9 způsobů (+3 extra), jak budovat databázi kontaktů

Na internetu jsem od roku 2008. Svůj první příspěvek na blog (původně bugovo.com) jsem publikoval 6. února roku 2008.

Psal jsem články a pasivně sbíral e-mailové adresy. Stejně jako to dělá spousta “blogerů”. Za celou dobu od roku 2008 až do roku 2014 jsem posbíral něco kolem 2 tisíc e-mailových kontaktů a občas jsem i poslal nějaký ten e-mail.

Dnes, v červnu 2015, mám více než 10 tisíc kontaktů.

Za posledního třičtvrtě roku se mi podařilo 5x navýšit svou databázi kontaktů.

A nejen to.

Dokonce jsem začal mnohem aktivněji s odběrateli komunikovat, s Jakubem jsme zavedli chytrou automatickou komunikaci, která každému uživateli v systému nabízí takové informace, o které projeví zájem a zároveň mu nabízí ty nejvhodnější produkty. Zavedli jsme spoustu novinek, o kterých se mi před rokem ani nezdálo…

Stále objevujeme nové cesty, zkoušíme všelijaké postupy, podrobně vše sledujeme a snažíme se celý systém vylepšovat.

Rád se s vámi podělím o své zkušenosti a tak jsem dal dohromady 9 (+3) způsobů, jak sbírat e-mailové kontakty na potenciální zákazníky.

Pojďme se na ně podívat…

1. Informace o novinkách

Velká většina e-shopů se snaží dělat e-mailing nebo alespoň sbírat e-mailové kontakty do budoucna. Však se to může hodit. Potom vidíte na stránce pole pro vložení e-mailu hned pod textem “Pro novinky zadejte e-mail”.

Tak přesně tento způsob nemám na mysli.

Novinky jako takové ale mohou mít velký potenciál. Spousta lidí se každý den dívá na zprávy, čtou bulvární i méně bulvární weby, novinky, idnes a plno dalších portálů. Novinky uživatele zajímají, musíte jim je ale opravdu dát.

„Pro novinky zadejte e-mail” = “Hned jak příjdeme na to, jak dát dohromady e-mail, tak vám pošleme seznam produktů, kterých se nemůžeme zbavit”.

Pokud ale budete sbírat nové zprávy, o kterých budou chtít uživatelé vědět, a budete se soustředit na opravdu zajímavý a aktuální obsah, lidé vám svůj kontakt dají. Lidé rádi vědí o věcech jako první.

2. Zpřístupnění nějakého obsahu (e-book, video…)

Další z velmi hojně používaných strategií pro získávání kontaktů. Jenže většinou, stejně jako v minulém případě, pořádně odfláknutá. Většinou totiž lidé vytvoří jeden krátký e-book a dál se nestarají.

Nám tyto magnety přivádějí velké množství uživatelů. My ale s magnety neustále pracujeme – vytváříme nové a nové podle toho, co lidi zajímá, co chtějí vědět, s jakým problémem potřebují pomoci nebo s čím potřebují poradit.

Pokud máte jen jeden magnet a ten nějakého uživatele nezajímá, pak vám svůj kontakt nedá. I přesto, že může mít zájem o některé vaše produkty.

Typickým příkladem může být můj Affiliate report a ukázková kapitola knihy. Obojí jsou magnety, ale to, že o ně někdo nemá zájem, neznamená, že jej nemůže zajímat můj software AffilBox. Jenže kdybych měl jen tyto dva magnety (nebo jen jeden), potenciální zákazník AffilBoxu se do mé databáze nedostane.

Proto mám ve spojení s problematikou affiliate plno magnetů a další průběžně vytváříme.

Pokud chcete svou databázi pořádně nakopnout, dejte uživatelům více šancí, jak se mohou do vaší databáze dostat. Dejte jim různé materiály, pomáhejte jim řešit různé situace.

3. Nástroje

Skvělý způsob získávání velmi dobře zacílených kontaktů – vytvořte nějaký online nástroj, který budou lidé používat, který jim urychlí nebo usnadní práci a nebo vyřeší nějaký jejich problém.

Aby lidé mohli tento nástroj používat, musí se přihlásit/zaregistrovat. A vy samozřejmě získáte kontakt a kromě toho jasně víte, co tyto lidi zajímá.

Přesně tohle jsem udělal s nástrojem LeadBox. Sám jsem jej potřeboval, tak jsem jej nechal naprogramovat a abych z toho také něco vytěžil (a zároveň pomáhal ostatním), dal jsem jej všem k dispozici zdarma jako jeden z prosincových dárků.

4. Členská sekce (registrace)

S členskou sekcí je to podobně jako s nástrojem, jen místo nějakého šikovného udělátka nabízíte hodnotný obsah, který se uživatelům zpřístupní po registraci.

U členské sekce můžete zvážit i placenou variantu (záleží, jak opravdu kvalitní obsah tam máte).

5. Soutěž

Soutěžemi se to všude jenom hemží. V obchodě, v časopisech, rádiích, televizi, školách, školkách… Prostě všude!

I na internetu můžete uspořádat soutěž.

“Jo no… To jsme zkoušeli, stálo to spoustu peněz, a nic z toho…“

Na tuto otázku mám dvě reakce:
a) Pokud je to pravda, pak jste si soutěž pravděpodobně dostatečně nepřipravili a nepromysleli.
b) Jste si jisti, že to je pravda?

Soutěže mohou být velmi efektivní, ale musíte si je opravdu dobře promyslet a hlavně – musíte vše pořádně sledovat.

Bodem a) mám na mysli hlavně to, abyste se nevěnovali jen a pouze tomu, jak soutěž zpropagovat a jak do ní zapojit co nejvíce lidí. Důležité je také to, aby se do ní zapojovali ti správní lidé, kterým potom můžete něco nabídnout a také, abyste byli připraveni (a oni také) na pozdější komunikaci.

Tyto faktory ovlivníte volbou ceny, kterou vyhraje vítěz soutěže a také způsobem propagace – koho budete do soutěže zvát. Pokud nabídnete nejnovější iPad, bude jej chtít každý, pokud však nabídnete knihu o tom, jak co nejlépe fotit s digitální zrcadlovkou, pak se vám do soutěže přihlásí lidé, kteří mají rádi focení. A vy víte, co jim můžete později nabídnout.

Komunikaci po skončení soutěže také není dobré brát na lehkou váhu, protože pokud posbíráte e-mailové kontakty a za 3/4 roku jim pošlete nabídkový e-mail, nejspíš toho opravdu moc neprodáte. Pokud ale komunikaci navážete hned po ukončení soutěže a budete pokračovat v pomáhání a dávání kvalitního obsahu, přijdete si na spoustu potenciálních zákazníků

No a bodem b) mám na mysli jednoduše to, že musíte vše sledovat z dlouhodobějšího hlediska. To, že vám soutěž nevydělala několikanásobek investice během prvních 2 týdnů ještě vůbec neznamená, že vám nepřivedla zákazníky, kteří u vás nakoupili desetinásobky investice do soutěže během následujícího roku.

6. Pop-up okna

V minulosti jsem byl proti pop-up oknům, které otravují uživatele, hodně zaujatý. Dnes je ale doba úplně jiná. Pop-upy se posunuly hodně dopředu a dokážou mnohem více, než vyskočit na uživatele při načtení stránky.

Například již výše zmíněný nástroj LeadBox je takovou velmi nenásilnou formou pop-upu, který se vysune na okraji obrazovky po čase, který stanovíte. A vůbec vás agresivně nevyrušuje od čtení. Také jsem si hodně oblíbil pop-up okna pro sběr e-mailu navázané na tlačítko. Fungují mnohonásobně lépe, než statické formuláře na webu.

Nemusíte tak například v článku nebo na squeeze page vkládat celý formulář, ale použijete jen tlačítko “Stáhnout” nebo “Vstoupit” nebo “Chci vidět video” a podobně. Po kliknutí na tlačítko se uživateli zobrazí formulář pro zadání e-mailu. Uživatel už zájem ukázal (jednou už řekl “ano”), nyní stačí jen proces dokončit.

Vyzkoušejte to a porovnejte si statistiky se svými statickými formuláři, jsem si jistý, že budete překvapeni 😉

7. Sdílení

Sdílení je kouzelná věc, ale ne vždy lze snadno predikovat, co se povede a co nikoli. Aby lidé vaše magnety sdíleli, musí stát opravdu za to a uživatel musí vidět přidanou hodnotu v samotném sdílení.

Lidé budou něco sdílet, pokud:

  • přesně vědí o někom, komu to pomůže.
  • se jedná o něco, co je natolik zaujme, pobaví, překvapí, že z toho budou úplně “paf”.
  • je to něco, co z nich před ostatními udělá “frajery”.

Sdílení se dá ale také do jisté míry “vyžádat”. Například:

  • “Čím více lidí přivedete na tuto stránku, tím větší máte šance na…“
  • “Za každého přivedeného kamaráda dostanete kupón na slevu 5%“
  • “Pokud se přes váš odkaz někdo zaregistruje, dostanete vy i on 5GB cloud prostoru navíc”
  • a podobně…

Výše uvedené postupy silně motivují uživatele, aby do systému doporučili dalšího člověka. A v případě například copy.com, kdy dávali navíc těch 5GB prostoru, je to pro oba dva výhodné a užitečné.

8. Individuální landing page

Při každé příležitosti, kdy nabízíte nějaký magnet, který si zaslouží opravdovou pozornost, vytvořte samostatnou stránku, na které můžete zmínit vše, co uživatel stažením/shlédnutím získá, použijte nějaký poutavý obrázek a podobně. Na internetu jsou tuny informací o tom, jak postavit efektivní landing page a není problém najít přímo hotové šablony.

Samostatná landing page bude konvertovat mnohem více, než statický formulář v bočním panelu.

9. Affiliate produkty

Affiliate je již trochu náročnější, ale dokáže být také velmi efektivním způsobem, jak budovat databázi kontaktů.

Vemte si, jak přišel David Kirš k jedné z největších databází kontaktů v České republice… Přes affiliate partnery – dával velké provize za doporučení kvalitního produktu (dodnes stojím za tím že E-mail Academy byl jeden z nejkvalitnějších infoproduktů v ČR). Na každého zákazníka i toho, kdo se jen podíval na videa zdarma, ale David získal kontakt a mohl s ním komunikovat dál.

Popřemýšlejte, jestli by provizní program nestál za zkoušku…

Další 3 velmi efektivní metody

Mám pro vás připravené ještě další tři opravdu efektivní metody na získávání kontaktů. Umístil jsem je i s popisem do samostatného dokumentu, který si můžete stáhnout kliknutím na tlačítko níže…

Stáhněte si dokument 3 luxusní způsoby, jak budovat svou databázi

Stáhněte si 3 (EXTRA) způsoby, které mi za poslední rok pomohly s budováním databáze kontaktů úplně nejvíce. Těmto třem říkám „Budování databáze na steroidech“.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Má to všechno jeden předpoklad: máš kapacitu a chuť tu databázi využívat, reálně pro ty lidi psát a ve finále mít i té mase co byznysově smysluplného nabídnout 🙂

  2. Martin napsal:

    Mario, díky za článek! Máš tip na dobrý, ozkoušený wordpress pop-up plugin?

  3. TomL napsal:

    Nebylo by lepší ten článek nazvat jen 12 způsobů, jak budovat databázi kontaktů?, takto mi to přijde lehce nepřehledné…

  4. Robert napsal:

    Ahoj Mario, pěkný článek. Kde bys hledal affiliate partnery pro prodej ebooku?

    • Mário Roženský napsal:

      Mezi lidmi, kteří jsou tematicky nejblíže. Zkus kamarády / známé / obchodní kontakty, kteří mají v dosahu cílovou skupinu, kterou chceš oslovit.

Napsat komentář: Mário Roženský Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *