Srovnávat se s konkurencí není úplně vhodné

Včera jsem si na SEOŠkole  prohlédl tabulku, ve které Josef Řezníček (můj podcast, ve kterém je s Pepou rozhovor) srovnává svůj infoprodukt s „konkurencí“. Já toto srovnávání nemám rád. A jak jsem zjistil, tak také velké množství lidí, kteří se s Pepou pustili na toto téma do diskuze. Já bych zde rád uvedl několik svých důvodů, proč toto nerad vidím a také proč si myslím, že to je zbytečné.

1) Vyvolává tím zbytečné emotivní reakce

Toto může být pozitivní i negativní náhled. Každá reakce je dobrá a je možné, že danou diskuzi sledoval i někdo z potenciálních zájemců o toto školení, a odpovědi ho mohly přesvědčit k nákupu.

2) Srovnává nesrovnatelné

Srovnává online školení, které probíhá dlouhodobě a je možné návštěvníkům doručit mnohem více obsahu s jednodenními školeními, které jsou na osobní bázi. Osobně SEO neuznávám a nepoužívám, takže jsem na žádném ze zmiňovaných školení nebyl a nedokáži tedy objektivně posoudit přiřazené body. Každé to školení je dle rychlého prohlídnutí webů o něčem jiném a přijde mi to jako jabka a hrušky.

3) Podivná metrika

Pepa zvolil podivnou metriku barviček, kterým přiřadil body, tak jak se mu hodilo. Nikde se neuvažuje, jak se danému tématu kdo věnuje do hloubky, zda nejsou i nějaká další témata, kde by mohly být další políčka atd.

4) Proč nehraje ve své vlastní kategorii?

Každému vždy radím, aby hrál na svém vlastním hřišti. Pepa se zbytečně pustil na hřiště velkých hráčů. Podle mě by bylo mnohem rozumnější vést marketing směrem, že jako jediný má online kurz, kdy nemusíte nikam jezdit, můžete si jej prohlédnout kdykoliv apod. Těch unikátností se dá vymyslet spoustu. Daleko lepší je definovat si svou vlastní kategorii a tam být nejlepší, než se srovnávat s něčím co již existuje a být tam pouze jeden z mnoha.

5) Konkurence neexistuje

To je můj pohled na svět. Konkurenci si vytváříme pouze ve své hlavě. Každý si dělá svůj produkt a své podnikání tak jak uzná za vhodné,  tudíž nemá konkurenci.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Ahoj Mário. Díky za reakci.

    Rozumím tomu, že srovnání vyvolalo diskuzi.
    Máš částečně pravdu. Je to totiž problém jakéhokoliv srovnávání.
    Nejraději bych srovnával kvalitu nebo přínos školení, ale to jsou subjektivní metriky, které nemohu použít. Muselo by se vzít mnoho lidí a nějakou analýzou tyto kvalitativní data zkoumat. To myslím není reálné.

    Cílem bylo ukázat, že díky formě tréninku lze obsáhnout v delším čase víc informací a že lidé dostanou delší podporu. To za poplatek, který by dali za několikahodinové školení, které logicky takto do hloubky jít nemůže.
    Nešlo jak jsem už psal o porovnávání kvality.

    Školení nejsou každé o něčem jiném, tématické okruhy mají stejné a je to logické. Netvrdím, že jsou stejné, ale to už závisí na každém lektorovi, co vlastního do toho přidá.

    To, že je kurz online, nemusíš nikam jezdit a další výhody internetového školení mám již zahrnuty. V ČR není jiný online kurz o SEO, který se tímto zabývá. Kdo nestuduje online a není samouk, půjde pravděpodobně na jedno ze školení, které ve srovnání je.

    Metrik by mohlo být i víc. Pokud bych ale zase rozvedl, do jaké hloubky se člověk ve školení dostává, mohl by být problém v tom, že každý hloubku vidí jinak. Navíc každé osobní školení může být trochu jiné, i když ho pořád přednáší ten samý člověk. Je těžké toto určit a asi bych si to nedovolil.
    Jestli máte nápad, jaké metriky do srovnání přidat, nebo jak výpočet upravit, dejte vědět, rád si to poslechnu.

  2. David Lörincz napsal:

    Jaké metriky do srovnání přidat ? Ty jsi to Pepo asi nepochopil 🙁 Nikomu se takové srovnání nelíbí. Samotné srovnání může psát zákazník, někdo, kdo všechna školení absolvoval (chudák to člověk). Srovnávat 8h a 6 týdnů mi přijde úplně mimo. Délka tvých videí je snad 6 týdnů čistého času ? Stejně bychom mohli spekulovat i nad metrikou „oběd“ či „analýza konkurence“ atd…

    Spolkni hrdost a omluv se jim.:-)

  3. Astro napsal:

    Josef pošlapal ego mocným seo konzultantům. Radši se ukloň a omluv.

  4. Pavel Ungr napsal:

    Mário, dovol abych dodal, že formu online seminářů, tedy webinářů máme v Ataxu/H1.cz už od roku 2010, což znamená, že ani na tomto poli není Josef první a jediný. Nicméně naprosto souhlasím, že má šanci tím „kiršovským“ způsobem mít pro svoji cílovku úspěch.
    Josefe, vaše spekulace, že v tvém školení je více informací díky konceptu je mimo, pokud jste nenavštívil všechny školení a informace čerpáte jen z popisků na webu (!). Váš webinář jsem neabsolvoval, ale reakce lidí, kterým důvěřuji a znám dobře osobně mě přesvědčují o tom, že jeho kvalita a hloubka rozhodně nebude taková, jak se tu snažíte tvrdit. ale uznávám že to jen odhad na základě toho co psal Janko Januška a podle toho jak se prezentujete online.
    Už v začátku jsem napsal, že máme online webináře už od roku 2010, takže ani tady není pravda, že jste jediný.

  5. Podobná srovnání by vždy měla vycházet od nezávislých tvůrců, protože jinak to nedopadá dobře. A když už si někdo troufne srovnávat svůj produkt s konkurenčními produkty, tak by měl mít ověřené informace a nejlépe si je zjistit osobní účastí nebo aspoň kontaktováním příslušné osoby. Nikdy by neměl čerpat pouze z internetových zdrojů.

  6. Filius napsal:

    Možná že to i bylo úmyslné. Minulá infografika se také zaměřila na egobaiting, u tohoto srovnání byly reakce více než předvídatelné. Když někdo kopne do M. Prokopa nebo Hájedničky, rozvíří vodu :).

Napsat komentář: Astro Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *