Vlastní provizní program, nebo provizní síť?

Před přípravou provizního programu je potřeba si zodpovědět otázku, zda si bude obchodník spravovat provizní program sám, nebo zda jej svěří do rukou odborníka. Obě varianty mají své klady i zápory. Výběr závisí na tom, jak je obchodník zvyklý pracovat. Někteří si vše spravují sami. Od tvorby produktu, přes webové stránky až po balení a rozesílání. Jiní naopak vše delegují na další lidi a mají tak prostor věnovat se více věcem současně.

Pokud se rozhodnete využít provizní sítě, tak budete mít k dispozici zkušeného affiliate manažera, který vás provede přípravou provizního programu, bude vám program spravovat a bude také komunikovat s partnery. Před vstupem do provizní sítě doporučuji pozorně pročíst obchodní podmínky, abyste věděli, co pro vás udělají a co si již musíte zajistit sami a kolik vás to bude stát.

Přesné podmínky se mohou lišit, ale provizní síť má v nabídce již mnoho kampaní od různých obchodníků. Výjimkou nejsou desítky, či stovky. Také jsou do sítě zapojeny stovky (až tisíce) partnerů, kteří vás mohou propagovat. Ve většině sítí k nim ovšem nemáte přímý přístup a jste tak odkázáni pouze na kvalitní komunikaci a propagaci affiliate manažera sítě, aby o vás dal vědět partnerům.

Ať chcete, nebo ne, tak byste měli na svých stránkách dát o svém provizním programu vědět a přivádět tak nové partnery, kteří mají zájem propagovat právě vás. Tím ovšem také přivádíte partnery do sítě, kde mohou uvidět jinou kampaň, která se jim může zalíbit více, než ta vaše a budou propagovat někoho jiného.

Důležitou roli ve vašem rozhodování může hrát také cena. Provizní síť si najímáte k propagaci a proto vás to bude něco stát. Poplatky se různí. Někde platíte pouze procenta z obratu či provizí, které vygenerují partneři. Výše těchto poplatků se pohybuje v rozmezí 15-30 %. U jiných sítí platíte také vstupní poplatek v řádu tisíců, či desetitisíců korun. Tento poplatek je využit na přípravu vaší kampaně, kdy se ji budou pracovníci ze sítě věnovat ještě před započetím propagace. A u některých je potřeba složit ještě zálohu na budoucí provize. Takto se síť chrání v případě, že potřebuje vyplatit partnery, ale vy jste jim provize ještě neproplatili.

Pokud si nechcete provizní program spravovat sami, ale přesto nechcete platit vysoké vstupní poplatky a dělit se o partnery s konkurencí, tak tu je pro vás varianta, kdy si najmete externího affiliate manažera. Na našem trhu není volných manažerů mnoho. Osobně bych tu profesionálních affiliate manažerů rád viděl třeba 10. Určitě by o práci neměli nouzi a mohli by si přijít na velmi pěkné peníze, řádově ve vysokých desítkách tisíc měsíčně. Třeba se časem situace změní.

Vlastního affiliate manažera nemusíte najímat z venku firmu. Velmi dobře může posloužit také interní zaměstnanec, který má velmi dobré komunikační dovednosti a je pečlivý. To jsou dva základní předpoklady kvalitního affiliate manažera. Většinu času totiž tráví komunikací s partnery. Novými i stávajícími. Musí je umět motivovat, nadchnout, pomoci, poradit, ale také vědět, jak je správně vyplatit a ve všem mít přehled a pořádek.

Výhodou vlastního provizního programu je, že všichni partneři, které si přivedete vidí pouze váš provizní program a tudíž je nic nerozptyluje. Nastavení provizního programu není nic náročného, stačí postupovat podle kroků a návodů, které jsou na tomto blogu a svůj provizní program určitě nastaví každý. Náročnější to je již s hledáním partnerů. To je činnost, která je časově náročná a pokud chcete, aby váš provizní program rostl, tak ji musíte vykonávat pravidelně a do svého programu přivádět stále nové a nové partnery.

Ovšem jak jsem zjistil, tak nejčastějším rozhodovacím prvkem je cena. Najatý affiliate manažer si většinou bere 1-40% z provizí, které přivedou partneři. To se ovšem mnoha obchodníkům zdá jako příliš vysoké číslo a proto se rozhodnou spravovat si provizní program sami. To je stojí pouze čas.

Při rozhodnutí nevyužít možností provizní sítě budete potřebovat softwarové řešení, které vám správu provizního programu zjednoduší a zautomatizuje. Provizní sítě mají své vlastní softwary. Jako nejvhodnější řešení pro Českou a Slovenskou republiku vám mohu doporučit AffilBox. Je to první český software pro správu provizního programu. Na trhu je již třetím rokem a za tu dobu si jej oblíbilo více než 600 obchodníků, jejichž počet neustále a čím dál rychleji roste.

Tento software se postará o automatizaci správy provizního programu. Každému partnerovi, který se do vašeho programu registruje přidělí jeho vlastní unikátní kód. Tento kód připojí také k bannerům, které může partner využít, takže je následně schopen sledovat příchozí návštěvníky a přiřadit jejich objednávky k partnerům, kteří je doporučili. Takovýto software také počítá provize a v reálném čase zobrazuje jak vám, tak partnerům statistiky kolik návštěvníků přivedli, kolik si vydělali a na jakou odměnu mají nárok.

Na konci každého měsíce vám umožní vytvořit přehledný report pro fakturaci a tím vám velmi usnadní vyplacení provizí partnerům. Díky snadnému propojení s redakčním systémem WordPress, s eshopovými systémy, fakturačními a emailingovými nástroji můžete velkou většinu činností okolo správy provizního programu automatizovat a věnovat se pouze komunikaci s partnery.

Obrovská výhoda provizního programu přes pronajatý software je jeho cena. AffilBox lze využívat za 6.990 Kč ročně bez DPH. To je 583 Kč za měsíc. Neplatíte žádné další poplatky a nemáte žádné omezení co do počtu partnerů, nebo napřiklad eshopů, které vlastníte. Všechny vaše eshopy a webové stránky můžete propagovat v rámci jedné licence.

Chci vyzkoušet AffilBox

Jaké řešení byste volili vy a proč? Provizní síť, najatého affiliate manažera, nebo vše spravovat sami? Napište mi do komentářů.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Tomáš napsal:

    Ahoj Mário,

    můžeš prosím doporučit provizní sítě v Evropě, především Německo, Anglie, Itálie a případně také Ukrajina?

    Při vstupu na zahraniční trhy si myslím je jednodušší sáhnout po fungující síti než si hledat partnery sám.

    Děkuji

Napsat komentář: Tomáš Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *