Jak jsem téměř zkrachoval: Finance

Pokud jste nečetli úvod k tomu, jak jsem se dopustil několika chyb současně a ty téměř vedly k mému krachu, tak si jej určitě přečtěte předtím, než budete číst o mé první chybě. Dostanete tak větší nadhled co a proč se stalo.

Finance jsou pro podnikání stejně důležité jako krev pro člověka. Jakmile přestane téci, člověk umře. Stejně tak je to s firmou. Je důležité si hlídat stav účtu, cash flow, půjčky a spoustu dalších věcí o kterých jsem do té doby neměl ani tušení.

Jak jsem to řídil do té doby? Velmi jednoduše :). Položil jsem si otázku – Jsou peníze na účtu? A když odpověď byla kladná, tak se investovalo. Platila se PPC reklama, hledal jsem nové lidi do týmu, zkoušel nové softwarové nástroje. V případě, že tam peníze nebyly, tak se nic z toho nedělo. Což mělo dopad na příjmy a zisky v dalších měsících. A z toho plynulo naprosté kolísání příjmů. Jeden měsíc super a další totalní propadák.

Také když jsem spustil nějaký nový kurz, nebo projekt, tak ve chvíli, kdy jsem jej spouštěl, věnoval jsem se mu naplno. Do kasičky připlulo pár set tisíc, potom jsem se vrhnul na jiný projekt a předchozí projekt zapadl prachem. A spolu s tím také vyschla studánka. Příjmy z jednotlivých projektů potom vypadaly jako zubatá pila. Nejprve to rostlo, pak jsem přeskočil jinam a příjmy spadly.

To vedlo k neustálému honění za dalšími a dalšími projekty. Dělání dalších launchů. Každý měsíc start na nule. Naprostá nepředvídatelnost.

Poznáváte se v některé části? Nebo možná ve všech? Také nemáte naprosto tušení, co přijde příští měsíc?

Dashboard

První krok, který bylo nutné udělat bylo zjistit, jak jsem na tom, co nám přináší kolik peněz a kde tečeme. Vzal jsem jednoduchý dashboard, který jsem rozšířil o spoustu dalších čísílek. Rozpadl statistky příjmů po jednotlivých projektech a vše načítal v reálném čase. Takže se nyní můžu podívat z mobilu, počítače, nebo klidně televize a hned vím, jak si stojíme. Také můžu libovolně nastavovat datum a srovnávat daná čísla s libovolným předchozím obdobím.

Aktuálně sleduji odděleně oba hlavní software – AffilBox, SupportBox. Dále on-line kurzy Affiliate Academy, E-mail ninja a off-line školení. A poslední číslo je affiliate propagace cizích produktů.

Stejně tak jsem si detailně rozpadnul náklady. Nyní sleduji náklady na mzdy, ppc, software, služby a affiliate.

Takto nyní vypadá náš základní dashboard

dashboard

Potom samozřejmě u každého software máme interní statistiky, které mi ukazují metriky důležité pro SaaS aplikace.

No a začal jsem si také vést excelovou tabulku, kde si vypisuji důležité ukazatele každý měsíc. Jen namátkově je to třeba návštěvnost webů, počty vydaných článků, podcastů apod. Potom počet followerů a liků na sociálních sítích a další informace, které mi slouží spíše pro historickou referenci, než pro nějakou hlubší analýzu. Ale dají se v nich nalézt závislosti růstu počtu followerů na počtu postů na sociálních sítích a spousta dalších vzájemně relevantních ukazatelů.

Takto vypadá jeden z reportů, které si chystám každý měsíc

kpi

Když už jsem věděl, jak jsme na tom, tak bylo na čase začít pracovat na stabilizaci a predikovatelnosti. A také začít težit z toho co již máme.

Opakované prodeje

Od prosince jsem se začal zajímat o PPC na Facebooku. Pokud je ještě neznáte, tak jsme s Davidem Lorinczem připravili v prosinci placený webinář, kde jsme představili fintičky, co vám mohou pomoci a zodpověděli dotazy.

Ze začátku jsem koukl na pár webinářů a potom si koupil dva super drahé zahraniční vzdělávací kurzy o PPC na FB. Totálně mě to vtáhlo. Ty možnosti cílení, remarketingu a hlavně ty nízké ceny. Během vánoc jsem byl pohlcen.

Proč mě to tak nadchlo? Protože jsem konečně objevil zdroj trafficu, který je relevantní a je ho dost pro to, co dělám. Problém v mém oboru affiliate marketingu a je, že jej ve vyhledávačích hledá strašně málo lidí. Takže reklama přes AdWords a Sklik je velmi neúčinná.

Na co jsem potřeboval traffic? Od léta loňského roku makáme na “Mašince”, neboli způsobu, jak komunikujeme se zákazníky zcela automaticky je rozdělujeme do segmentů a následně jim Mašinka prodává naše produkty. No a právě pro tuto mašinku byl ten traffic potřeba. (Více o tom jak funguje Mašinka třeba někdy příště)

Pár měsíců mi trvalo PPC zvládnout a pochopit základní principy fungování a efektivního vytváření publika, abych neplatil více, než je nutné. Následovalo drobné vyladění Mašinky a vše se najednou uvedlo do pohybu. A zákazníci přichází a kupují produkty.

Spolu s dashboardy a excelovými tabulkami dokážu s dobrou dávkou pravděpodobností říci, kolik se kterého produktu prodá příští měsíc. Vím že jeden e-mail dokážu získat za méně než $0.50, tedy nějakých 12 korun. Z toho se tedy krásně dá spočítat jakých konverzních poměrů potřebuji dosáhnout u dalších produktů, abych byl ziskový.

Například u knihy kde mám konverzní poměr okolo 5 %, tedy každý 20. si knihu koupí vychází náklady na jednu objednávku cca 240 Kč, takže při ceně 590 Kč mám ještě 100 % profit.

Takovýchto produktů mám spoustu pro různou úroveň znalostí affiliate marketingu. Pokud se člověk pouze lehce zajímá, tak je pro něj vhodná právě kniha. Pokud už affiliate má a chce jej vyladit, může přijít na mé školení. Jestliže mu už krásně funguje a hledá čistě inspiraci, je pro něj vhodný záznam z mé konference. A mnoho dalších.

Poučení

Poučení z mé první chyby je najít, kde nám penízky přitékají a kde naopak odtékají. Obě dvě části opravit a doplnit řadu dalších produktů pro lidi, kteří jsou v různé části nákupního procesu a také znalostí v daném oboru.

Důležité je k číslům se pravidelně vracet a sledovat trendy, co se kam vyvíjí a když nalezneme výkyv, tak si položit otázku proč nastal, co může být příčinou a jak jej využít v dobrém i zlém.

Nyní bedlivě sleduji tok financí. Vím, že je to má neskutečně slabá stránka a proto si na ni dávám pozor, aby mi nebodla dýku do zad.

Přečtěte si také ostatní díly této série:

Jak jsem téměř zkrachoval: Úvod
Jak jsem téměř zkrachoval: Finance
Jak jsem téměř zkrachoval: Mnoho rozdělaných projektů najednou
Jak jsem téměř zkrachoval: Lidi
Jak jsem téměř zkrachoval: Sledování, plánování, řízení

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

  • Petr 17.12.2015 13:28

    Myslel jsem si, že u tak zkušeného člověka, jako jsi ty, se nemůže stát, že by jsi měl zkrachovat. Očividně je vše možné. No hlavní je, že jsi se z toho poučil a píšeš o tom seriál, který chvílema i zajímavý.
    Já osobně již od začátku si vedu aspoň stručný soupis financí, abych věděl, odkud peníze tečou a kam zase odtékají. Mám tak nějak rád věci pod kontrolou a je také dobré se připravit na budoucnost, kdy bude potřeba finance jště lépe zvládat. Myslel jsem, že velký hráči, to dělají již automaticky :) .

    • Mário Roženský 17.12.2015 13:54

      O tom to právě je :). Nemyslet si, že je člověk nepřemožitelný. Furt je pouze člověk, který se dopouští chyb. A každý z nás je jiný. Ty jsi orientovaný na finance a hlídáš si je. Já zase na produkt a jeho tvorbu. Tudíž finance jsou u mě až na 57. místě a jejich sledování jde mimo mě.

      Právě v odhalení těch svých slabých stránek a zařízení mechanismu, který to podchytí a podpoří je to oč tu jde.

      • Petr 23.12.2015 18:15

        Tak já si nemyslím, že je člověk nepřemožitelný. Přeci jen Murphyho zákony to dokazují :) . Jen jsem si myslel, že člověk s tvými zkušenostmi, si již problémem s financemi prošel a již má tedy tendenci je detailně kontrolovat a zkoumat věci kolem nich.

  • Michal 17.12.2015 12:53

    Ahoj, moc jsem nepochopil ten příklad s knihou – pokud jsou náklady na získání zákazníka 240Kč a kniha stojí 590Kč, tak nějak nevidím ten 100% profit? Co náklady na tisk knihy?

    • Mário Roženský 17.12.2015 13:53

      Náklady na tisk jsou velmi nízké oproti ceně (komplet se vším všudy cca 40 Kč). Zanedbal jsem to stejně jako výkyvy ceny v týdnu a přepočet dolarů na koruny. Ber to orientačně. Je celkem jedno, zda to je 80, nebo 120 %.

  • Víťa Válka 17.12.2015 10:05

    Moc hezky si to narovnal. Opravování výdajů a příjmů dělám asi 2-3 roky ve svých mašinkách i osobních financích a funguje to. Takže držím palce!

    • Mário Roženský 17.12.2015 10:47

      Děkuji Víťo

  • katka 16.12.2015 19:25

    Zaujímavé inšpirujúce, porozmýšľam ako to zapojiť. My sme zase riešili situáciu veľa práce a malé finančné ohodnotenie, tiež sme zobrali kalkulačku a spočítali, čo koľko nosí a koľko to zaberie času,…došli sme že 30 % obratu nám zabralo 70 % času, dosť brutálne, tak sme sa tých 30 % obratu zriekli a získali sme čas…

    • Mário Roženský 17.12.2015 10:47

      Klasické paretovo pravidlo. Já jsem něco podobného udělal teď na podzim s projekty. Ty co braly >50 % času a přiváděly <30 % hozeny na autopilota a hotovo :). Paradoxně jeden začal fungovat 4x lépe, než předtím :).

  • Dan Trzil 16.12.2015 19:03

    Diky za sdileni Mario, rozhodne uzitecne lekce pro kazdeho podnikatele.
    Zajimalo by me co pouzivas na automatizaci tech mesicnich excel reportu? Nebo to updatujes kazdy mesic manualne?

    • Mário Roženský 17.12.2015 10:46

      Ty reporty aktualizuji ručně. Zabere to tak 20 minut těch několik reportů. Ale nad každým číslem se musím zamyslet a občas si všimnu nějaké souvislosti, které bych si jinak při automatickém reportu nevšiml.

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole