SaaS – Software as a Service

Tato zkratka je v zahraničí velmi využívaná, u nás ji ale uslyšíte jen málokdy. Označují se jí aplikace (v drtivé wětšině ty webové), které si uživatel pronajímá jako službu. Nemusí si ji nikam instalovat, starat se o aktualizace, o zabezpečení apod. Za toto pohodlí platí každý měsíc malý poplatek.

V Česku jsou typickou SaaS aplikací třeba eshopové aplikace jako ShopTet, Simplia apod.

Já jsem se do tohoto rybníčku ponořil před rokem a půl s affiliate aplikací AffilBox a již mi není pomoci! Tento způsob podnikání jsem si zamiloval a myslím, že jej jen tak neopustím. Nyní provozuji dvě aplikace na této bázi a to AffilBox a automatizovaný prodejní systém FAPI. Do portfolia zapadá ještě SupportBox (který je dočasně pozastaven, protože čekám na nový server) a také dvě nové aplikace, které jsou teprve ve fázi vývoje.

Když jsem spustil AffilBox, tak jsem o nějakém SaaS neměl ani tušení. AffilBox jsem nabízel za jednorázový poplatek 2.000 Kč. Jak jsem brzy zjistil, tak tento model byl dlouhodobě neudžitelný, protože jsem potřeboval aplikaci vyvíjet a něco mě stojí i server a stále rostoucí požadavky na traffic. Velmi rychle jsem tedy přešel na model placení měsíčně / ročně. A u tohoto modelu jsem setrval.

V poslední době jsme si vyvinuli i spoustu interních aplikací, dashboardů a dalších vychytávek, které nám pomáhají sledovat, jak se aplikacím daří, co nejvíce uživatelé používají apod. Díky tomu se můžeme soustředit na vývoj těch částí, které našim klientům přinesou největší užitek.

Většina lidí když přemýšlí o tom, že by podnikali na internetu vidí jen adsense, affiliate, prodej odkazů apod. Ale myslím, že SaaS aplikace, obzvláště třeba jako pluginy do eshopů, nebo redakčních systémů můžou vydělat stejně, ne li více. A i představa o tom, že vývoj takového SW je nákladný a trvá dlouho je mylná. Pokusím se zde na blogu touto tematikou více zabývat a pomoci těm, kteří jsou ve stejné pozici, jako jsem byl já před rokem a půl, aby se vyvarovali spousty chyb a rychleji dosáhli svého cíle.

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • Mirek 06.04.2013 18:12

    Tento model se docela často používá v podnikové sféře např. u DMS či spisových služeb. Nicméně je fakt, že mimo odbornou veřejnost se o tom moc nemluví a ani odborná periodika narozdíl od cloudu toto ani moc netlačí.

  • Vláďa Rytíř 04.04.2013 09:33

    Ahoj,

    trochu mě zaráží, že zrovna ty mluvíš o SaaS jako o nějaké novince. Podle mě je to pouze další buzzword jako Cloud, předtím se zase hojně mluvilo o Outsourcingu.

    Vždyť v čem je tento business model odlišný od emailu na Seznamu, který je provozován již od roku 1998?

    Vláďa

    • Mário Roženský 04.04.2013 10:16

      Mluvím pouze o tom slovu jako novince. Jak ses mohl dočíst v článku, tak jsem obchodní a cenový model, který je typický v SaaS aplikacích aplikoval dlouho předtím, než jsem toto slovo zaslechl.

  • Mário Roženský 03.04.2013 12:53

    Určitě vyplatí, protože vím o několika zahraničních SW, které bych velmi rád používal pro mé klienty, ale nejsou česky, takže je klienti používat nebudou. A ty zahraniční společnosti nebudou dělat mutaci. Např. kajabi.com a další.

    Pokud to je jen se záměrem udělat kopii a vyrejžovat, tak to fungovat nebude. Náš trh je dost specifický a rozepíšu se o tom v dalších dílech.

  • David Lörincz 03.04.2013 12:40

    Souhlasím, že jsou často přínosné, ale často vývojáři pouze převezmou, přeloží a zjednoduší globální zahraniční SaaS a novou přidanou hodnotu specifickou pro český trh zákazníkovi nenabízí. Myslíš, že takové SaaS se vyplatí dělat?

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole