Poznámky k Poslední středě

Čtenářka mého blogu Petra Mikulášková napsala do komentáře pod záznam Poslední středy, že si poznačila 21 poznámek o affiliate marketingu. Poprosil jsem ji, zda bych je mohl zveřejnit, že by se mohly hodit také dalším čtenářům. Zde je tedy jejich přehled.

Affiliate v obecné rovině

  • Ideální stav je věnovat se affilu 8 hodin denně (ze strany inzerenta).
  • Inzerent by měl dát odkaz na affiliate program na web (do patičky svého webu). Ať affil partneři vědí, že nějaký máte.
  • Affiliate program lze taktéž registrovat do affiliate katalogů. (http://katalog.affilblog.cz/http://webdeal.cz/affiliate-marketing/)
  • V zahraničí startupy (inzerenti) prvně udělají affiliate program. U nás se zúčastní prvně soutěží, teprve pak řeší propagaci přes affiliate.
  • Affiliate se hodí více pro inzerenty, kteří mají vybudovaný brand, protože snáze seženou partnery. Nehodí se malé e-shopy.
  • V affiliatu nejde o brand, ale o prodej produktů.

Partneři

  • Partnery je třeba vyplácet minimálně na dohodu o provedení práce, nebo živnostenský list.
  • Jako potenciální affiliate partnery může inzerent oslovit svoje zákazníky.
  • Inzerent by měl mít více úrovní partnerů, ty top si hýčkat a motivovat třeba vyšší provizí nebo bonusy.
  • Pro partnery je dobré čas od času udělat párty, sraz, ať jsou spokojeni.
  • Objednávky od Affiliate partnerů nabíhají pomalu, nejde to zrychlit, je potřeba dát čas partnerům pro přípravu stránek, kampaní, testování.

Práce s partnery

  • Inzerent musí být aktivní a ne pasivně čekat na dotazy od partnerů.
  • S partnery je třeba často komunikovat a věnovat se jim taktéž individuálně.
  • Partnerům je nutno sdělovat novinky, co se připravuje, co frčí, upozorňovat na nové bannery.
  • Pokud je plánována slevová akce, akce na Vánoce, tak na to musí být partneři upozornění v předstihu.
  • Partneři potřebují občas vodit za ručičku (zejména ti s obratem pár tisíc za měsíc) > inzerent by měl připravit návod, jak na to (př. po registraci http://www.kurzyproradost.cz/affil/ přijde sada mejlů „jak na „to“). Pro profíky s vysokými provizemi to nemá význam.
  • Čím více materiálů partneři dostanou, tím lépe pro inzerenta.
  • Partneři nečtou, ve většině případů raději volají.

Provize

  • Riziko pro inzerenta je z hlediska vyplácení provizí nulové, partner dostane peníze až po úhradě zboží zákazníkem.
  • Inzerent musí nastavit provize podle toho, kolik ho stojí v nákladech na konverzi např. PPC či vyhledávání.
  • Inzerentům nevadí dát za inzerci 500 Kč v PPCčkách, ale dát takovou výši za konverzi affiliate partnerovi jim vadí.

Propagace

  • Nejlepší jsou odkazy v textu.
  • Retargeting, remarketing funguje dobře.
  • Sociální sítě u affiliate moc nefungují, email marketing je o něčem jiném, ten funguje výborně. (Pokud se umí a není to spamování.)
  • Pro partnery je dobré připravit vzorové PPC inzeráty či emaily.
  • Do affiliate programu není dobré dávat restrikce (př. zákaz používání PPC kampaní), partnery to odrazuje od propagace.
  • Bannery jsou efektivní jen tehdy, mají-li zajímavý obsah (inspirací může být ZOOT.cz – více o bannerech ZOOT.cz na http://www.youtube.com/watch?v=ZZgLZDP-wPQ (první video)

Přikládám záznam ještě jednou pro ty, co jej neviděli.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Petr Kobelka napsal:

    Pěkný výčet, díky!

  2. Samuel Hornek napsal:

    Moc se mi to líbí,
    jen těch 8 hodin ze strany inzerenta se mi zdá přehnané.

    Kdyby to byl ideální stav, nikdo by se do spuštění affiliate programu nehrnul.

    Podle mě stačí vytvořit „kvalitní podporu a komunikaci přes emaily“(smartkampaně). Vytvořit FAQ a jednou za čas udělat webinář nebo sraz pro své partnery.

    Ještě tam chybí možnost (a málokdo to dělá), vytřídit affil partnery. Podle mně 90% času věnuje inzerent péči o ty nejméně vydělávající partnery (odpovědi na dotazy). Proto je potřeba si partnery po čase vytřídit a věnovat se těm, kteří odvádějí dobrou práci.

    Potom inzerent nepotřebuje 8 hodin denně, ale může se věnovat ostatním důležitým věcem.

  3. Tomas napsal:

    Super výčet, a ještě bych se zeptal, je lepší nechat větší procento na provize anebo ho snížit a vyplácet provize z „podpartnerů“ . Každá síť a eshop to má jinak, tak nevím, která varianta je lepší 😉

    • Já osobně doporučuji dát vyšší provize. V ČR zatím není tak silná pozice superaffiliates, aby je motivovaly drobné procenta ze subpartnerů.

      Sociální sítě jsou spíše o zábavě, než o prodávání a málokterý z partnerů má na FB takové skupiny, ve kterých by mohl efektivně prodávat. Neříkám, že to nejde, jen se to špatně škáluje třeba do stovek prodejů za měsíc.

  4. Tomas napsal:

    A ještě dotaz :
    proč affil. systém nefunguje na soc.sítích podle některých ?
    Snad tam nejsou samí sociálové :o)
    Díky za reakce

  5. Tomas napsal:

    to máte pravdu, na stovky prodejů se vůbec nedá ani pomyslet.
    Jsem ve skupinách, kde jsou celkově statisíce lidí a prodeje jsou mizivé, téměř nulové.Proto ten příměr k „sociálům“ :o)
    Nechápu, že ať na FB nabízím doslova cokoliv, nikdo nic nekoupí…. Jen se teď trošku rozjel jeden eshop, kde je nyní za měsíc 8 objednávek. Jinak ani ťuk, ať dělám co dělám….. 🙁

  6. Tomáš Míka napsal:

    Budu moc rád, pokud bude jako katalog prezentován také http://www.pasivniprijem.net

  7. Radek napsal:

    Je vidět, že ti přednášení před lidmi vůbec nevadí, to asi nejsi takový ajťák jako my ostatní 🙂 Já bych to tam asi před tolika lidmi nedával. I když je fakt, že když člověk dobře zná to o čem mluví, jde to jinak než když přednášíš o něčem, co máš jen naučené.

Napsat komentář: Tomas Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *