Microconf Europe 2013

O víkendu jsem se zúčastnil nejlepší konference, na jaké jsem kdy byl – Microconf Europe 2013. A abyste nebyli ochuzeni o to co jsem se dozvěděl, tak tu pro vás mám report spolu se zápisky a informacemi.

Konference byla zaměřena na drobné podnikatele, kteří vyvíjí software a prodávají ho. Většina lidí vyvíjí aplikace pro mobily, několik účastníků tvoří desktopové aplikace a jen minimum vyvíjí webové aplikace. Většina těchto lidí poslouchá podcast Startups for the rest of us, který se zabývá právě vývojem aplikací.

Skladba přednášek byla perfektní, všichni řečníci mluvili v číslech, říkali reálná fakta a zkušenosti i akční kroky, které mohl kdokoliv uvést do praxe. To samé i účastníci konference, se kterými jsem měl tu možnost se pobavit. Všichni otevřeně mluvili o svých businessech o úspěších, prohrách, o tom co se jim aktuálně nedaří, nebo kolik vydělali za poslední měsíc. Nepamatuji si, že by se mi něco podobného stalo na nějaké konferenci, nebo setkání v ČR. Já osobně se s ničím netajím a vše říkám otevřeně, protože věřím, že to dalším lidem může pomoci.

Vzhledem k tomu, že již máme několik produktů a stovky zákazníků, tak jsem měl pocit, jako bych v ostatních účastnících viděl sebe před dvěma roky. Kdy jsem hledal nápad, nebo způsob jak jej prodávat. Mnoha lidem jsem pověděl svůj příběh, dal rady do začátku a pomohl s problémy, které řeší a které jsem již kdysi vyřešil. Dokonce jsem od čtyř účastníků dostal pobídku, abych na příští Microconf vystoupil s local success story :). Uvidíme co se s tím dá dělat :).

V pátek před konferencí se konala neformální večeře, které se účastnil opravdu velký počet lidí. Já jsem si sedl rovnou ke stolu s Robem a pokecal trošku s ním o tom, jaké slasti a strasti při tvorbě softwaru jsou. I ostatní přísedící byli borci, co např. dělali v Google, který po 4 letech opustili, aby mohli dělat na vlastních aplikacích. Super příběhy a super zábava.

Pojďme ale na přednášky.

První přednášku měl Rob Walling (softwarebyrob.com, @robwalling), který konferenci pořádal. Jeho přednáška měla název How to 10x in 15 months a ukázal v ní grafy, čísla, profit ze své aplikace HitTail. Tento nástroj pro hledání témat, které zajímají vaše čtenáře, koupil za $30.000 a dále jej rozvíjel. V přednášce prošel kompletně celým procesem od prvního měsíce, až po současnost o tom, jak měnil pricing, jaké marketingové metody využíval atd. Ale hlavně také jaký to přesně mělo dopad a jak to měřil. Jeho přednáška pěkně kopírovala mé zkušenosti z vývoje a prodeje SaaS aplikace, tak jsem si příjemně validoval to co jsem si už vyzkoušel sám. Další zápisky z jeho přednášky.

Druhou přednášku měl Robův kolega z podcastu Mike Taber (singlefounder.com@singlefounder). How to Sell Anything to Anyone zní velmi dobře, kdo by nechtěl prodávat cokoliv by chtěl. Mike zaujal hned na začátku, kdy řekl příběh, jak dokázal prodávat frkačky, které nikdo nechtěl za $1 a za 4 hodiny jich prodal asi 500. Byla to dobročinná akce, ale Mike k tomu přistoupil z marketingového úhlu pohledu a pokládal ty správné otázky, na které se nedalo říci ne. Ani u tak obtěžující věci, jako je frkačka v rukou dítěte. Detailní poznámky z přednášky zde.

Následoval jediný řečník, kterého jsem předem neznal – Andy Brice (successfullsoftware.net@successfulsw). Andy ve své přednášce 8 years of Software Marketing Experiments popsal rozličné marketingové metody, které během let zkoušel. Osobně mě tato přednáška zaujala ze všech nejméně a nezapsal jsem si žádné věci, které bych chtěl osobně uvést do praxe. Takže vás odkážu na poznámky.

První den uzavíral Adii Pienaar (adii.me@adii) s přednáškou How To Build Any Startups With Zero Budget.  Adiiho jsem začal sledovat teprve před pár měsíci, kdy opustil pěkně placené místo ve WooThemes (které založil) a vydal se budovat nový startup. Nový startup PublicBeta je vzdělávací aplikace a sdružuje spoustu úspěšných podnikatelů, kteří se dělí o své znalosti a zkušenosti z podnikání. Velmi zajímavé byly způsoby, jak ověřoval, že o projekt bude zájem a jak udělal minimální životaschopný produkt, který nabídl zákazníkům. Koncept, který jsem si odnesl je, chtít hned při registraci kreditku, což odfiltruje opravdu jen ty co mají zájem. Další poznámky.

Po prvním dni následovala párty v klubu Vodka. Po krátkém bloudění se mi podařilo místo najít a akci jsem si užil. Piva tekla proudem a konverzace rozhodně nestála. Vždy mě fascinovalo bavit se s lidmi z jiných zemí o politice, dění v Evropě apod. Co země, to jiný názor. No a po několika pivech ty názory začaly být velmi podobné u všech zúčastněných :).

Neděle začala v parádním tempu, protože jako první nastoupil Peldi Guilizzoni (blogs.balsamiq.com/peldi/@peldi), který v The Tools We’ve Used to Grow From Zero to Seven Figures představil všechny nástroje a techniky, které použili při budování balsamiq. Také mě zaujalo to, jak řeší deployment a testování. Navíc si odnáším několik tipů na užitečné aplikačky, zejména jsem u nás nasadil HipChat. Také mají pěkně sepsané procesy uvnitř firmy, kdo co dělá, s čím se lze na něj obracet atd. Něco obdobného sepisujeme u nás taky, takže skvělá inspirace. Další zápisky zde.

SEO není zrovna můj miláček, nikdy jsem do něj neproniknul a poslední změny sleduji jen poočku. Proto přednáška Dave Collinse (softwarepromotions.com@thedavecollins) SEO Demystified: Practical Techniques That Produce Astonishing Results byla pro mě osvěžením a aktualizací novinek posledních dní. Dave je velmi vtipný člověk a jeho britský humor je pecka. V přednášce se zaměřil zejména na (not provided) a jak dělat SEO v blízké budoucnosti. Další informace.

Jediná žena mezi přednášejícími a současně manželka Roba – Sherry Walling (sherrywalling.com@zenfounder) – nám ukázala, že nejen technické informace jsou důležité, ale že je třeba se také zaměřit na sebe. Jak se vyrovnat s obrovským stresem a zátěží, které s sebou budování firmy, či projektu nese. Ve své přednášce Don’t Burn-up in the Launch: Staying Emotionally and Relationally Healthy While Launching Your Startup, se zaměřuje také na to, jak si udržet zdravý vztah s okolím a se svým životním partnerem. Sám s tím občas bojuji, že bych chtěl pracovat více, ale naštěstí mám báječnou přítelkyni, která mě usměrní a nenechá mě :). Detaily z přednášky zde.  

Dan Andrews & Ian (@TropicalMBA@AnythingIan) se svou What Operating System Powers Your Business původně na konferenci vůbec neměli být, ale nějak letěli okolo, tak se zastavili :). A dokonce z toho byl můj největší přínos této konference pro mě, protože podrobně rozebrali jejich SOD – Strategic Operating Document, ve kterém mají poznačeno jak přesně funguje jejich firma. Do víkendu jsem je slyšel o tom mluvit pouze v podcastu, ale moc jsem si to neuměl představit. Dnes už umím a už pracuju na svém vlastním dokumentu. Další poznámky.

Poslední přišel na řadu Patrick McKenzie (kalzumeus.com@patio11) s Building Things To Help Sell The Things You Build a nezklamal. Patrick stojí za software pro tvorbu bingo karet Bingo Cards Creator. Zde jedna velmi dobrá rada. Pokud se rozhodnete dělat software, tak vždy cílit na B2B, je tam více peněz a jsou zvyklí platit. B2C jde taky, ale je to dřina. Patrick se bavil i o metrikách, jak takovou SaaS aplikaci měřit a co u ní sledovat. Velmi pěkné bylo jeho povídání, jak skončit s konzultacemi a místo toho raději udělat info-produkt. Zápisky z jeho přednášky jsou zde.

Parádní byl také Twitter feed, kde účastníci vypíchli ty největší zajímavosti. Doporučuji si jej prohlédnout.

Když se měnili řečníci, tak aby se vyplnil čas, probíhaly 15-20 minutové tzv. Tardowns (Cupovačky :)) Kdy někdo z publikal zakřičel URL svého webu a borci mu řekli co na ní upravit a vylepšit. V neděli proběhl také jedne UX Teardown, kde místo webů mohl kdokoliv přihlásit svou aplikaci a ta byla potom zkritizována. Přihlásil jsem se jako jediný, takže jsem si také užil svých 15 minut slávy na pódiu mezinárodní konference :). Nakonec z toho naše aplikačka vyšla velmi pěkně, pár drobností (ikonky na tlačítkách, změna jazyka, název položky v menu) jsme již upravili.

Doporučuji každému si na příští ročník konference zajet. Je to sice nejdražší konference, na jaké jsem byl (15tis. za lístek), ale ty informace, atmosféra i účastníci byli naprosto výborní. Mohl jsem tam pokecat s lidmi, které poslouchám jen v podcastu, nebo čtu jejich blogy. A to odhadem rovnou se 75 % těch co sleduji.

Zasílat články o podnikání e-mailem

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole