foretaster – zjistěte, odkud se berou vaši uživatelé

I když startupovou scénu moc nesleduji, tak na nějaké startup akci se prezentoval zajímavý kousek pod názvem foretaster. Tento velmi šikovný nástroj vám po provedení konverze zašle email, ve kterém vidíte celou cestu zákazníka, od první po poslední návštěvu a u každé návštěvy máte zaznamenáno, odkud přišel, kolik stránek navštívil a jakou dobu na vašich stránkách strávil.

Náhled emailu od foretasteru

Z náhledu je patrné, že si u mě koupil AffilBox člověk z Kolína. Celkem mu rozhodování zabralo 85 dní a 5 návštěv webu, kde se kochal celých 9 minut. Systém umí zaznamenat i zdroje návštěv jako email, ppc, direct apod. Pokud se jedná o PPC, tak vám napíše, na jaké klíčové slovo návštěvník kliknul. Je to velmi zajímavé sledovat. Třeba sledování konverzí v Analytics je pěkná věc, ale ukáže vám až poslední zdroj trafficu, který vedl k prodeji. Ale to že nejdřív o vás četl člověk na blogu, potom se proklikl z emailu a nakonec si na to po 40 dnech vzpomněl, tak zadal nějakou zkomoleninu do vyhledávače vám GA už neřeknou.

Nastavení je opravdu primitivní, jen stačí nastavit stránku, která je považována za konverzní a na web vložit jednoduchý JS kód.

foretaster nastavení

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. Jan Bindr napsal:

    No, Google Analytics ti to taky ukazou (viz. asistovane konverze), ale je pravda, ze toto zobrazeni je komplexni a velmi jednoduche. Diky za tip. Honzik Bindr

  2. Alijosha napsal:

    Zajímavý nástroj, který jistě stojí minimálně za vyzkoušení. Absolutně jsem netušil, že něco takového vůbec existuje, děkuji za upozornění ;-).

  3. Peter napsal:

    Ďakujeme za recenziu Mário.

    Ak by mal niekto problém so registráciou, výberom vhodnej stránky alebo podobne, kľudne mi môže napísať na peter@foretaster.com.

    Momentálne sme s foretasterom v Silicon Valley. Ak to niekoho zaujíma, môže sledovať môj blog: http://visualtaster.com

  4. Josef napsal:

    Díky za tip, nástroj jsem neznal. Má pěkný minimalistický design. Někdy vyzkouším.

  5. Zdeněk Hejl napsal:

    Už jsem kdysi dříve s Peterem s Foretasteru řešil reálnou využitelnost tohoto nástroje. Co si vybavuju, tak jsme k žádnému přesvědčivému závěru nedošli:) Tady je můj pohled na celou věc.

    Už jsem to dřív zkoušel a nepřišlo mi to vůbec praktické. Problém je v tom, že co konverze to jeden mejl. Takže je sice pěkný, že vidím, jakou cestou se ke mně zákazník dostal, ale už tam nevidím žádný další souvislosti. Co tím chci říct. Tento nástroj je použitelný pro nějaký menší web, který má několik málo konverzí měsíčně a u kterého mám čas si vyhodnocovat, odkud konkrétní návštěvník přišel a hlavně, musím z toho udělat nějaký závěr. Co například vyvodím z toho, že si člověk přečetl článek na blogu, pak měsíc nic, pak přišel na web, zase odešel a za 14 dnů provedl konverzi?

    Pro většinu webů jsou důležitá agregovaná data – který zdroj návštěvnosti mi nejvíce přispívá ke konverzím, vyplatí se mi inzerovat na konkrétním webu, atd. Že znám jednu cestu jednoho uživatele je sice pěkný, můžu se nad tím rozplývat, že si přečetl tři články na blogu a pak něco koupil, ale nemůžu z toho nic usuzovat – nemůžu říct, že ten blog je super věc, protože takto se třeba choval jen jeden uživatel, kterého to zaujalo a dalším 50 je to jedno.

    Takže abych to shrnul, na první pohled to vypadá pěkně, ale nedají se na základě toho dělat žádné užitečné závěry. To mi přijde mnohem vhodnější GetClicky, kde mám jak klasickou webovou analytiku, tak můžu sledovat uživatele od jeho první návštěvy až po konverzi a když budu mít chuť, tak můžu i detailně zkoumat, odkud pokaždé přišel a co dělal.

    Tak to vidím já. Nemám nic proti Foretasteru, počáteční myšlenka určitě dobrá, ale pořád nevidím reálné využití. Ale třeba mi tu někdo otevře oči:) Těším se na případný nápady, jak Foretasteru využít.

    Zdenek

  6. Peter napsal:

    Vďaka za úvahu Zdenku, v určitých bodoch s Tebou súhlasím. Čo sme ale postupom času zistili, že foretaster je primárne vhodný:

    1, pre transakčné alebo lead generation weby

    2, ešte lepšie, ak sú to produkty s vyššou cenou/maržou (produkt alebo službu, ktorá stojí 500 USD si človek nekúpi po prečítaní dvoch článkov na blogu)

    3, nemajú veľké množstvo objednávok denne (keď nemáte veľa objednávok, tak z agregovaných objednávok v Clicky alebo Google Analytics toho veľa nevyčítate)

    Problém webu, ktorý si testoval, bolo možno to, že to bol webový magazín a konverzia spočívala v prihláseni do newsletteru.

    Budeme radi, ak dáš niekedy foretasteru ešte druhú šancu, možno s iným druhom webu.

  7. Zdeněk Hejl napsal:

    Zdravím Petře,

    to, že magazín nebyl vhodným webem k testování, je samozřejmě pravda – o tom není třeba polemizovat.

    U těch bodů 1 – 3 – to zaměření naprosto chápu. Nesouhlasím s jednou věcí. U Clicky mám dostupné nejen agregovaná data, ale také data o jednotlivých návštěvnících a návštěvách. Takže se můžu kouknout, kdy přišel poprvé na web, odkud, co na webu dělal atd. Samozřejmě úplně stejně si můžu pracovat s jakoukoliv jeho další návštěvou. Navíc mi umožňuje měřit i cíle, které spočívají v odchodu na jinou stránku.

    Když ale pomineme tohle všechno, je tu stále ten zásadní problém – Co mohou majitelé webů vyvodit z jednotlivých emailů? Informace, že jeden člověk přijde touto cestou ke konverzi a druhý člověk přijde jinou, nemá žádnou hodnotu, pokud z ní neučiníte nějaký závěr. Např. že mi dobře fungují konkrétní kampaně na AdWords nebo že se mi vyplatil PR článek na nějakém webu. Teď to funguje pouze jako retrospektivní rekapitulace konverze.

    Jak jsem pochopil z blogu VisualTaster (viz citace níže), tak s definováním přínosu nástroje/služby máte sami problémy. Takže to nebude asi jen můj problém, že se mi to úplně nepozdává.

    „Určite je na foretasteri čo vylepšovať a meniť, ale zatiaľ náš najväčší problém vidíme v komunikácii. Nejak jednoduchšie odkomunikovať, čo to vlastne robíme a aký to má prínos pre zákazníka.“

    Je to hodně poznat i na samotném webu, kde vlastně není prezentovaný žádný reálný přínos pro potenciální klienty.

    Zdenek

    • Peter napsal:

      Väčšina ľudí, ktorí používajú foretaster (=instant dáta o každom novom zákazníkovi) zároveň používajú aj Google Analytics (=agregované dáta, na ktoré sa pozrie raz za čas). Clicky môže byť u niekoho alternatíva, ja som napríklad tomuto nástroju neprišiel na chuť. Každopádne sa vôbec nesnažíme týmto toolom konkurovať.

      Náš lokálny trh je strašne malý a naša najväčšia chyba bola, že sme sa snažili presvedčiť o foretasteri kohokoľvek, kto sa prihlásil. Že foretaster je vhodný pre každého.

      Teraz sme si lepšie uvedomili, kto je tá cieľová skupina a tomu sa snažíme prispôsobiť komunikáciu. A lepšie prezentovať jednotlivé benefity. To znamená aj upraviť web.

  8. Zdeněk Hejl napsal:

    Je pochopitelný, že konkurovat těmto nástrojům by teď nedávalo smysl.

    Souhlasím, že problém je v širokém cílení, resp. v absenci cílení. Spousta lidí nemusí vůbec pochopit smysl toho nástroje.

    Co mi vyplývá z této diskuze, tak hlavním přínosem tohoto nástroje je, že nabídne okamžitou informaci o tom, že proběhla konverze a jak člověk ke konverzi dospěl. Analýzu ale potom musím beztak udělat např. v GA.

    Je to tak?

    Jinak samozřejmě držím palce při globální expanzi.

    • Peter napsal:

      foretaster ukazuje cestu ku konverzii každého jednotlivého zákazníka. V GA tento pohľad neexistuje, tieto dáta sú agregované. Toto považujeme za najväčšiu výhodu.

      Vďaka za podporu.

      • Zdeněk Hejl napsal:

        Výhoda oproti GA to sice je, ale data nejsou nijak rozumně zpracovatelná a využitelná. Ale to už bychom se motali pořád dokola:) Už toho nechám:)

        Ať se daří.
        Zdenek

  9. Tomáš napsal:

    Mohl bych se pana Zdeňka zeptat, zda by mohl stručně vypsat výhody GetClicky oproti GA?
    Dále jsem nepochopil cenu getclicky: http://getclicky.com/help/pricing#/help/pricing – Web sites you can track – to je počet stránek v rámci jednoho webu nebo celkový počet webů.

    Děkuji

    Tomáš

  10. Zdeněk Hejl napsal:

    Zdravím Tomáši,

    „Web sites you can track“ znamená, kolik různých webů můžete monitorovat pomocí Clicky.

    Informace o Clicky můžete najít v mé přednášce http://www.slideshare.net/zdenekhejl/webov-analytika-s-vyuitm-nstroje-clicky. Hlavní rozdíl mezi GA a Clicky je v tom, že GA pracuje pouze s agregovanými daty, kdežto v Clicky můžete pracovat s daty na úrovni jednotlivých návštěv a uživatelů. Tj. v Clicky si můžete zobrazit, odkud daný uživatel přišel, jaké stránky si prohlížel a odkud web zase opustil. Pokud přijde příště znovu tak zase uvidíte tyto všechny údaje, plus si můžete detailně prohlédnout všechny jeho předchozí návštěvy.

    Kdybyste měl jakýkoliv další dotaz ohledně Clicky, tak mi napište.

  11. Důchodce napsal:

    Škoda že jsem příliš líný na ozkoušení, budu si muset vystačit s GA

Napsat komentář: Peter Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *