všechny dotazy a být milý na zákazníky. Tak málo stačí. Je to nuda, ano, ale spousta e-shopů ani takto primitivní věc není schopno dodržet.

Mnoho lidem totiž takováto rutina přijde nudná, nezajímavá a mají dojem, že přece takto se ten pořádnej byznys nedělá. Ve Forbesu, Czechrunchi, Tyinternety, Techcrunchi apod. se píše o úplně jiných firmách. Tak začnou na tu svou kašlat. Nebo začnou vymýšlet šílenosti, aby byli tou kreativní a inovativní firmou a propálí na tom neskutečně moc peněz.

Je úplně v pořádku dělat pohodový byznys, na kterém neustále makáte a vylepšujete, máte k tomu osobní život a jste spokojení.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Petr Jurča napsal:

    Mám rád tvůj pohled na buz. Tady s tím nejde jinak než nsouhlasit 🙂

  2. Miloš Lácha napsal:

    Jak psal nedavno Peto Chodelka, je treba se projektu venovat a nevzdavat to po par tydnech nebo mesicich. Staci pravidelne publikovat, upravovat, ladit a vysledek se dostavi. S clankem vyse souhlasim. Bohuzel mnoho „mladych“ dnes nema trpelivost a to je ten problem.

  3. Stefan Polgari napsal:

    Preto ked pisem HR inzeraty, su uplne ine, ako ostatne. Kto sa mo ozve, je iny, ako ostatni o ktorych pises 😀 Dostanem nie 200 CV ale len 10-20, ale uz to preslo cez inzerat, ktory sa nebude pacit kazdemu.

    Kto by chcel, dajte do google site:hr.leadmedia.sk, cu tam vsetky 🙂

    TIez som o tom pisal kratky clanok http://www.polgari.sk/zo-zivota-9-hr-tipov-od-non-hr-cloveka/

  4. Václav Papeš napsal:

    Pěknej článek. Spousta lidí chce hodně moc, nejlépe všechno najednou. Já jsem hrozně rád, že jsem si prošel tolika různýma brigádama, pracema, propadákama… Tohle všechno se mi teď hodí a čerpám z toho , i když jsem jenom obyčejnej copywriter.

  5. Peter napsal:

    To čo popisuješ je v podstate filozofia kaizen – po malých krôčkoch sa neustále každý deň zlepšovať a posúvať, až jedného dňa bude z toho niečo veľké a prevratné a nikto nebude chápať ako mohlo niečo také vzniknúť. A v tom je aj problém prečo tých mega veľa biznisov a starupov a všleičoho po nejakom čase skončí a už o nich nie je počuť. Pretože idú nato príliš rýchlo a chcú isť veľkými skokmi a hneď robiť a tvoriť niečo megalomanské a prevratné – lenže v drtivej väčšine 99% prípadov to tak robiť jednoducho nejde.

  6. Michal napsal:

    Hezky si shrnul pohled, který celkem sdílím. Podnikání jako socialbakers s ohromnou ztrátou a teoretickou nadějí investorů, že někdy dostanou něco zpět, mě fakt děsí.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *