Zkratky neexistují

Před 14 dny jsem byl na baletu v Národní opeře a když jsem sledoval baletky, tak jsem si uvědomil jak dlouho dřou, než se dostanou někam na výsluní. Začínají někdy v 5 letech, dřou několikrát týdně, trénují, vystupují a postupně se pomaličku dostávají na lepší a lepší vystoupení.

Podobně je to se sportovci, třeba fotbalisty, či hokejisty. Většina lidí vidí ty přestupy za miliony korun, jejich obrovské platy (z kterých jim stejně nic nezbývá), ale to je pouze špička ledovce. Kolik fotbalistů a hokejistů v ČR je? Tisíce?

Podobně také na internetu. Internetové podnikání má obrovskou výhodu v minimálních bariérách vstupu. Existují systémy zdarma, díky kterým se dá rozjet eshop, blog, affiliate stránka, cokoliv co dokáže generovat velmi příjemný měsíční příjem, že člověk nemusí chodit vůbec do zaměstnání.

Právě tato jednoduchost dává všem pocit, že musí být úspěšní hned, že první měsíc musí mít tisíce objednávek v eshopu, desítky zakázek a tisíce odběratelů newsletteru. Tato jednoduchost také většinou vede k tomu, že jim chybí plán a vize. Vždyť nahodit eshop je otázka 10 minut, zboží se někde okopíruje a ceny podstřelí a za 2 hodiny je hotovo. Plán žádný (nezapomeňte, že cena není konkurenční výhoda), vize žádná, marketing není vymyšlen, procesy distribuce také ne.

Po jednom měsící co přišla stěží jedna objednávka vidím ten samý eshop na prodej. A když ne na prodej tak s pláčem a prosbami o pomoc jak jej rozjet. Podobně fungují magazíny, blogy a další weby.

Vrcholem všeho, a mého pobavení obzvláště, je když vidím jak někdo koupil v promoakci doménu (povětšinou bezcennou .info) a prodává ji o 100 Kč dráž a je nadšen, jak vydělal. Ovšem to je dobré tak na zmrzlinu, ale obchodní model z toho postavit nejde. Aby mohl dotyčný „podnikat“ musel by takto prodat 500 domén za měsíc. A i kdyby se mu podařilo po světě vychytat u všech možných registrátorů jejich promoakce, tak jen těžko by hledal u nás odbyt.

Ti jež jsem zmiňoval v příkladech výše mění dlohoudobý profit a prosperitu za okamžitý zisk. Nesnaží se nic budovat, ale pouze oklamat a obejít systém. Je to možné takto dělat jako přivýdělek, nebo kapesné, ale podnikání v tom nehledejte. Podnikat lze pouze s dlouhodobým záměrem a velkým úsilím.  Zkratky neexistují.

Pokud chcete podnikat a myslíte to vážně, tak se zaměřte na dlouhodobě udržitelné podnikání. Na něco co lze škálovat a něco, kde se nesnažíte oklamat systém. Zkratky neexistují.

Zkratky neexistují, tak neztrácejte čas jejich hledáním!

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • Terka N 07.08.2013 12:29

    K podnikání je potřeba hlavně nějaký originální nápad, spousta práce a nebo kapitálu. Pokud máte kapitál, můžete si práci, nebo i ten nápad koupit, pokud ne, musíte si to oddřít sami

  • Jarek Mikeš 04.08.2013 13:03

    Já myslím, že ztratky jsou. Jde si zkrátit cestu k jakémukoliv byznysu. Problém je, že většinou daň za tuto zkratku je neschopnost si ten byznys dlouhodobě udržet.

    Tedy i když někdo najde způsob jak něco ochcat, může to znamenat, že se dotkne „podnikatelského úspěchu“, ten se ale podle mě často mění v „podnikatelskou noční můru“. To proto, že lidi co ke svému úspěchu došli a stále hledají cestu (třeba i desítky let), vidí věci rozhodně jinak, dokážou byznys zopakovat či reagovat na změny, které nikde nevyčetl, jen díky instinktu, který si vypěstoval za ta léta.

    Takže bych radil, jasně, jděte zkratkou, jen počítejte s tím, že vás to bude něco stát :-)

    • Mário Roženský 04.08.2013 13:50

      Jarek – to se mi velmi líbí. A je to tak jak jsem myslel. Zkratka je třeba i loupež banky :). Krátkodobě si pomůžeš k pěnezům a všemu co z toho plyne. Ale dokážeš to zopakovat? Dokážeš žít ve společnosti? Dokážeš žít život takový jaký chceš? Ono být na Bahamách a nemoci odletět je občas horší, než vězení s mřížema….

  • Tomáš 21.07.2013 13:27

    Tak to je myšlenka pod kterou bych se podepsal. Žádné zkratky neexistují a pokud se snažíš cestu k úspěchu zkrátit, tak tě často čeká hořké zklamání.

  • Mário Roženský 18.07.2013 16:40

    basti – nemám ten pocit, že by všichni lhali a podváděli. Já své podnikání založil na naprosté upřímnosti a otevřenosti vůči klientům a v maximální míře se mi to vyplácí. Smlouvy nepodepisuju, není potřeba, vše je založeno na důvěře.

  • basti 18.07.2013 15:19

    Dovolím si nesouhlasit. Plně souhlasím s Johnem Vaňharou, že v USA je to o tom, co umíš a v ČR především o tom, koho znáš. V ČR jsou známosti obrovská a hojně využívaná zkratka, v online byznysu to jen není tolik vidět. Proč mám už několik let pocit, že v podnikání se uctívají především lidé, kteří svůj byznys plání založili na lhaní, podvádění, klamání zákazníků a škubání dodavatelů? Dnes chtějí všichni všechno hned a přesně podle toho to vypadá…

  • Radek 12.07.2013 10:12

    Tento článek mi asi nějak utekl, tak píšu až teď. Já jsem pomocí zkratek – dělal jsem hlavně obchody, kde jsem měl právě okamžitý zisk, ale obchodní model se z toho postavit nedal. Sice teď vlastně nemám nic pořádného se stabilním příjmem, ale zase jsem se naučil od každé věci něco. Hlavně jsem díky okamžitým příjmům nemusel nikdy řešit, odkud budu brát peníze na podnikání a z čeho budu vlastně žít..

  • Jan 09.07.2013 16:04

    Souhlasím s tebou, každý si musí najít cestu. Učit se od zkušenějších a pořád na sobě makat.

  • Mirek 04.07.2013 13:17

    Já si myslím, že je důležitá podstata toho postu a to je, že k úspěchu nevedou zkratky, ale poctivá dřina.

  • Peter 03.07.2013 02:35

    Podla toho co skratkami myslis…urcite existuju (znalosti, znamosti…atd.)

  • Peter 02.07.2013 17:48

    Aj ja úplne súhlasím, je to presne tak ako sa píše v článku, ľudia si naivne myslia, že keď si založia eshop, tak zarobia hneď stovky eur, ale za pár týždnov pochopia, že bez práce nie sú koláče.

  • Marek Hnátek 02.07.2013 08:52

    Souhlasím. Hodně ale záleží na tom, jakou cestou se člověk vydá. Zda je závislý na svých výkonech (viz příklad s baletkami), nebo se obklopí mozkovým trustem a lidmi, kteří o daném oboru vědí víc než on. I tak je ale potřeba lidi řídit, plánovat projekt atd.

  • Kamil Staš 01.07.2013 15:44

    Myslím si Davide že se koukáš na tu problematiku optikou člověka který svůj obor zná. Tzn. není problém se zorientovat, najít odborníka, který je odborník. Ale kdyby jsi byl laik tak nevím zdali by jsi bez toho aniž by se spálil našel ty pravé specialisty, nebo věděl kolik se Ti ještě vyplatí investovat do toho nebo onoho. Tzn. zkušenosti musí člověk nabít i v mapování nabídek. Takže ty zkratky nejsou jednoduché.

    Mário moc pěkně napsáno.

  • martin matejka 30.06.2013 22:29

    Kupodivu souhlasím :) což je asi prvně.. 😉 nicméně je to tak. A to v jakémkoli oboru. S eshopem, blogem i třeba se SEO :-). Pokud někdo chce uspět a vydělat peníze, musí to, co dělá, jednak umět s jednak vydržet a nebát se. Hezký článek.

  • Mário Roženský 30.06.2013 19:11

    Davide, to je něco jiného než jsem měl na mysli. To je využití znalostí někoho jiného, ale ne hledání jak ochcat nějaký systém.

  • Filip Obr 30.06.2013 16:47

    to David: Ale i za skvělým nápadem na produkt nebo službu stojí stovky hodin vzdělávání se v daném oboru, v tomto případě internetového podnikání :) S Máriem 100% souhlasím.

    • David Lörincz 30.06.2013 16:59

      Filipe: Řeknu to jinak a na příkladu: Řekněme, že budeš vyrábět výbornou stolní hru, které už jsi prodal 2000 kusů v kamenných prodejnách v Brně a nyní ji budeš chtít prodávat online. Ano, můžeš začít studovat internetové podnikání a za pár měsíců prodat první kus. A nebo se obrátíš na někoho, kdo neví vůbec nic o prodeji stolních her, ale ví, jak udělat eshop a jak dělat marketing. Ten někdo je pak tvou zkratkou, protože už klidně za pár týdnů můžeš prodávat několik her denně. Spousta dobrých nápadů vzniká u lidí, kteří nejsou znalí internetového byznysu. Avšak pokud se do toho pustí sami, tak jsou v pozici výborného mladého fotbalisty bez manažera. Ano, může je někdo objevit náhodou, ale kdyby šli úspěchu naproti, jejich šance by byla několikanásobně vyšší. My Češi jsme však zvyklí nedelegovat a všechno si dělat sami na koleni.

  • David Lörincz 30.06.2013 16:21

    Zkratky v jistém slova smyslu existují. Má-li člověk opravdu dobrý nápad na produkt či službu, kapitál na start a spojí se s lidmi, kteří mají znalosti v internetovém byznyse, určitě ušetří spoustu času. Nedávno jsem slyšel krásnou větu z oblasti optimalizace pro vyhledávače: „Na každé slovo můžete být ve vyhledávači první.Vše je jen otázkou času a peněz.“

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole