5 nejčastějších mýtů o affiliate

 

#1 – Partneři mě obírají o zisk

Toto je nejčastější názor obchodníků, proč svůj provizní program nespustit. V drtivé většině mají tento názor ti obchodníci, kteří v podnikání příliš zběhlí nejsou. Netuší, jaké mají náklady na jednu objednávku, kolik je stojí marketing apod. Pouze „lejí“ peníze do PPC, nebo SEO, ale již si tyto náklady nedokážou vztáhnout na každou jednu objednávku.

V případě výplaty provizí je tato částka ihned vidět a tudíž má obchodník pocit, že mu partneři ukrajují z jeho výdělku. To PPC, SEO a další kampaně taky, ale není to tak zřetelné.

Osobně všem doporučuji při určování provizí spočítat si právě náklady na jednu objednávku – sečíst náklady na SEO, PPC, PR články, vyhledávače zboží, bannery apod. Číslo, které vám vyjde je současně také výše provize, kterou můžete nabídnout vašim partnerům.

Pokud si nastavíte výši provizí tímto způsobem, tak vás partneři o nic obírat nebudou, právě naopak. Bude vás objednávka přes partnery stát stejně, jako přes libovolný jiný reklamní kanál, ale současně také pokud partneři žádné objednávky nepřivedou, tak jim nic platit nemusíte.

#2 – Já si nemůžu dovolit dát provizi 10 % / 2.000 Kč

Každý obor podnikání je jiný. Právník obslouží menší počet klientů, ale účtuje si u každého vyšší částku. Kdežto pekař napeče tisíce rohlíků a každý prodá za korunu. Stejně tak i k nastavení provizí musíte přistupovat z pohledu právě vašeho podnikání. Je jedno, kolik dává kdo provizi v jiném oboru. Důležitý je ten váš, a jaké provize dává vaše konkurence.

Výše provize se pohybuje od jednotek procent v oborech, jako jsou elektronika, zájezdy, pneumatiky až po 75 % v případě elektronických knih. Stejně tak i výše zmíněnou provizí 2.000 Kč může být odměněn partner v případě prodeje školení, nebo online kurzu.

Je čistě na vás, jakou provizi dáte. Ale pozor, nesnažte se partnery zneužívat a dejte jim takovou provizi, jakou si zaslouží. Vždyť již v názvu partnerský program je vystiženo to, že se jedná o partnerství. A funkční partnerství může být pouze takové, které je vyrovnané na obě strany.

#3 – Affiliate nefunguje, PPC je lepší

Já bych si toto tvrzení dovolil doplnit. Affiliate marketing nefunguje ihned. Síla affiliate marketingu je v tom, že se partneři neustále dlouhodobě přidávají. Noví a noví a váš provizní program roste každým dnem. První měsíc tak máte třeba 10 partnerů, druhý 20 a za rok máte 120 partnerů, kteří vás propagují. Přitom tento růst vašeho provizního programu nevyžaduje téměř žádné vaše úsilí.

PPC funguje hned. Nalejete do něj peníze a spustíte a během pár minut máte první návštěvníky. Ano, píšu návštěvníky, ne zákazníky. Takže do PPC lejete další a další peníze a doufáte, že se nějaký ten zákazník objeví. To je obrovská nevýhoda oproti affiliate. Partnerům totiž platíte až ve chvíli, kdy opravdu máte peníze od zákazníka. Pokud partner nikoho nepřivede, tak vy mu také nic nezaplatíte.

#4 – V ČR affiliate nikdo nedělá

Toto již dlouho neplatí. Když jsem před více než pěti lety s affiliate začínal, tak v ČR bylo provizních programů, že by k jejich spočítání stačily prsty na rukou. Dnes je situace naprosto odlišná, jsou tu stovky provizních programů ve všech oborech. Jsou tu provizní programy na plínky pro miminka stejně jako na luxusní zahraniční dovolené, nebo hopíky (pamatujete? Takové ty skákací míčky :) ). Vybere si opravdu každý.

Počet partnerů v ČR + SR odhaduji na 10-20.000 a ti nejlepší si každý měsíc přijdou na částku okolo 1.000.000 Kč. Tito největší partneři jsou profesionálové, vědí, co dělají a je jich čím dál více.

Obchodníci odhalují kouzlo affiliate marketingu čím dál více, protože ceny za kliknutí ve vyhledávačích, nebo na srovnávačích zboží rostou ohromným tempem a oni nestíhají do těchto systémů vkládat nové a nové peníze. Proto sahají po affiliate programu jako vhodnějším způsobu propagace, kde platí za výkon. Za to, když opravdu získají objednávku. Ne pouze za kliky návštěvníků, kteří nenakoupí.

#5 – Spustit affiliate program je velmi drahé

Naštěstí ne. Dnes již můžete svůj provizní program spustit za několik stokorun měsíčně a během několika málo hodin. Hodně k tomu přispěl právě náš software AffilBox, který je v češtině, neobsahuje spousty zbytečných funkcí u kterých nevíte, k čemu jsou, ale pouze ty užitečné, které opravdu pomůžou vašemu podnikání a vašim partnerům.

Pokud i vy chcete využít affiliate marketing ve vašem podnikání, ale nevíte jak na to, přihlašte se na moje školení affiliate marketingu a vše vás naučím. 

Mário Roženský
Věnuji se vývoji SaaS aplikace SupportBox a zlepšování zákaznické péče ve firmách. Posledních pár let jsem se věnoval popularizaci affiliate marketingu v Čechách. Napsal jsem knihu Jak na skvělou zákaznickou péči.
Komentáře
  1. xxx napsal:

    U eshopů nedoporučuji “ sečíst náklady na SEO, PPC, PR články, vyhledávače zboží, bannery = affil provize “ Většina objednávek stejně půjde přes ppc či seo, heureka – affil je pouze další cesta.

    Možná tak 5% tzv. affiláků posílá zákazníka přímo do eshopu. U ostatních by tohle bylo nerentabilní, když zákazník využije i jiných zdrojů před nákupem.

    Proto eshopaři vyzkoušejte affil, ale sledujte cesty ke konverzi a s provizí následně pracujte.

Napsat komentář: xxx Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *