Než založíte eshop

Nikdy jsem eshop neprovozoval a pravděpodobně ani nikdy nebudu. Okolo mě je několik lidí, kteří vidí, kolik je na internetu shopů a chtějí také jeden začít provozovat. V poslední době hlavně jedna kamarádka. Tak jsem sepsal několik bodů, na které by si měla odpovědět před tím, než se do něčeho pustí.

1) eshop

  • kdo mi ho naprogramuje
  • jakou si koupím doménu
  • kde ho budu mít umístěný
  • aby se dal snadno spravovat
  • jaké na něj mám požadavky, co všechno potřebuji si měnit a nastavovat

2) zboží

  • rozumím tomu co budu prodávat
  • kdo mi ho bude dodávat
  • jaké má ceny
  • jaké má dodací lhůty
  • budu potřebovat sklad
  • budu schopenn zboží doručit do 3 dnů(do více si myslím, že už zákazník nebude mít zájem)
  • co budu dělat s reklamacema, vezme mi to dodavatel zpět?
  • jsou nějaké bonusy pokud odeberu větší množství(slevy atd.)

3) obchodní věci

  • jaká je konkurence
  • kolik chci vůbec vydělat(reálně)
  • kolik musím vydělat, aby se mi to zaplatilo
  • kolik mám peněz do začátku
  • kolik peněz chci investovat na samotný eshop, kolik do reklamy
  • jakou reklamu zvolím
  • budu mít nějaké zaměstnance
  • kolik času denně hodlám tomu věnovat

4) právní věci

  • jakou živnost potřebuji
  • mám zkušenosti s podnikáním? (vím jak vystavit fakturu, dokážu pracovat s nějakým účetním sw)?
  • kdo mi povede účetnictví
  • kdo mi bude psát smlouvy
  • jak se budou řešit reklamace, problémy vzniklé při prodeji

5) funkční věci

  • jak bude proces od objednání po dodání?
  • mám zkušenosti v komunikaci s lidmi?
  • objedná -> kdy zaplatí -> kdy objednáš zboží -> jak se zboží dostane k zákazníkovi -> co když nezaplatí -> dá se zboží vrátit atd.

6) cíl eshopu

  • jaký bude mít zákazník důvod koupit věc u mne
  • čím bude můj eshop lepší než konkurence
  • co bude hlavní prioritou? Velký výběr, doprava zdarma, objednávání bez nutnosti registrace, nízké ceny, rychlá dodací lhůta, rychlé a bezproblémové vyřizování reklamací nebo například unikátní zboží?

Jak jsem psal na začátku. Nikdy jsem sám eshop neprovozoval(maximálně programoval na zakázku), takže budu rád, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, nebo dáte návrh na přidání nějakého bodu na seznam.

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Ondřej Machala napsal:

    Velice pěkně sepsáno. Možná bych přidal tučně ještě jeden hlavní bod a ten by vypadal takto:

    6) cíl eshopu
    Jaký bude mít zákazník důvod koupit věc u mne, čím bude můj eshop lepší než konkurence, co bude hlavní prioritou? Velký výběr, doprava zdarma, objednávání bez nutnosti registrace, nízké ceny, rychlá dodací lhůta, rychlé a bezproblémové vyřizování reklamací nebo například unikátní zboží?

    Pokud nejste schopni najít alespoň jednu věc, kterou jste schopni výrazně přesáhnout veškerou konkurenci tak zvažte, jestli je eshop tou správnou cestou. Spousta lidí už se na vidině rychlého výdělku pomocí eshopu spálila. Pomatujte, že na internetu je konkurence mnohem tvrdší a nemilosrdnější než v reálném životě.

  2. Bug napsal:

    Díky ondro, přidal jsem ho tam

  3. Marrakech napsal:

    OT: jakto, že tvůj twitter zná češtinu a můj pořád píše ago?:))

  4. Jirka napsal:

    Ahoj, četl jsem ty body, sám eshop provozuji a myslím, že vše je ok. Jen podle mě je nejdůležitější, důležitější než mít aplikaci (tu dnes udělá každý a záleží jen na ceně), sehnat pro svůj nápad dodavatele a hlavně takového, který ti zboží doručí do jednoho dne od objednání.
    Sehnat a dostat se k dodavateli je vůbec to nejtěžší, alespoň dle mého názoru.
    Na webu je plno velkoobchodů, ale k těm co se dostaneš na webu, to jsou podle mých zkušeností už několikátí v řadě…

    Jinak bych se eshopu vůbec nebál, každé zboží má svého kupce:-).

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *