Investora Ano / Ne ?

Svou první firmu jsem založil před více než 11 lety. Tehdy jsem byl ještě programátor a dělal jsem zakázky, které jsem potřeboval fakturovat. Takže firma mi posloužila jako fakturační nástroj, protože mě nebavilo podepisovat dohody o provedení práce.

Časem jsem začal přidávat vlastní weby, které jsem dělal po večerech a zkoušel jsem si na nich co se dalo. Byla to různá MFA a další srandy s větším, či menším úspěchem (viz. můj post z roku 2008).

Některé byly úspěšnější, některé méně. Vždy jsem do nich investoval zejména svůj čas a následně i trošku peněz skrze reklamu. Ale vše rostlo pomaličku tím, jak jsem reinvestovatl zpět vše, co se vydělalo.

V roce 2011 jsem takto spustil AffilBox, který má dnes stovky platících zákazníků a roste velmi příjemných 30 % meziročně. Do AffilBoxu jsem také vždy reinvestoval zpět finance, které vydělal. Postupně jsem jej bootstrapoval až tam, kde je nyní. Dokonce asi půl roku poté, co jsem jej spustil, přišla nabídka na odkup (viz článek). Od té doby jich bylo ještě několik, ale neměl jsem potřebu pro vstup externího kapitálu a dělení se o firmu.

Při tvorbě AffilBoxu jsem se spoustu věcí naučil a spoustu věcí udělal špatně. Jsou to velmi zajímavé (a drahé) lekce. Některé z nich třeba „blokují“, aby AffilBox rostl rychleji. Nicméně snažím se z těchto chyb poučit a z toho co jsem věděl, jsem postupně vybudoval FAPI. Svůj 50% podíl jsem následně po roce a půl prodal a měl jsme za sebou svůj první velmi pěkný exit.

Poté jsem se naplno pustil do tvorby nového software SupportBox. Opět financovaný z vlastních peněz. Příběh mých zkušeností s vývojem SaaS aplikací shrnuje pěkně tento podcast z loňského roku.

Nikdy jsem si v minulosti neuměl dobře představit, že bych do firmy pustil investora. Lákalo mě to, ale nerozuměl jsem tomu. A také mi přišlo absurdní, že nějaký startup, který nemá produkt a má pouze nápad dostane 10 milionů. Také jsem před lety neuměl dost efektivně řídit lidi a škálovat marketing, takže i kdyby mi někdo nalil pár melounků, nevěděl bych, co s nimi efektivně udělat.

Poslední tři týdny trávím zkoumáním jak fungují investice do firem, co je důležité, co naopak nikoliv. A moje nevole vůči tomuto způsobu financování velmi povolila. Naopak mi to přijde čím dál zajímavější. Dokonce velmi reálně uvažuji o vstupu investora do SupportBoxu. Vidím v tom obrovskou příležitost, jak násobně urychlit růst.

Nedávno jsem koupil doménu SupportBox.com, abych mohl realizovat expanzi do zahraničí. Ta si vyžádá opravdu velké množství peněz a budou potřeba velmi rychle.

Také mám velmi silnou vizi, kterou mi potvrzují také zákazníci, kam přesně produkt směřovat a vzhledem k tomu, že se nám úspěšně daří získávat čím dál větší zákazníky, tak je potřeba rozrůst také tým.

Daří se nám velmi pěkně škálovat marketing a spolu s tím také roste revenue. Aktuálně je SupportBox na úrovni cca 50 % měsíčního obratu AffilBoxu. Pokud bude nastavený trend pokračovat, tak by jej měl na jaře příštího roku předhonit.

Když jsem studoval co je pro investora důležité, jaké jsou podmínky atd., tak mi z toho krásně vychází, že SupportBox je přesně v té fázi, kdy to má pro obě strany super smysl.

Objevil jsem dvě skvělá videa, která obsahují zlaté cihličky a každému, koho tato tematika zajímá doporučuji je shlédnout.

Andrej Kiska z Credo Ventures na iCollege

Viktor Fischer z Rockaway

A ještě jedno pěkné vysvětlení v angličtině

Několik nejdůležitějších poznatků, které jsem si odnesl:

– Každé investiční kolo sebere cca 10-30 % firmy
– Investor chce, aby poté co zainvestuje, se valuace firmy během 12-18 měsíců zdvojnásobila
– Než se získá investice, tak to zabere minimálně 6 měsíců

Další super zdroj informací jsou Pitch Decky známých firem, které již investici v minulosti dostaly. Doporučuji podívat se na ty nejznámější pěkně pohromadě zde.

Je to problematika, která mě aktuálně velmi zajímá. Kdybyste se mě zeptali před půl rokem, řekl bych vám, že investora určitě ne. Dnes už je můj názor odlišný. Vše má své klady i zápory a věřím, že pokud se najde ten správný partner, tak to může firmu opravdu vystřelit neskutečným způsobem.

Pokud někdo máte zkušenosti s investory, tak bych si o tom velmi rád popovídal. A to pokud jste investici získali, tak co vám to dalo, či vzalo. Ale také pokud jste se nakonec nedohodli, tak co byl třeba ten problém, proč z dealu sešlo. Moc mi to pomůže v dalším rozhodování.

Mário Roženský

Poslední tři roky se zabývám popularizací affiliate marketingu v Čechách a vývojem SaaS aplikací. Napsal jsem knihu Jak prodat více díky Affiliate marketingu. Často také o affiliate přednáším a pořádám Affiliate školení. Pokud se raději vzděláváte on-line, tak jsem připravil Affiliate Academy.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole