Nejdůležitější věc při budování týmu

V podnikání čas od času člověk objeví něco, co jeho podnikání nakopne neskutečným způsobem. Nejen, že povyroste o 10-20 %, ale kompletně změní jeho vnímání a pohled na to, co dělal doposud, a začne to dělat jinak.

Pro mě v poslední době byl takovým kvantovým skokem objevení Facebook PPC a možností, které nabízí. Do mého podnikání z ničeho nic začalo přicházet 11x-13x více lidí každý den za úplně minimální náklady.

Předtím to bylo pochopení profilů osobností. Možná znáte ze školy, či života rozdělení lidí dle temperamentu na cholerika, sangvinika, flegmatika a melancholika. To je takový pěkný základ, ale do podnikání vám to moc nedá. Možná jen to, jak chápat komunikaci, kterou jednotlivé typy osobností vedou. Takže když se někdo na vás naštve a za 2 minuty vás pochválí a vy víte, že to je cholerik, tak je vše v pořádku :).

Mnohem důležitější ovšem je pochopení typů osobnosti z pohledu jak vytváří hodnotu. Proč hodnotu? Protože to je to, o co v podnikání přeci jde. O vytváření hodnoty a její následnou směnu za protihodnotu v podobě zboží, produktů, či peněz.

Každý tuto hodnotu vytváříme jinak. A to nejdůležitější je, abychom ji vytvářeli tam, kde máme naše nejsilnější stránky, ne ty nejslabší. O to druhé se úspěšně snaží školství. Kolikrát jste slyšeli – „Jakto, že máš 3 z dějepisu, mazej do pokoje šprtat dějiny.“ To, že má jedničku z matematiky a fyziky a doma si s lega sestavil malé město, už je jim jedno. Takže z takového dítěte vyroste člověk, který má sice velmi průměrnou znalost dějepisu, ale jeho vášeň a to, v čem vyniká je pošlapáno.

Naopak, pokud člověk začne vylepšovat, co je jeho nejsilnější stránka, tak mu to nepřijde jako učení nebo práce. Přijde mu to spíše jako zábava. A okolí to vidí. Také v této činnosti začne excelovat a překračovat šedý průměr, což je ještě více vidět a cesta vzhůru je jasná.

Těchto typů osobností a různých testů, jak je určit, je spousta. V ČR je asi nejpopulárnější Profil dynamiky bohatství. Tento test rozděluje lidi do 8 různých typů dle jejich silných stránek. Druhým velmi oblíbeným testem je Strenghts finder, k němuž vyšla i kniha, kde je vše popsáno, jak využít informací o vašem profilu, který z testu získáte. Další používané jsou Kolbe, MBTI, DISK a další.

Je jedno, který si vyberete (doporučuji první dva jmenované), mnohem důležitější je, jaký význam to bude mít pro vás a vaše podnikání.

Nejprve musíte poznat sebe. Musíte pochopit, jaké jsou vaše silné a slabé stránky. Na co se zaměřit a co naopak delegovat a vůbec nedělat. Já osobně jsem třeba profil Tvůrce. A to dosti silný. Tento profil se vyznačuje tím, že rád vytváří produkty, nejlépe několik najednou. Také trošku žije s hlavou v oblacích. Z toho plyne také to, co bych měl v podnikání dělat a čím vytvářím právě tu hodnotu. A to je vytváření produktů. No a to je přesně to co dělám :). Vytvářím softwarové produkty (AffilBox, SupportBox), vzdělávací produkty (Kniha, školení, on-line kurz).

Jenže tím, že něco vytvořím ještě nic nevydělám. Když budu od rána do večera jen vytvářet nové a nové věci, tak se o nich nikdo nedozví a nikdo je nekoupí. Také nebudu odpovídat na maily a telefonáty zákazníků, protože budu pouze vytvářet další produkty.

Zde vstupuje do hry tým a jednotlivé, vzájemně se doplňující profily. Nejprve jsem potřeboval, aby ty produkty někdo programoval. Ideálně aby to byl Mechanik, který rád vytváří a optimalizuje systémy. Následně jsem potřeboval někoho, kdo by pečoval o zákazníky a zde jsem našel báječnou Katku, která je mix Mechanika a Podporovatele. Takže pomáhá zákazníkům vylepšit jejich systém (podnkání) díky zakomponování naší aplikace a ještě s nimi naváže skvělý vztah.

Potom potřebuji někoho na účetnictví a podobné finanční záležitosti, kdy se kam co má poslat vyplnit atd. Na to je ideální Obchodník, či Lord. No a aktuálně hledám na pozici obchodníka do firmy nového člověka, který by měl být Podporovatel a částečně také Hvězda, či Spojovatel. Tímto budu vědět, že to je člověk, u nějž opravdu budou využity ty jeho nejlepší schopnosti.

Pokud jste jiný profil, tak si dokážete vybudovat okolo sebe obdobný tým, který podpoří to, v čem vy jste nejlepší. Pokud jste například Mechanik, milující čísla, tak by bylo dobré vystavět firmu na tom, že budete vytvářet reporty, hledat v nich souvislosti a toto prezentovat svým klientům a tím pomůžete v růstu jejich podnikání. Potom možná na to vytvoříte nějaký software, který bude vytváření reportů optimalizovat a automatizovat, k čemuž si přizvete Tvůrce. Ale protože koukáte do tabulek, tak to bude chtít nějakou Hvězdu, která vaše výsledky půjde prezentovat na konference a ukáže jaký přínos vaše zjištění z reportů pro klienty má a přivede vám další zákazníky.

Vždy využívejte těch nejlepších stránek každého člověka. Budujte tým a vzájemně si pomáhejte nahoru. Budujte tým co nejvyváženější, aby v něm ideálně byly obsaženy všechny faktory. Samozřejmě každý typ firmy má své specifika, takže má firma coby technologická, bude mít více lidí na levé straně, než na té pravé (v Profilu dynamiky).

Každý zakladatel má tendenci přitahovat zejména lidi, kteří jsou mu nejvíce podobní, protože si s nimi nejlépe rozumí. Ale kdybych měl ve firmě 4 další Tvůrce, tak bychom měli krásné vybájené produkty, ale žádného zákazníka a umřeli bychom hlady. Naopak s těmi opačnými póly se nám špatně komunikuje a nechápeme je a proto je ve firmě moc nechceme (máme pocit, že nás brzdí, odvádí od našeho záměru apod.).

Pro mě bylo například utrpením účetnictví, doklady, dohledávání plateb atd. Nyní mám skvělou účetní a nastavil jsem si s ní komunikaci a věci tak, že mi účetnictví nezabere více než 5 minut každý měsíc a to včetně zkouknutí reportů, co mi zašle. Takže vím, že o tuto část mé firmy je postaráno a já mám klid, čas a prostor věnovat se užitečným věcem, ve kterých vynikám.

A ještě poznámka na závěr. Nic neberte absolutně. Tyto profily jsou pouze nástroj, který vám může ukázat cestu. Pokud se rozhodnete vybírat a posuzovat kolegy podle něčeho jiného a bude vám to fungovat, tak super!

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. David napsal:

    To je fakt pravda. Díky za článek, docela mi to teď šroubuje v hlavě. 🙂

  2. Daniel Král napsal:

    Super článek Mário.

Napsat komentář: Jan Profík Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *