Jak se stát z freelancera podnikatelem

Začal jsem psát komentář na blogu Michala Hardyna s otázkou Jak se vypracovat? Jak jsem psal odpověď, tak jsem se trošku rozepsal a přišlo mi vhodné to uložit, aby se to v komentářích neztratilo. Takže tady je můj pohled, jak se vypracovat z freelancera (a také v tom můžete nalézt cestu, kterou jsem šel já).

Cesta k podnikání je směs malých krůčků a vždy v určitém čase větší změny v myšlení a pak zase drobné krůčky.

Albert Einstein říkal, že pouze blázen dělá stále ty samé věci a očekává jiné výsledky. Takže bez té změny to nejde.

Freelancer mění svůj čas za peníze. V každém oboru se dá najít „produkt“, který umožní aby ty peníze nebyly přímoúměrné času.

Pokud jsem super copywriter, tak můžu udělat školení copywritingu. Pokud jsem programátor, můžu udělat plugin do wordpressu, pokud jsem projektový manažer, můžu se chopit nějakého projektu, kde budu mít procenta z celkového obratu.

Ve chvíli, kdy člověk odváže svou odměnu od času, tak mu najednou rychleji začne stoupat to kolik si za daný den / týden / měsíc vydělá. A některé činnosti se mu prostě přestane vyplácet dělat. Takže začne delegovat. Tu si najme grafika. Tu uklizečku. Jen na pár hodin za týden. Buď na práce, které neumí, nebo kde je někdo lepší než on za lepší / stejnou cenu. Zrovna včera Petr Chodelka napsal pěkný článek, jak si vytvořit tým.

Díky tomuto se naučí delegovat práci, naučí se řídit lidi, kontrolovat jejich výsledky a budovat tým. Díky času, který takto ušetří (a vyšší kvalitě, díky dalším odborníkům) si bude moci dovolit najmout svého prvního full time zaměstnance. Který bude 100% zainteresován na chodu firmy, uvidí, co se tam každý den děje a dokáže tak lépe pomoci zákazníkům / kolegům / šéfovi.

Postupně člověk vybuduje team lidí, kteří mu pomáhají, zastupují ho, posunují firmu kupředu. Nyní nastoupí do hry procesy a systémy. čím je více lidí ve firmě, tím více různých situací může nastat. A skrz lidi se škáluje hůře, než například skrz software. Proto je potřeba udělat systém, který tuto automatizaci dodá i do té lidské roviny.

Příklad takového systému může být třeba dokument pro nové zaměstnance. Místo toho, abyste s novým zaměstnancem vše procházeli, všude ho registrovali atd., tak mu dáte dokument, který si přečte a kde je napsáno, jak firma funguje, co dělá, jak spolu komunikujeme, na čem nám záleží, jaké aplikace používáme, kde si má vytvořit účet, kdo za co zodpovídá atd. Tento dokument vylepšujeme neustále, takže s každým novým člověkem je to hladší a hladší a jeho začlenění do firmy je rychlejší. To co dříve trvalo 14 dní, je dnes za odpoledne a máme jistotu, že má účet všude kde jej bude potřebovat.

A dalším krokem potom je nabrání manažera/ů. Kdy kompletně chod firmy (nebo její části, třeba marketingu / sales / podpory / výroby apod.) se předá schopnému člověku, který tuto část rozvíjí sám a jen jednou týdně / měsíčně / kvartálně se zodpovídá majiteli / řediteli a plánují další postup společně. Na úroveň s manažery jsem se zatím nedostal, takže to je něco, kam aktuálně směřuju. Až tam dojdu, tak vám o tom povím :).

No a každé to stádium má určité požadavky na znalosti a zkušenosti člověka. Takže je potřeba neustále se vzdělávat a makat na sobě. A hlavně studovat pouze to, co v danou chvíli pomůže. Je na nic studovat, jak vybudovat start-up za 1mld $, když neumím delegovat práci. Just in time learning.

A co vy? Jak jste se vypracovali vy? Nebo ve které fázi právě teď jste?

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • Forex_King 11.05.2015 14:58

    Hezky napsáno, Mario, ale nezaznělo tu, kde vlastně ty zaměstnance seženeš? Jak seženeš kvalitní, ale především spolehlivé zaměstnance? Zdá se mi, že „na blind“ je to velice obtížné, dle mé zkušenosti.

    • Mário Roženský 11.05.2015 15:08

      Já se neustále ptám v mém okolí. Sděluji, koho hledám a někdo mi jej doporučí. Pak je to o otestování a vyzkoušení.

  • Jakub Herrmann 17.03.2015 20:41

    Ahoj Mário,

    opět super článek 😉

    Zajímalo by mě, jestli aktivně řešíš vzdělávání lidí v týmu a posíláš je na školení, apod.? Nebo máš tým lidí, kteří se vzdělávají sami, bez tvé iniciativy?

    • Mário Roženský 17.03.2015 22:35

      Máme v teamu aktivní sdílení kvalitních článků / videí / webinářů. Vzájemně si je přeposíláme, podle toho komu nejvíc sedne. Také já sdílím všechny vzdelávací produkty, které mám nakoupeny (pár desítek). Drtivá většina jich je zahraničních. Což trošku souvisí i s tím školením. Nemáme na to zatím úplně nějaké pravidlo. Vzdělávání maximálně podporuji, ale v ČR nejsou moc kurzy, které by mě zaujaly a někoho posunuly v hard skillech. A na letenky do zahraničí, kde to vyjde na 20-50k zatím nemáme budget. A stejně to tam je naživo hlavně o networkingu a to zase nekoresponduje s našim zaměřením na CZ+SK. A tady je to tak malé, že je jednodušší si domluvit individuální schůzku / školení :).

  • Mário Roženský 17.03.2015 14:52

    Martin – ano učil, ale pouze v mé oblasti zájmu a schopností. U mě osobně je to třeba affiliate marketing a online marketing.

    Ale do začátku člověk musí dělat vše. Web, emailing, affiliate, účto atd. :)

  • Martin 17.03.2015 14:32

    Kdyby jste začínal, učil by jste se i „hard skill“ třeba nějaký problém schválně nedelegoval programátorovi, ale zkusil by jste ho sám vyřešit ze vzdělávacích důvodů?

  • Martin 17.03.2015 14:08

    Mário, já jsem narazil na jednu základní věc, o které se při podnikání moc nemluví, ale v začátcích je to úplně to nejdůlěžitější.

    Celý život jsme nuceni někoho poslouchat a řídit se pravidly, nejdříve ve škole, potom na vysoké nebo třeba v práci. Musíš vstát v 7:00, abys byl ve škole v 8:00, musíš jít na hodinu, musíš napsat písemku, musíš, musíš, musíš.

    A pak, když jsem chtěl začít podnikat jsem narazil na katastrofický problém: „nemusíš“. Nemusíš ráno vstát, nemusíš přes den pracovat, nemusíš nic. Většina lidí na podnikání vidí tu výhodu, že budou moci dělat co chtějí. A tak vstanou v 10:00, koukají se na telku, zajdou si na jídlo a flákají se. Ale tohle samozřejmě nefachá.

    Já jsem strávil půl roka doma na kanapi a došel jsem k závěru, že si musím najít práci, že tohle nezvládnu. A při práci teď nemakám na novém podnikatelském nápadu, ale na něčem jiném.

    Makám na řízení života, to je moje bokovka. Ráno se snažím vstávat v 5:00 a chodit spát ve 23:00, 6 hodin musí stačit. Dneska jsem se na to vykašlal a spal jsem o hodinu déle, jsem na to naštvaný a potřebuji to změnit.

    Píšu si plány, co chci za den stihnout, organizuji čas, a i když o víkendu nemusím, vstávám brzo ráno. Ale furt tam jsou mezery.

    Jen chci říct, nejdůlěžitější u podnikání je podle mě naučit se dělat věci, co chci, ale nemusím. Naučit se být sám sobě pánem. Teprve potom se podle mě dá něco dosáhnout…

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole