Pořád to někde slyším – e-mail marketing je nejlepší, e-mail marketing patří k těm nejlepším marketingovým kanálům, e-mail marketing vydělává nejvíc peněz.
A potom odešlu e-mail… A nic…
Tak tomu bylo ještě minulé léto. Předtím, než jsem se do toho opravdu opřel.
Řekl jsem si “OK, když má e-mailing takový potenciál, tak já to rozjedu”.
A začal jsem se učit, začal jsem jej studovat, navázal jsem dlouhodobou spolupráci s Jakubem Čižmařem a pustili jsme se do práce. Tou dobou má databáze čítala necelých 2.500 e-mailů.
Studovali jsme různé komunikační koncepty, různé metody a postupy a také různé nástroje.
Přitom jsme se snažili poučit z každého odeslaného e-mailu. Proč tento fungoval a tamten ne? Proč nám tento e-mail otevřelo 57 % databáze a tenhle jenom 19 %?
Postupně jsme sbírali různá data a nakonec jsme došli k tomu, že nejdůležitější je:
Všech 5 bodů musí být splněno co nejlépe, aby byla e-mailová kampaň co nejúspěšnější.
Zde asi není třeba nic dodávat. Pokud nebude produkt, který chcete odběratelům nabídnout, dostatečně kvalitní nebo zajímavý, konverzní poměr bude zoufale nízký. Tomu, co vlastně zákazníkům nabízíte, věnujte vždy pozornost jako první.
Nemusí se vždy jednat jen a pouze o zboží/produkt, v e-mailu můžete nabízet článek, PDF, zvát na webinář, nebo odkazovat uživatele na video.
Při každém odesílání e-mailu se zamyslete nad tím, jestli má to, co v e-mailu nabízíte, pro uživatele hodnotu, jestli to budou chtít a jestli jim to v něčem pomůže. Pokud ne, e-mail vůbec neposílejte.
I když je to tak nějak již ohraná písnička, ano… Segmentace uživatelů, kterým určitou nabídku pošlete, je kriticky důležitým faktorem. Pokud posíláte zákazníkům nabídky, které je nezajímají, pak svůj e-mailing negativně ovlivňujete hned 2x:
Je tedy velmi důležité si udržovat ve své databázi pořádek a systém. Mít přehled o tom, jaká témata, problémy, informace a produkty zajímají různé vaše segmenty a následně je oslovit s perfektně zacílenou nabídkou.
Některá nabídka se může hodit i více lidem, jen každému z jiného úhlu. Proto můžete například při vypuštění nějakého produktu odeslat více e-mailů najednou. Každý s jinými informacemi, vyzdvižením jiných benefitů a nebo jiným tónem komunikace. Pro každý segment vaší databáze přesně tak, jak to uživatelům bude co nejvíce vyhovovat.
Já tohle dělám úplně běžně a opravdu málokdy (spíše výjimečně) se stává, že nějakou informaci odesílám jen jednou, hromadně a všem. Ve SmartEmailingu mám přes 100 seznamů a dalších více než 20 segmentů.
Upřímně si ani nepamatuji, kdy jsem nějaký opravdu hromadný e-mail (jeden na všechny) odeslal :).
Třeba v Affiliate Academy, která proběhla před pár týdny jsem měl následující seznamy:
AA2015 – Squeeze
AA2015 – Test
AA2015 – Webinář
AA2015 – Rozhovory
AA2015 – Objednávky
AA2015 – Náhradníci
AA2015 – Partneři
A na každý tento seznam šel naprosto jiný e-mail, podle toho jak se o AA dozvěděli. Například těm, co si stáhli infografiku jsem nepsal nic o Testu, kterým neprošli a opačně. Stejně tak například nabídky již dále nechodily těm, kdo si kurz zakoupili apod. Takto to mám s každým mým produktem / službou / webinářem / PDF / kurzem. Takže dokážu velmi dobře segmentovat svou DB a posílat vhodné sdělení pouze úzké skupince lidí, kteří by o ni měli mít co největší zájem.
Pokud je váš e-mail skvěle zacílený, dalším extrémně důležitým faktorem je předmět e-mailu. Předmět e-mailu a náhledový text je to, co uživatel ve své e-mailové schránce uvidí ještě předtím, než si váš e-mail otevře.
Předmět e-mailu jsou vlastně takové vaše dveře. Pokud se vám podaří vytvořit pozitivní naladění a přivítání uživatele, pak rád vstoupí – otevře váš e-mail.
Ze samotného předmětu e-mailu musí tedy odběratel vycítit, že uvnitř e-mailu se skrývá něco, co chce, co jej bude zajímat.
Náhledový text se zobrazuje jako úvodní text e-mailu vedle předmětu nebo pod ním (ve většině poštovních klientů). Náhledový text by měl předmět rozvíjet a dále uživatele ubezpečit v tom, že musí e-mail otevřít.
Jako náhledový text je použit úplně první text v těle e-mailu.
Obsah e-mailu musí být připravený s ohledem na produkt, který nabízíte, a hlavně na vaše odběratele. Jaké mají problémy, s čím potřebují poradit/pomoci a jak jim váš produkt usnadní život.
O tom, co by měl obsahovat správně napsaný e-mail, by se dalo publikovat několik článků, možná i knih. To je bohužel nad rámec tohoto článku.
Nejužitečnější rada, kterou vám mohu dát, je:
Testujte, zkoušejte, měřte, sledujte a vyhodnocujte.
Poučte se z toho, co fungovalo a co nefungovalo a vycházejte z reálných dat, ne jen z odhadů. Na obrázku je ukázka z jedné kampaně, kde jsme takovéto testy dělali. Jak je vidět, tak to, že daný e-mail otevře více lidí a odpoví na něj neznamená, že také udělají to co jsme po nich chtěli. Proto byla jako vítěz zvolena varianta A, která byla o 15 % úspěšnější i přes to, že ji otevřelo o 11 % méně lidí.
Dobře, ona zase nebude až tak tajná, protože věřím, že spousta z vás o ní sní již teď. A co že mám na mysli?
Komunikovat s každý uživatelem co nejvhodněji, v ideální čas, na žádného nezapomenout, a hlavně – co možná nejvíce automaticky.
S tímhle jsme taky hodně experimentovali a zjistili jsme, že to vlastně není až tak složité. Že stačí mít jasně daný plán a držet se jej.
Potom můžete mít skvěle segmentovanou databázi, s každým novým kontaktem komunikovat přesně tak, jak mu to bude nejvíce vyhovovat, nabízet mu produkty, které jej budou zajímat a hlavně – všechno jednou nastavíte a už to funguje samo.
Jak vidíte na screenshotu, já mám ve svém SmartEmailingu více než stovku SmartKampaní, které posílají informace a nabízejí produkty automaticky těm uživatelům, pro které jsou zajímavé a ve správný čas.
Vy už následně jen přidávate další prvky, další nabídky a rozesíláte jen ty e-maily, které jsou časově citlivé (tedy – tuto kampaň odešleme ve středu při spuštění produktu).
Bohužel s prvním krokem, kterým je váš samotný produkt, vaše nabídka, vám pomoci neumím, tohle je jen a jen na vás.
Ale s tím druhým už vám pomoci umím. Sledovali jsme trendy v našich statistikách a hledali jsme nějaké společné faktory, které nám pomohly k větší otevíratelnosti našich e-mailů.
U předmětů jsme našli 8 prvků, které nám pomáhají dosahovat open-rate až 70 %. Dali jsme je tedy dohromady pro své potřeby tahák, podle kterého při psaní každého předmětu e-mailu postupujeme.
A pozor (tohle se vám bude teprve líbit)!
Protože strašně rád posouvám hranice a zároveň se o své objevy dělím i s vámi, tahák si můžete stáhnout také. A to není vše – do taháku jsme také vložili 20 příkladů našich předmětů i s reálnými čísly. Pokud mé e-maily odebíráte, pak vám budou určitě povědomé :).
Stáhněte si tedy tahák a nakopněte svůj e-mailing!
Budu také moc rád, když mi dáte vědět, jak se vám tahák líbí a jestli vám pomohl zvýšit vaše vlastní míry otevření.
Dobrý večer p.Roženský,
zaujali ma Vaše hlavne tipy ohladom emailingových kampaní – práve s tým chcem začať na moju databázu 🙂 cez system Smartemailing.Robí mi problém nastavenie kampani, tak, aby to naozaj efektivne fungovalo. Je možná konzultácia s Vami?
Ďakujem a prajem Vám pekný večer.
R.Kováč
Určitě to nebude problém, ozvěte se mi prosím zítra dopoledne a rád pomůžu.
Jako vždy skvěle sepsáno Mario. V seznamu článků o emailingu to nesmí chybět 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/22/
Super 🙂
Pěkný článek, do e-mailingu se po letech začínám dostávat a tohle určitě pomáhá.
Díky.